To najbardziej niebezpieczny przejazd kolejowy w regionie

Błażej Organisty
Akcja "Bezpieczny przejazd" Błażej Organisty
Na przejeździe kolejowym na ul. Średzkiej w Leśnicy dochodzi do największej liczby zdarzeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Rogatki i sygnalizacja są w pełni automatyczne i działają prawie niezawodnie. Kierowcy nie przestrzegają jednak przepisów, są nieuważni, i to dlatego dochodzi do sytuacji z narażeniem życia i zdrowia. Przypominali o tym kolejarze w ramach akcji "Bezpieczny Przejazd".

Kierowca cysterny wbrew przepisom zatrzymał się na strzeżonym przejeździe kolejowym tuż przed torami. Nie mógł z niego zjechać przed zamknięciem rogatek, bo po drugiej stronie stały inne auta. Szlaban opadł między ciągnik a naczepę. Nadjeżdżał pociąg.

– Maszynista zapobiegł tragedii. Zauważył samochód, zwolnił i ostrożnie przejechał. Sytuacja mrożąca krew w żyłach, jakich tu wiele – przypomina sobie Zygmunt Ilnicki, zastępca komendanta w Komendzie Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu.
Podobnych zdarzeń na przejeździe kolejowym w Leśnicy (ul. Średzka) jest najwięcej w województwie. Rok temu pracownicy Zakładu Linii Kolejowych odnotowali ich 36, a to jedna trzecia wszystkich, do których doszło na Dolnym Śląsku. Na szczęście w żadnym nie ucierpieli ludzie. W tym roku zdarzeń na terenie województwa było 57, z czego 15 na przejeździe w Leśnicy.

– Cyfry nie kłamią, ale nie infrastruktura czyni ten przejazd niebezpiecznym, a zachowania kierowców – zaznacza komendant.

Najczęstszym zdarzeniem jest wjeżdżanie za pierwsze rogatki i zatrzymywanie się na przejeździe, pomimo tego że zanim szlabany się zamkną, to przez 8 sekund nadawany jest sygnał dźwiękowy i świetlny. Niestety kierowcy często nie zwracają na to uwagi. Podobnie jak na wymalowany rok temu pomiędzy rogatkami czerwony pas, na który wjeżdżać nie wolno.

– Albo nie znają tego przepisu, albo go po porostu ignorują– dziwi się Ilnicki. – Zostają uwięzieni między rogatkami. Niektórzy wychodzą z aut, wyłamują zabezpieczenie i podnoszą szlabany. Na szczęście na tym przejeździe jest dobra widoczność i maszynista ma czas, żeby wyhamować, choć potrzebuje na to nawet kilometra.

Zastępca komendanta zauważa, że przejazd w Leśnicy jest niebezpieczny i specyficzny ze względu na poprzedzające go światła. Rano i popołudniem na Średzkiej tworzą się długie korki. Przez przejazd przejeżdża około 100 osobowych i towarowych składów na dobę, a to oznacza, że rogatki są zamknięte przez około 5 godzin. Nie da się jednak rogatek zamykać na krócej, bo priorytetem jest bezpieczeństwo.

Sytuację na Średzkiej może uratować planowana obwodnica Leśnicy. Dzięki nowej trasie część kierowców ominie i korki, i niebezpieczny przejazd, bowiem pojadą inną trasą. Sytuację może również poprawić większa rozwaga, o którą apelują kolejarze w ramach akcji „Bezpieczny Przejazd”. W piątek przed przejazdem w Leśnicy rozdawali ulotki, które pzypomną kierowcom, jak bezpiecznie korzystać z przejazdów kolejowych. Pracownicy dolnośląskich kolei odwiedzają też szkoły i przedszkola. Twierdzą, że edukacja to często jedyna deska ratunku, bo automatyzowane przejazdy z reguły są bardzo bezpieczne.

Zobacz też: Zagadki, tajemnice i sekrety - odcinek 35 - Pomnik Szermierza

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Winnertomas

Wiadukt niech wybudują w tym miejscu, to w 100 % poprawi bezpieczeństwo. A zamiast świateł niech wybudują małe rondo przy Hermesie. Mniej obiecanek cacanek, a więcej pomyślunku i determinacji by te cele osiągnąć.

W
Winnertomas

Wiadukt w tym miejscu by rozwiązał problem w 100%

z
z Miękini...

Postawić tam z obydwu stron znak STOP !... To dużo pomoże !

a
ania

potwierdzam, szlaban jest bardzo wadliwy. Co jakiś czas blokuje przejazd z powodu awarii.
W zeszłym tygodniu jeden przechodzień trzymał uszkodzony szlaban umożliwiając tym sposobem przejazd pojazdom. Jak tu żyć Panie P...

x
x-er

Popieram. Dodam do tego: parkowanie na dwóch miejscach (parkowanie prostopadłe) albo tak blisko linii, że kolejne auto musi najechać znowu na następną linię, żeby się zmieścić; zajmowanie półtora miejsca parkingowego - parkowanie równoległe; nie zwracanie uwagi przy manewrach na parkingu; wymuszanie pierwszeństwa przy wyjazdach spod marketów na podporządkowanej (tam chyba mają coś ze wzrokiem, bo trójkąt wierzchołkiem w dół zmienia im się w oczach na kwadrat - też postawiony na ostrzu)...

s
szczepanh (d. olek_01)

jest niebezpieczny , tylko idioci ,którzy nie potrafią się zachować na nim ,
wiele razy tamtędy jeździłem do Środy i NIGDY nie miałem tam problemu z tym przejazdem - przepisy po pierwsze , a po drugie - porządna kamarka HD i automatyczne mandaty po 500 , to się idioci nauczą

T
Tomek

Droga 94 od zachodniej strony Wroclawia jest jedynym wiazdem do miasta na tej drodze znajduje sie nieszczesny przejazd kolejowy a za przejazdem swiatla w godzinach szczytu mozna na tym odcinku stracic nawet godzine dlatego kierowcy chcac przejechac przez przejazd sa blokowani swiatlami i problem gotowy bez obwodnicy zawsze bedzie problem.

z
zxc

Kłania się tu notoryczne blokowanie skrzyżowania. To jest plaga większości skrzyżowań we Wrocławiu (i nie tylko).
Trzeba sobie uświadomić, że w większości samochodów za kierownica siędzą barani albo idioci.

m
maly

99,99% usterek rogatek na tym przejeździe powodują kierowcy.

j
jan

a tego gościa w kurtce z torbą na ramieniu co stoi przed przejeżdżającym pociąciem
to przepisy nie obowiązują ?
ten "sokowiec" powinien mu "walnąć" mandat .

---

W pociąg albo tramwaj.

---

Niedługo otwarta będzie obwodnica Leśnicy. Ile ich chcesz? Pięć?

G
Glaurung

Kluczem jest słowo "Leśnica".

P
Pytam...

Jeffrey - ty od urodzenia jesteś upośledzony umysłowo, czy też twój debilizm jest efektem jakiegoś urazu?

R
Rykacz

Selekcja naturalna wykluczająca lemingów...
A tak na serio to postawić tam patrol drogówki przez tydzień i wpierw karac mandatami, a w potem przez kolejny tydzień zabierać prawka i sprawa do sądu za spowodowanie zagrożenia w ruchu ladowym...
Przecież większość lemingów jezdzi tam do i z pracy czy domu więc idioci powinni znać zagrożenia na tym przejeździe....

Dodaj ogłoszenie