Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak wyglądają nowe autobusy MPK we Wrocławiu. Pasażerowie będą podróżować Mercedesami Citaro 2 [ZDJĘCIA]

Błażej Organisty
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
60 nowych autobusów wyjedzie na wrocławskie ulice już w marcu. Niskopodłogowe i klimatyzowane mercedesy citaro drugiej generacji zastępują wysłużone autobusy volvo. Nowe pojazdy mają ulepszony system informacji pasażerskiej, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych i wygodniejsze fotele.

MPK zaprezentowało dziś nowe autobusy Mercedes Citaro 2, które na początku marca wyjadą na ulice Wrocławia. 40 przegubowych (długość: 18 m) i 20 pojazdów typu solo zastąpi we flocie MPK wysłużone pojazdy marki Volvo, które pasażerów woziły po mieście przez kilkanaście lat.

- Niektóre volvo przejechały już milion kilometrów. Najwyższy czas na zmiany – cieszy się Dariusz Tylski, kierowca z 15-letnim stażem, który najbardziej zadowolony jest z kierownicy multifunkcyjnej, wygodnego fotela i komputera pokładowego oraz... chłodziarki do napojów.

Kierowca jest pewien, że citaro drugiej generacji będą strzałem w dziesiątkę. Pasażerowie ucieszą się z foteli wykończonych miękkim materiałem, gniazd do ładowania smartfonów, a niepełnosprawni docenią ilość miejsca na wózek.

– To bardzo pozytywna rewolucja – ocenia pan Krzysztof, pasażer, który przyjechał na prezentację nowych autobusów. – Szczególne wrażenie robią tylne siedzenia, na które wchodzi się po dwóch schodkach.

Pan Krzysztof po wejściu do autobusu zwrócił uwagę na monitory wyświetlające informację dla pasażerów. Na ekranach można na bieżąco śledzić trasę, co jest nowością.

– Oprócz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, nasze autobusy są ekologiczne, palą mniej, tym samym emitują mniej dwutlenku węgla, są wygodne, bardziej bezpieczne, zarówno dla pasażerów i kierowców, i niezawodne – zachwala Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.

Komfortowe, bo niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w system nawiewu zapobiegający zamarzaniu schodów. Bardziej bezpieczne od wycofywanych volvo, ponieważ z systemami wspomagania hamowania oraz gaszenia silnika w razie pożaru. Dodatkowo większość przycisków, których używa kierowca, jest zamontowana w kierownicy – to kolejna nowość.

Przegubowe Mercedesy Citaro mają 155 miejsc, w tym 44 siedzących (czyli o 2 więcej niż w wycofywanych autobusach). W krótszych, pojedynczych, zmieści się 100 osób, a miejsc siedzących jest 26 (w volvo jest ich 29).

Nowoczesność i udogodnienia kosztowały MPK 168 mln zł. To opłata za 10-letnią dzierżawę 60 nowych citaro od firmy Mercedes. W cenie wliczony jest serwis i naprawy. Kiedy dzierżawa się skończy, może okazać się, że MPK zapłaci mniej.

– Jeżeli autobusy będą psuły się rzadziej niż prognozuje nasz partner, to zaoszczędzimy. Na pewno nie zapłacimy więcej niż 168 mln. Za ewentualne dodatkowe naprawy zapłaci Mercedes – wyjaśnia Szczepańska.

Autobusy wyprodukowała w niemieckim Mannheim firma EvoBus. Tam, gdzie Carl Benz w 1886 roku zaprezentował pierwszy automobil. Przedstawiciele producenta twierdzą, że Marcedesy Citaro 2 są najbardziej nowoczesnymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi. Zaznaczają, że silniki są bardzo przyjazne środowisku, mimo że to tradycyjne diesle.

Mercedesy to już ponad połowa autobusowej floty MPK. Wiceprezydent Wojciech Adamski przypomniał, że na tym nie koniec wymiany taboru.

– Pojazdy, którymi dziś się cieszymy, to tylko 60 ze 110 zakontraktowanych, które trafią do Wrocławia – zaznaczył wiceprezydent.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska