Taki Wrocław zapowiadał Rafał Dutkiewicz. Co się udało?

Malwina Gadawa
Taki Wrocław przyszłości widział w 2006 roku Rafał Dutkiewicz
Taki Wrocław przyszłości widział w 2006 roku Rafał Dutkiewicz Janusz Wójtowicz
Udostępnij:
Miasto miało przyciągać i być atrakcyjne. Mieszkańcy mieli korzystać z dobrze rozwiniętej komunikacji publicznej (jej częścią miały być... gondole) i systemu ścieżek rowerowych. Taki miał być Wrocław w 2020 roku według zapowiedzi prezydenta Rafała Dutkiewicza. Zapisał to w "Strategia - Wrocław 2020 Plus" opracowanej 11 lat temu. Ile wyszło z tych wizji? Jakie są jeszcze szanse, że za trzy lata Wrocław będzie taki, jak wyobrażał to sobie Rafał Dutkiewicz?

„Strategia - Wrocław 2020 Plus” powstała w 2006 roku. Przewodniczącym komitetu redakcyjnego był prezydent Rafał Dutkiewicz, a członkiem m.in. ówczesny wiceprezydent, dziś stojący po drugiej stronie politycznej barykady, Dawid Jackiewicz (PiS).

- Tworzymy miasto atrakcyjne i życzliwe dla swoich i dla przyjezdnych, które samą już atmosferą gościnności i poszukiwań twórczych przyciąga dobrych ludzi i sprzyja ich porozumieniu - pisali autorzy strategii. - Budujemy miasto z klasą, wyróżniające się oryginalną i pozytywną tożsamością i wysoką jakością wielkomiejskiego życia, zapewniające możliwości spotkań oraz wymiany idei, dóbr i usług - czytamy dalej.

Jakiego Wrocławia w 2020 r. chciał prezydent Rafał Dutkiewicz? Według założeń, w stolicy Dolnego Śląska miały istnieć bezkolizyjne ścieżki rowerowe oraz parkingi dla rowerów. Miała zostać przeprowadzona demopolizacja komunikacji publicznej, dopuszczono by do rynku konkurujących przewoźników. Planowano, że jednym z elementów komunikacji mogłyby być gondole wodne. Mieszkańcy mogliby korzystać z systemu dorywczej opieki nad dziećmi i spędzać wolny czas na terenach rolniczych.

W dokumencie napisano o przyjęciu zasady: każdy powinien mieszkać w warunkach, na jakie go stać. Wspominano o „dobroczynności mieszkaniowej miasta w stosunku do osób niezasłużenie pokrzywdzonych przez los”, w formie dopłat do czynszów. Planowano dokończyć uwłaszczenia lokatorów mieszkań komunalnych (niekoniecznie na zajmowanych przez nich lokalach). Zwrócono uwagę na odnowienie kamienic i odciążanie ich od mieszkań socjalnych, „totalnej przebudowie” dla górnego segmentu rynku nieruchomości i ratowania metodami „zrób to sam” - tanie mieszkania dla energicznych na dorobku.

Tani system dorywczej opieki nad dziećmi - to jeden z elementów wspierania wrocławskich rodzin wymienionych w strategii rozwoju miasta. Pomyślano też o czasie wolnym. Wśród pomysłów na niego są „miejskie imprezy na każdą z czterech pór roku” i projekt „Ogród w mieście”. - To uwspółcześniony model wypoczynku na działce, wykorzystujący tereny rolnicze w obrębie miasta: czyste otoczenie, większe działki, lepsze gleby, dogodny dojazd, kompozycja krajobrazowa, pakiet usług towarzyszących (np. uprawa ziemi) - czytamy w dokumencie.

Miasto w 2006 r. planowało eliminację aut z centrum. Służyć temu miał m.in. zapis o zaporowych cenach na parkingach w centrum i promocyjnych na parkingach obwodowych. Miała być także sponsorowana komunikacja publiczna z parkingów do centrum. Kolejnymi pomysłami na komunikację we Wrocławiu były:

  • dominacja transportu szynowego.
  • Tunele i mosty.
  • Kursy częstsze, wielkość pojazdów dostosowywana do zapotrzebowania.
  • Rozwój lotniska pod kątem tanich przewoźników. Skomunikowanie z centrum koleją i autostradą. Duże i tanie parkingi.
  • Szybka kolej miejska i regionalna zintegrowane z komunikacją miejską.
  • Radykalne uspokojenie ruchu w mieście. Mniej znaków, lepsze egzekwowanie ograniczeń, oszczędne parkowanie.
  • Demonopolizacja komunikacji publicznej.
  • Autobusy elektryczne i hybrydowe, gondole wodne i napowietrzne.
  • Bezkolizyjny system ścieżek rowerowych i strzeżone parkingi rowerowe.

Doktor Izabela Mironowicz z Politechniki Wrocławskiej, członek Zarządu Głównego Towarzystwa Urbanistów Polskich, mówi, że wrocławska strategia powstała na fali optymizmu. - Autorzy podchodzili do rzeczywistości z wielkim entuzjazmem, uznając, że mieszkańcy będą się bogacić i za 20 lat będzie tylko lepiej. Po latach widzimy kompletną zmianę nastawienia. 15 lat temu nikt nie mówił o problemach ekologicznych, a dziś smog jest jednym z głównych tematów we Wrocławiu - zauważa dr Mironowicz. Według niej, nigdy nie powinno się myśleć o wdrożeniu strategii w całości. - Czasy się zmieniają. Ważne jest elastyczne podejście do wizji rozwoju miasta.

Według urbanistki, w najbliższych latach miasto powinno skupić się na kwestiach najbardziej istotnych dla mieszkańców. Choćby na komunikacji publicznej. Izabela Mironowicz uważa, że Wrocław nie potrzebuje „wodnych gondoli” tylko efektywnego systemu transportu miejskiego. - Mieszkaniec musi mieć pewność, że tramwaj odjedzie punktualnie - mówi. Według niej, sporym wyzwaniem jest także zagospodarowanie przestrzenne. - We Wrocławiu deweloperzy budują osiedla jak chcą, więc nie ma na nich odpowiedniej infrastruktury ani dojazdu. Tworzone są zamknięte osiedla, na których mieszkańcy tworzą „plemiona”. To początek upadku miast. Osiedla mają być różnorodne, bo miasta mają być różnorodne - kończy dr Mironowicz.

Dodajmy, że w ratuszu powstaje nowa strategia dla Wrocławia. Ma to być dokument, który wyznaczy kierunki rozwoju miasta do 2030 roku. W ramach pracy nad dokumentem będą brane pod uwagę pomysły nie tylko ekspertów, ale także wrocławian.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 137

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

dlaczego nie udostępniacie komentarzy??? niewygodne???

kogo w takim razie reprezentujecie i dla kogo jest ta "gazeta" (duży cudzysłów)

M
MrBean
Niestety Dutkiewicz jak i cała PO ma obywateli i jakość ich życia w d...e. Wrocław nie jest przyjaznym miastem do życia, zajmuje się bzdurami o wysokiej klasie abstrakcji, a podstawowe i istotne rzeczy potrzebne do dobrego życia leżą i kwiczą. Z pewnością nie będę głosować na Dutkiewicza.
s
sum
Dlaczego ten polononofob dutkiewicz traktuje miasto jak swój folwark.Kiedy zostanie on rozliczony z wrogiej działalności?.
k
kasaj
Jak się zaprasza majorów UB-cji,kolesiom płaci się 600 zł na godz. za nic nie robienia-z naszych podatków-taki to ma dobrze!!!
T
Tomuš
Ja tu wyczułem drwinę, sarkazm. Czy się pomyliłem?
p
podatnik wrocławski
na 600 tysięczne miasto 134 głosy ws. prezydenta 4-tej kadencji to zgroza , właśnie dlatego ktoś taki jak Dutkiewicz może robić w mieście wszystko bez lęku przed mieszkańcami
K
KM
W parlamencie Konstytucja przewiduje coś takiego jak konstruktywne votum nieufności - chcąc obalić premiera, trzeba wskazać nowego. W samorządzie nie ma takiego wymogu, ale problem pozostaje. Zarówno w ostatnich wyborach, jak i poprzednich konkurencja była koszmarnie słaba. Nawet jeśli pierwszej rundzie głosowałam na innego kandydata (bardziej w ramach demonstracji niż z przekonania że ma on jakieś szanse) , to w drugiej mając do wyboru obecnego Prezydenta i panią Stachowiak - Różecką, wybrałam opcję zła może nie mniejszego, ale przynajmniej znanego. I sądząc po tym co koledzy tej pani wyprawiają w polityce krajowej, trzymanie jej z dala od Wrocławia było dobrą decyzją.

Nawet teraz, kiedy Dutkiewicz oficjalnie ogłosił że w następnych wyborach nie będzie kandydował, brak jest jakiegoś sensownego kandydata na jego następcę. Nie ma się co więc napinać na referendum 1,5 roku przed wyborami...
r
realista
qrde gdzieś o gościu słyszałem - to ten co PIRAMIDĘ obok Hali Ludowej chce stawiać ??
B
Biały Pan
z taką mową to pod dworzec
c
czyli
nowy dokument, który wyznaczy kierunki rozwoju miasta do 2030 roku.
Nie daj Boze
G
Gość
Tunele i mosty, tanie parkingi, autostrada z lotniska do rynku, gondole wodne i napowietrzne :) I jeszcze jednorożdzce w zoo i złote rybki w Odrze.
Tylko pieniądze wyparowały :)
J
JezusMarian
teraz mikstacki prostacki wygląda jak zombie, tak niszczy go stres- kiedy wpadnie ABW czy inne CBA?
k
kljbjkl
dutkiewicz kończ waść wstydu i zadłużenia oszczędź
t
turysta
jeśli dalej miasto będzie toczyć wojnę z kierowcami to żaden turysta nie pojawi się we Wrocławiu. Dutkiewicz powinien odejść
t
tajniak
Katz z Wadowic mówi Wam to coś?
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie