To ma być raj dla rowerzystów. Powstanie Cyklostrada Dolnośląska

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Cyklostrada Dolnośląska ma połączyć największe ośrodki w regionie. Gazeta Wrocławska
Gigantyczna sieć dróg rowerowych w naszym regionie ma liczyć w sumie 1800 kilometrów długości. Jej koszt to 850 mln złotych.

W zamyśle pomysłodawców, Cyklostrada ma umożliwić zwiedzanie na rowerze całego Dolnego Śląska - ze wschodu na zachód i z północy na południe. Ma być budowana do końca dekady także w oparciu o już istniejące odcinki tras rowerowych w regionie.

Wyceniony na około 850 milionów złotych projekt, ma zintegrować lokalne drogi rowerowe i powiąże je z dolnośląską siecią kolejową.

- Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska - powiedział Cezary Przybylski marszałek Dolnego Śląska na specjalnie z wołanej konferencji prasowej.

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Ma zapewnić między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i zapewnić rowerzystom korzystanie z lokalnych pociągów i innych środków komunikacji publicznej.

- Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków unijnych na Sudecką Cyklostradę. Będzie to przełomowy produkt turystyczny, który umożliwi zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe –powiedział wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

Cyklostrada ma być wygodna i dostępna dla wszystkich rowerzystów

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które były prowadzone przez ostatnie cztery lata. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego.

Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju.

- Budowa bezpiecznej drogi rowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej, czyli wytyczne dla budowy dróg rowerowych. Nowe trasy mają mieć po 3 metry szerokości i zostaną poprowadzone obecnymi drogami gminnymi, leśnymi i polnymi – zaznaczył Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.

Cyklostrada to w zamyśle 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:

  • Trasa krajowa nr 9 - EV 9 (Adriatyk - Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 3 - Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
  • Trasa krajowa nr 6 - Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
  • Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa)

Cyklostrada ma spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności, tak by była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność. Nie może więc zawierać zbyt stromych odcinków. Wzdłuż niej mają być budowane stacje obsługi dla rowerzystów, a także miejsca biwakowe.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wybudują jak będzie za co. Na razie perspektywy z unijnej kasy mierne. Jak województwo dostanie z 300-400 mln to maks. A jak gminy usłyszą o wkładzie własnym i że trzeba potem do tych tras rowerowych dokładać czyli je utrzymywać to część z nich będzie wolała zapomnieć. Niech zrobią sieć dojazdową (5-10 km) max w każdej aglomeracji - dojazdy do pracy, kolejowych stacji przesiadkowych itd.

F
Fk

Warto byłoby przypomnieć, że dla osób mieszkających poza miastem rower to nie tylko rekreacja, a ważny środek transportu. Zamiast budowy cyklostrad łączących punkty turystyczne, przydałby się zwykle ścieżki rowerowe umożliwiające dojazd do przystanków komunikacji, sklepów, większych miejscowości.

G
Gość
25 marca, 8:25, ANTY-rower:

Każdy rowerzysta powinien OBOWIĄZKOWO posiadać:

1. Kartę rowerową i badania psychologiczne – tak jak kierowcy samochodów

2. Sprawny i oświetlony rower białe światło z przodu, czerwone z tyłu odblaskowy kask

3. Badanie techniczne pojazdu pt. rower

4. Obowiązkowe ubezpieczenie OC

5. Kamizelkę odblaskową założoną na plecach a nie w plecaku

6. Tablicę rejestracyjną lub inną forma oznakowania która umożliwi identyfikację kierującego

7. Bezwzględny zakaz jazdy w słuchawkach !!

8. Badania psychologiczne na poziomie czytania ze zrozumieniem aby ogarnąć choć podstawowe przepisy o PRD

25 marca, 9:13, Gość:

Znam już jednego takiego mądrego jak Ty ANTY-rower, przez całe życie hejtowal rowerzystów i o dziwo pieszych, bo praktycznie się nie ruszał, nawet do żabki jeździł autem. No i w wieku 40lat rozrusznik serca, teraz chodzi pieszo do pracy a rowerem jeździ w weekendy, ale powoli bo na więcej nie może już sobie pozwolić. Nie wiem czy ma OC.

26 marca, 10:10, Gość:

Akurat , zastosowanie większości z tych 8. punktów , które napisał ANTY-rower , byłoby bardzo korzystne dla wszystkich uczestników ruchu. Oczywiście dla rowerzystów nieco fatygujące, ale w w końcowym efekcie korzystne. Rower nie jest żadnym wyznacznikiem tężyzny , czy zdrowia. Tytani rowerami nie jeżdżą. Zwykle prymitywy, którym wydaje się , że możliwość lekceważenia przepisów i rozjeżdżąnia pieszych to WOLNOŚĆ. W ogromnej większości chodzi o "wolnośc" na miarę intelektu potrafiących wykonywać jedynie cykliczne ruchy nogami.

Ale to nie chodzi o żadne punkty czy o wolność... Większość ludzi jeździ na codzien autem, rowerem i autobusem. A zakompleksieni uważają, że ktoś jest lepszy czy gorszy. To takie wschodnie myślenie, że liczy tylko auto i jest wtedy jeśli się wychowało w biedzie.

G
Gość
25 marca, 8:25, ANTY-rower:

Każdy rowerzysta powinien OBOWIĄZKOWO posiadać:

1. Kartę rowerową i badania psychologiczne – tak jak kierowcy samochodów

2. Sprawny i oświetlony rower białe światło z przodu, czerwone z tyłu odblaskowy kask

3. Badanie techniczne pojazdu pt. rower

4. Obowiązkowe ubezpieczenie OC

5. Kamizelkę odblaskową założoną na plecach a nie w plecaku

6. Tablicę rejestracyjną lub inną forma oznakowania która umożliwi identyfikację kierującego

7. Bezwzględny zakaz jazdy w słuchawkach !!

8. Badania psychologiczne na poziomie czytania ze zrozumieniem aby ogarnąć choć podstawowe przepisy o PRD

25 marca, 9:13, Gość:

Znam już jednego takiego mądrego jak Ty ANTY-rower, przez całe życie hejtowal rowerzystów i o dziwo pieszych, bo praktycznie się nie ruszał, nawet do żabki jeździł autem. No i w wieku 40lat rozrusznik serca, teraz chodzi pieszo do pracy a rowerem jeździ w weekendy, ale powoli bo na więcej nie może już sobie pozwolić. Nie wiem czy ma OC.

Akurat , zastosowanie większości z tych 8. punktów , które napisał ANTY-rower , byłoby bardzo korzystne dla wszystkich uczestników ruchu. Oczywiście dla rowerzystów nieco fatygujące, ale w w końcowym efekcie korzystne. Rower nie jest żadnym wyznacznikiem tężyzny , czy zdrowia. Tytani rowerami nie jeżdżą. Zwykle prymitywy, którym wydaje się , że możliwość lekceważenia przepisów i rozjeżdżąnia pieszych to WOLNOŚĆ. W ogromnej większości chodzi o "wolnośc" na miarę intelektu potrafiących wykonywać jedynie cykliczne ruchy nogami.

G
Gość

....Ty wiesz co my mozemy tym MISIEM?? Zatykac geby niedowiarkow...to taki MIS na miare naszych czasow....

G
Gość

W następnym etapie oczekujemy Rowerostrady Transsyberyjskiej. Jest nadzyczaj paląca potrzeba zbudowania takiej drogi rowerowej. Łatanie dziur na wrocławskich ulicach może poczekać. Nic pilnego. Poza tym, dziury w jezdni znakomicie spowalniają ruch. A, o to przecież chodzi.

G
Gość
25 marca, 8:25, ANTY-rower:

Każdy rowerzysta powinien OBOWIĄZKOWO posiadać:

1. Kartę rowerową i badania psychologiczne – tak jak kierowcy samochodów

2. Sprawny i oświetlony rower białe światło z przodu, czerwone z tyłu odblaskowy kask

3. Badanie techniczne pojazdu pt. rower

4. Obowiązkowe ubezpieczenie OC

5. Kamizelkę odblaskową założoną na plecach a nie w plecaku

6. Tablicę rejestracyjną lub inną forma oznakowania która umożliwi identyfikację kierującego

7. Bezwzględny zakaz jazdy w słuchawkach !!

8. Badania psychologiczne na poziomie czytania ze zrozumieniem aby ogarnąć choć podstawowe przepisy o PRD

Znam już jednego takiego mądrego jak Ty ANTY-rower, przez całe życie hejtowal rowerzystów i o dziwo pieszych, bo praktycznie się nie ruszał, nawet do żabki jeździł autem. No i w wieku 40lat rozrusznik serca, teraz chodzi pieszo do pracy a rowerem jeździ w weekendy, ale powoli bo na więcej nie może już sobie pozwolić. Nie wiem czy ma OC.

G
Gość

Tyz piknie. A kiedy władze zadbają o drogę nr 8? Czy ma to być w dalszym ciągu autostrada do piachu?

Dodaj ogłoszenie