Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To miejsce przy mostach Pomorskich aż prosi się o przejście dla pieszych. Dlaczego go tam nie ma?

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Ulica Nowy Świat to jeden z najdłuższych odcinków obwodnicy Staromiejskiej bez przejścia. Na zdjęciu przejazd rowerowy, który aż prosi się, by domalowano mu pasy. Dlaczego tego nie zrobiono?
Ulica Nowy Świat to jeden z najdłuższych odcinków obwodnicy Staromiejskiej bez przejścia. Na zdjęciu przejazd rowerowy, który aż prosi się, by domalowano mu pasy. Dlaczego tego nie zrobiono? Paweł Relikowski / Polska Press
Mosty Pomorskie oddane do użytku po 3-letnim remoncie zrobiły wrażenie na niejednym mieszkańcu Wrocławia. Teraz, gdy ich huczne otwarcie za nami, można spokojniej przyjrzeć się inwestycji i zastanowić, dlaczego podjęto takie, a nie inne decyzje. Jedną z nich jest nowy przejazd rowerowy, który wręcz woła o to, aby zrobić z niego przejście dla pieszych.

Kuriozalne rozwiązanie przy remoncie mostów Pomorskich. Przejazd dla rowerów jest, ale przejścia dla pieszych już nie

Które miejsce oddane po remoncie mostów Pomorskich budzi wątpliwości? To nowy przejazd rowerowy po zachodniej stronie mostu Pomorskiego Południowego. Z jego istnienia na pewno zadowoleni są rowerzyści, którzy mogą komfortowo i szybko przedostać się przez ul. Nowy Świat, w kierunku ul. Odrzańskiej.

Na czerwono zaznaczony jest przejazd rowerowy. Piesi, aby dotrzeć do tego samego miejsca muszą pokonać trzy przejścia.
Na czerwono zaznaczony jest przejazd rowerowy. Piesi, aby dotrzeć do tego samego miejsca muszą pokonać trzy przejścia. Google Maps

Tego samego nie mogą powiedzieć piesi. Aby przejść w to samo miejsce, zmuszeni są pokonać aż trzy przejścia:

  1. Z zachodniej na wschodnią stronę mostu Pomorskiego Południowego.
  2. Ze wschodniej strony mostu Pomorskiego Południowego przez ul. Grodzką.
  3. Przez ul. Odrzańską.

Na dodatek każde z tych przejść posiada sygnalizację świetlną, co dla pieszego oznacza przede wszystkim stratę mnóstwa czasu.

Ile czasu tracimy na przechodzenie przez trzy przejścia dla pieszych, zamiast jednego?

Sprawdziliśmy, ile czasu zajmuje przedostanie się przez trzy przejścia dla pieszych, a ile pokonanie pieszo przejazdu rowerowego przez ul. Nowy Świat. W tym drugim przypadku musieliśmy lekko przyspieszyć kroku, aby nie hamować ruchu samochodowego (zielone światło działa na przejazdach krócej niż na przejściach). Jak przedstawiają się wyniki? Przebycie wspomnianych trzech przejść dla pieszych zajęło nam 2 minuty i 20 sekund. W przypadku przejścia przejazdem rowerowym przez ul. Nowy Świat było to tylko 11 sekund. Różnica wyniosła aż 129 sekund, czyli nieco ponad 2 minuty!

Nasz eksperyment, gdzie dokładniej pokazujemy problem, zobaczysz na nagraniu poniżej:

od 16 lat

Co ciekawe, niektórzy z pieszych których widzieliśmy, zatrzymywali się przed przejazdem myśląc że można nim także przejść. Mieszkańcy w rozmowie z nami przyznali rację, że przejście pieszo-rowerowe w tym miejscu przydałoby się. I podobnie jak my, zastanawiają się dlaczego go tam nie ma: "Jakiś ważny powód pewnie, to chyba zależy od miasta" - mówili.

Urzędnicy tłumaczą, dlaczego przejścia przez ul. Nowy Świat nie ma

Elżbieta Maciąg z Departamentu Infrastruktury i Transportu Wrocławia potwierdza, że w ramach przebudowy mostów Pomorskich przejście dla pieszych nie było przewidziane. Ale w przyszłości, w rozwiązaniu docelowym, takie przejście się pojawi. Więc o co tutaj chodzi?

- Ul. Nowy Świat jest bardzo szeroka, przejście dla pieszych wymagałoby zajęcia 30 proc. czasu sygnalizacji świetlnej dostępnej obecnie dla ruchu, w tym dla komunikacji zbiorowej. Czas przeznaczony na przejazd rowerowy jest znacznie krótszy i wymaga jedynie 10 proc. czasu programu. Do czasu kiedy ruch na ul. Nowy Świat się nie uspokoi, nie widzimy możliwości wdrożenia takiego rozwiązania - mówi Elżbieta Maciąg.

Tłumaczy, że cykle świetlne we Wrocławiu najczęściej trwają od 80 do 110 sekund, a szerokość ul. Nowy Świat wynosi około 18 metrów.

- Gdyby założyć idealny wariant, że piesi w centrum miasta powinni mieć 1 sekundę na przejście 1 metra (mówimy tutaj również o osobach ze szczególnymi potrzebami), to przejście dla pieszych potrzebowałoby 18-19 sekund zielonego światła. Tyle samo czasu trzeba doliczyć na ewakuację z przejścia. Rodzi to problemy komunikacji zbiorowej, bo ten czas zostanie jej zabrany. W przyszłości jednak planujemy uspokoić na ul. Nowy Świat ruch kołowy - wyjaśnia.

W jaki sposób ruch zostanie uspokojony? Na to pytanie nie mogła udzielić odpowiedzi, "nie na tym etapie, to dalekosiężne plany" - mówi. Dodaje, że sytuacja wygląda podobnie do tej na ul. Grodzkiej przy mostach Uniwersyteckich.

- W pierwszym etapie powstał długo oczekiwany przez środowisko rowerowe przejazd rowerowy, a z czasem, po wdrożeniu dodatkowych rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu i zmianie sytuacji komunikacyjnej, pojawiła się możliwość powstania przejścia dla pieszych. Sukcesywnie staramy się zapewnić możliwie jak najkorzystniejsze rozwiązania dla pieszych, którzy są najsłabszym uczestnikiem ruchu - stąd w okolicy pojawiają się dodatkowe przejścia dla pieszych, ale niezbędne jest też uwzględnienie innych priorytetów, a w tym miejscu z uwagi na uwarunkowania komunikacyjne taki priorytet ma komunikacja zbiorowa - mówi Elżbieta Maciąg.

Nowy Świat to jeden z najdłuższych odcinków obwodnicy Staromiejskiej bez przejścia. Czy jakiekolwiek pojawi się? Zwłaszcza od zachodniej strony mostu Pomorskiego Południowego? Jak się dowiedzieliśmy, stworzenie przejścia pieszo-rowerowego planowane jest na wysokości tzw. "Krzesła Kantora". Na razie jest jednak na etapie projektowania. Będzie to przejście bez sygnalizacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska