Te autobusy i tramwaje regularnie się spóźniają. Dlaczego? (RAPORT)

Piotr BeraZaktualizowano 
Jakie linie tramwajowe spóźniają się najczęściej? Przy których pasażerowie powinni mieć więcej cierpliwości? Dotarliśmy do wyników analiz prowadzonych przez zespół ds. punktualności, który działa w MPK od 2015 roku. Motorniczy i kierowcy autobusów tłumaczą, skąd takie opóźnienia.

Członkowie zespołu ds. punktualności w MPK Wrocław sprawdzają każdy kilometr trasy przejazdów (np. z wykorzystaniem nagrań z monitoringu pojazdów) oraz informują, które linie powinny mieć skorygowany rozkład jazdy. Podczas mierzenia punktualności pod uwagę brane są wszystkie kursy, a jest ich nawet 9 tysięcy dziennie. Za kurs punktualny uznaje się ten, który rozpoczął się w ciągu minuty przed czasem na rozkładzie, a kończy do trzech minut po czasie rozkładowym.

- Dzięki systemowi komputerów pokładowych wiemy, co dzieje się na trasach przejazdu np. kiedy są otwierane i zamykane drzwi i przede wszystkim czy kurs był punktualny. Czas przejazd na rozkładach korygowany jest po kursach próbnych i po rozmowach z kierowcami oraz motorniczymi - przyznaje Agnieszka Korzeniowska z wrocławskiego MPK.

Przewoźnik wszelkie sugestie dotyczące większych inwestycji zgłasza do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Najczęstszą przyczyną braku płynności w komunikacji miejskiej jest niewielka liczba buspasów lub brak wydzielonych torowisk.

Gdzie i dlaczego kierowcy i motorniczy tracą czas?
- W przypadku linii OL i OP traci się czas na ul. Pułaskiego, gdzie auta stoją na torowisku. Problemy są również z wjazdem na pl. Społeczny, bo Inteligentny System Transportu faworyzuje linię 33. Ciężko jest także na ul. Grabiszyńskiej, gdzie nie ma wydzielonego torowiska - tłumaczy anonimowo jeden z motorniczych.

Kierowcy autobusów narzekają np. na brak buspasów. Z ich punktu widzenia problemem jest też ITS, który działa tylko dla motorniczych. - ITS działa pod tramwaje i wyklucza nas z zielonej fali na skrzyżowaniach, przez co stoimy na czerwonym świetle - przyznaje jeden z kierowców MPK.

Raz złapane opóźnienie może wpłynąć na cały dzień kursowania danego pojazdu.
ZOBACZ DALEJ: RAPORT - KTÓRE AUTOBUSY I TRAMWAJE SPÓŹNIAJĄ SIĘ NAJCZĘŚCIEJ (LISTA)

A Waszym zdaniem, która linia jest najmniej punktualna? Dlaczego? Czekamy na komentarze
Dlaczego niektóre linie jeżdżą jak w zegarku, a inne nie?
O to zapytaliśmy motorniczych i kierowców MPK, którzy tłumaczą dlaczego dochodzi do opóźnień. Zobacz nasz ranking. Wskaźniki procentowe pokazują, jak często dana linia się spóźnia. Okazuje się, że najmniej punktualny jest tramwaj nr 14 i autobus A. Najlepiej na trasach radzą sobie zaś linie tramwajowe 31 i 32 oraz autobusy linii 147.

RANKING TRAMWAJÓW
Linia 14 - 36,19% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, korki przy Renomie i Arkadach, auta na torach przy ul. Krupniczej
OL -33,87% - korki na ul. Pułaskiego, auta na torach, problemy z wjazdem na pl. Społeczny
6 - 31,71% - wypadki przy ul. Kwidzyńskiej, korki przy Renomie i Arkadach
4 - 31,57% - korki tramwajowe na ul. Kazimierza Wlk. i ul. Grabiszyńskiej
20 - 30,47% - korki przy Renomie i Arkadach, długa trasa
8 - 30,26% - postój na ul. Bardzkiej, priorytetem przejazd linii 31 i 32
15 - 29,84% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, auta na torach przy ul. Krupniczej
10 - 29,6% - długa trasa, korek tramwajowy na ul. Legnickiej
17 - 28,48% - długa trasa, korki przy Renomie i Arkadach
2 - 28,44% - korki przy Galerii Dominikańskiej i Arkadach
7 - 27,73% - korki przy Renomie i Arkadach
33 - 27,37% - korek tramwajowy na ul. Legnickiej
9 - 27,04% - korki przy Dworcu Głównym PKP
24 - 27,02% - brak wydzielonego torowiska na ul. Pomorskiej, korki przy Renomie i Arkadach
3 - 26,86 % - długa trasa, korek tramwajowy na ul. Legnickiej
1 - 26,19% - korki na ul. Jedności Narodowej, brak wydzielonego torowiska
5 - 25,6% - korki na ul. Grabiszyńskiej oraz długa trasa
23 - 24,58% - tramwaj stoi 2-3 minuty przed wjazdem na pętlę przy ul. Kromera
11 - 24,54% - korki na ul. Grabiszyńskiej, przy Hutmenie czerwone światło
31 i 32 - 20,19 i % 18,34 - wydzielone torowisko i system ITS zwiększają punktualność

RANKING AUTOBUSÓW
A - 43,82% - korki na ul. Berenta, Wyszyńskiego i ul. Grabiszyńskiej
D - 41,17% - korki na ul. Kochanowskiego, przy Arkadach, ul. Wielkiej i Krzyckiej
607 - 40,17% - korki na ul. Legnickiej, Klecińskiej i Grabiszyńskiej
409 - 39,33% - korki od ul. Złotnickiej do Leśnicy
112 - 39,16% - korki na ul. Borowskiej i Ołtaszyńskiej
113 - 38,38% - korki na ul. Borowskiej i Zwycięskiej
319 - 36,93% - korki na ul. Mińskiej i Strzegomskiej
149 - 36,83% - korki na ul. Robotniczej i Strzegomskiej
145 - 36,78% - korki przy Dworcu Głównym PKP i na al. Armii Krajowej
331 - 35,12% - korki na ul. Kochanowskiego i Krzywoustego
115 - 24,15% - korki na Strachocinie i Swojczycach
105 - 23,44% - korki na ul. Berenta i Kasprowicza
120 - 21,84% - korki na ul. Zaporoskiej i Hallera
127 - 20,88% - korki na ul. Długiej, światła na al. Hallera
609 - 18,13% - kurs podmiejski, korki na Nowym Dworze
109 - 17,65% - korki na ul. Robotniczej i Strzegomskiej
100 - 9,73% - krótka trasa przejazdu, brak korków
140 - 7,8% - krótka trasa przejazdu, brak korków
147 - 7,45% - krótka trasa przejazdu, brak korków.

A Waszym zdaniem, która linia jest najmniej punktualna? Dlaczego? Czekamy na komentarze

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 131

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik

1 stoi na jedności Narodowej? Z powodu korków i braku wydzielonego pasa?? A to ciekawe. Jedynka tylko przekracza ulicę Jedności, przejeżdżając z Nowowiejskiej w Słowiańską,zatrzymuje się przy tym na wydzielonym przystanku. Kto to wymyślił chyba nigdy jedynką nawet nie jechał!

M
Michał

Wydanie grubych milionów na nieudolny system ITS , który obsługuje 3 linie tramwajowe to idiotyczna decyzja . System powinien obsługiwać całą komunikację zbiorową . Tak to jest jak jak decyzje podejmują niefachowcy np. filozofowie i amatorzy.

p
pasażer

Dzisiaj jechałem 149 z Nowego Dworu na Plac Grunwaldzki półtrorej godziny, a autobus był spóźniony 60 minut.

Poza tym nigdy nie ma co liczyć na zerówkę (0P, 0L). Ona się nawet nie spóźnia, tylko w ogóle nie przyjeżdża. Nigdy się nawet nie wyświetla na tablicach przystankowych za ile przyjedzie, tylko pokazuje godzinę rozkładową. I na pewno nie są tu winne korki na Pułaskiego, bo tam właśnie zwykle czekam na ten tramwaj!

K
Kamel

Troszkę trudno się odnieść do tych wszystkich danych, gdy niewiele w sumie wiadomo o metodologii i są jakieś kwestię odnośnie wypisanych ulic.

l
licho

Czynnik ludzki jest oczywiście niezmiernie istotny. I tu należy się pochwała dla niektórych kierowców linii 119 i 319 ( którzy korków przy zjeździe z millenijnego nie przeskoczą bo tam priorytet na tramwaj) często próbują przynajmniej ominąć korek przy zjeździe z estakady wciskając się przed ogonek samochodów. I kiedy pomyślę że w całym tym korku liczba pasażerów osobówek nie jest nawet połową liczby pasażerów autobusu mam ochotę krzyknąć "brawo panie kierowco!"

l
licho

Ale część autobusów wręcz "wypada" z trasy. Notorycznie dzieje się to z linią 126. W godzinach popołudniowych korzystam z przystanku Astra (4 przystanek od początku trasy) i nie raz zmuszona byłam czekać pół godziny na następny kurs bo ten na który przyszłam po prostu się nie pojawił. Korzystam też z aplikacji mobilnej na której widać aktualną pozycję autobusów i widzę tam, że ten autobus którym zamierzałam jechać po prostu gdzieś zniknął

u
udrik

Brakowało mi właśnie takiego szerszego spojrzenia na sprawę, miasto to system nad sprawnością którego trzeba pracować, a komunikacja jest tylko jednym z jego elementów.

j
j.

"Korki przy Renomie i Arkadach" To trzeba było myśleć zanim zamontowaliście tam tyle sygnalizacji świetlnej bez sensu!

14 i 24

14 i 24 - zwłaszcza w kierunku Osobowic !!!! Brak punktualności.

t
tella17

Moim zdaniem pierwsze miejsce w spóźnianiu się powinna zająć linia 129.
Podróżuję nią do pracy. Wsiadam na przystanku Żmigrodzka / Kępińska o godz. 7.34 w kierunku Poświętne- Przychodnia , na palcach jednej ręku mogę policzyć ile razy w miesiącu autobus przyjechał punktualnie. Codziennie spóźnia się 10-15 min.

q
qqaqq

119, 129 - rozkład jazdy jest po to, by wiedzieć, kiedy nie należy spodziewać się autobusów tych linii...

D
DW

6 mnóstwo opóźnień notuje na pl. Bema, gdzie wszystkim tramwajom (6 linii) funduje się bezsensowne minuty stania tylko dlatego, że uprzywilejowane są autka jadące wzdłuż ulicy Sienkiewicza/Drobnera. Jak się tramwaj nie wstrzeli w cykl, to stoi ze 2 minuty jak kołek - i gdzie tu jest ten genialny ITS?
Drugie bezsensowne miejsce, gdzie traci czas, to "śluza" przed przystankiem Arkady - też jak się tramwaj nie wstrzeli w światło, to stoi a auta jadą. I takich kwiatków jest sporo. Jak się takie debilizmy funduje tramwajom, to jak ma później nie być opóźnień? Trzeba być ograniczonym na umyśle, żeby takich prostych zależności nie widzieć.

w
wrocławianka

autobus czy jest korek czy nie jezdzi tak samo czyli notorycznie sie spoznia,mysle,ze wywolane to jest likwidacja lini 139 ( pewnie ktos kaske wzial jako premie za ten pomysl) poza tym wydluzeniem lini do kuznik,ale pomyslodawcy nie ruszyli mozgownica aby pomyslec nad tym iz jest to linia ktora jezdzi na pl.grunwaldzki i tak uczelnie,zaklady pracy itd nie mowiac o szpitalach klinicznych,wiec uwazam ze to jest za mala obsada tej lini,poza tym kierowcy tez maja swoje za uszami jak sie zponi to i tak jedzie 20 na godzine a po co sie spieszyc przeciez caly dzien przed nim tylko,ze ludzie ktorych wiezie spiesza sie do pracy i nieraz przez MPK maja potracane premie za spoznienia dzieki naszej najlepszej komunikacji normalnie wstyd,poza tym male oblozenie kierowcami,ale wystarczy troche pomyslec zwolnic ta sztucznie nadmuchana administarcje w mpk i zaczac placic tym co zasuwaja a nei tych co pierdza w stolki zwlaszcza ze w urzedach tez miejskich same rodziny sa pozatrudniane- to tez robi swoje,zwolnic wieksza czesc administracji w mpk a reszta niech sie wezmie za prace a nei picie kawek

J
Jarema

Cóż jak widać autobusy i tramwaje nie mają jakichś super mocy i muszą się liczyć z ogólną sytuacją na drogach. Dlatego stękanie nic nie da, a bardziej pożytecznym byłoby się zastanowić jak zmniejszyć korki w mieście i to jest sprawa nad którą wszyscy ponad podziałami powinni się zastanowić. Widoczna jest też np. potrzeba buspasów.

P
ProTom

To prawda. Rozkłady jazdy są dziełem Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3