Taka łódź jeszcze nie pływała po Odrze we Wrocławiu

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Studenci Politechniki Wrocławskiej testowali zbudowaną przez siebie łódź napędzaną energią słoneczną. PWr
W trakcie rejsu po Odrze przy Wybrzeżu Stanisława Wyspiańskiego konstruktorzy z Politechniki sprawdzali zwrotność łodzi i maksymalną prędkość. Nad jej konstrukcją i budową studenci z PWr Solar Boat Team pracowali kilka miesięcy.

Konstrukcja powstała na międzynarodowe zawody łodzi solarnych - organizowane co roku m.in. w USA (Solar Splash) i Holandii (Solar Sport One). Te pierwsze są zwykle rozgrywane w czerwcu, a jeśli studentom z PWr udałoby się na nie pojechać, będą pierwszą ekipą spoza amerykańskiego kontynentu, która weźmie w nich udział. W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi. Właśnie te właśnie parametry studenci sprawdzali podczas pierwszego rejsu po Odrze. Testowali także szczelność łodzi, jej przyspieszenie i to, jak silnik współgra z łodzią oraz czy konieczne są jakieś udogodnienia dla pilota łodzi, by sterowanie było wygodniejsze.

Pierwsze wodowanie łodzi zespołu PWr Solar Boat Team:

- To dla nas bardzo ważny dzień - podkreśliła Dominika Dewor, prezes koła PWr Solar Boat Team. - Nad naszą łodzią pracujemy już od wielu miesięcy. Pandemia znacznie nam to utrudniła. Zawody, na które się wybieraliśmy, zostały odwołane, a prace warsztatowe przesunęły się w czasie. Dlatego cieszymy się, że wreszcie możemy zobaczyć efekt naprawdę dużego zaangażowania i setek godzin spędzonych na projektowaniu, analizach i samej budowie łodzi - powiedziała Dewor.

Po pierwszych testach okazało się, że konieczne są poprawki w systemie komunikacji, bo okazał się zawodny. Studenci potrzebują też specjalnego wózka do wodowania łodzi.

Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 m kw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW -
co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h. a docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olek_01
29 kwietnia, 9:46, Gość:

Nic nowego - znane od lat w świecie

https://www.elsun.eu/zestawy-na-lodzie-jachty

Pod koniec lat 80 w podstawówce używałem prostego kalkulatora z panelem solarnym o wielkości karty kredytowej ,

więc już wtedy ta technologia była znana

o
olek_01
29 kwietnia, 9:48, Gość:

Panel SOLAR FLEX elastyczny 160W ŁÓDŹ ZESTAW LCD

1 917,00 zł

https://allegro.pl/oferta/panel-solar-flex-elastyczny-160w-lodz-zestaw-lcd-10080934429

Zwykle w takich sytuacjach zgłaszam nadużycie i spam,ale jeśli chodzi o panele solarne to ... :-)

G
Gość

Panel SOLAR FLEX elastyczny 160W ŁÓDŹ ZESTAW LCD

1 917,00 zł

https://allegro.pl/oferta/panel-solar-flex-elastyczny-160w-lodz-zestaw-lcd-10080934429

G
Gość

Nic nowego - znane od lat w świecie

https://www.elsun.eu/zestawy-na-lodzie-jachty

G
Gość

Łódź wyścigowa ?

30 km/h :)))

Nie róbcie jaj, rowerek wodny z zadaszeniem na którym są cztery panele i silnik elektryczny rozpędza się do podobnej prędkości. Łodzie wyścigowe rozpędzają się ponad 100 km/h

Dodaj ogłoszenie