Tak jeździły tramwaje we Wrocławiu w 1939 roku (MAPA...

    Tak jeździły tramwaje we Wrocławiu w 1939 roku (MAPA INTERAKTYWNA, ZDJĘCIA)

    Zdjęcie autora materiału

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Rok 1906. Osiemnastka z szyldem Christophoriplatz, stojąca prawdopodobnie na ulicy Gajowickiej. Na początku XX wieku 18-tka kończyła swój bieg na ul.
    1/21
    przejdź do galerii

    Rok 1906. Osiemnastka z szyldem Christophoriplatz, stojąca prawdopodobnie na ulicy Gajowickiej. Na początku XX wieku 18-tka kończyła swój bieg na ul. Gajowickiej, kilka lat później przedłużono ją do ul. Hallera ©Fot. Fotopolska.eu

    Wyobraź sobie, że wsiadasz w tramwaj w Rynku i jedziesz nim ul. Na Grobli aż do ul. Na Niskich Łąkach. Albo na ul. Ślicznej wsiadasz w taki jadący ul. Borowską przez Sanocką, Lwowską, Zielińskiego, Muzealną i plac Solny na Osobowice. Niemożliwe? Teraz tak. Kiedyś tak właśnie kursowały tramwaje we Wrocławiu, a ściślej mówiąc w Breslau. W 1939 roku po ulicach jeździły 23 linie tramwajowe z numerami od 1 do 26. Nie było np. linii 17, ale była taka o numerze 13.
    Postaraliśmy się nanieść wszystkie linie tramwajowe z 1939 roku na dzisiejszą mapę Wrocławia. Jest to o tyle trudne, że część ulic przebiegała zupełnie inaczej. Np. pl. Społeczny był gęsto zabudowany, zaznaczony na mapie przebieg tras w tym miejscu jest schematyczny.

    Poniżej znajduje się mapa interaktywna z naniesionymi przybliżonym przebiegiem tras w 1939 r. Po lewej stronie do góry znajduje się kwadrat ze strzałeczką. Kliknij w niego, a wyświetli ci się lista linii tramwajowych z numerami i przebiegami. Możesz także klikać na linie na mapie, przybliżać i oddalać widok za pomocą myszki lub przycisków "+" i "-" oraz włączyć tryb pełnoekranowy.


    Jesteśmy w 1939 roku w Breslau. Nie ma już tramwajów konnych, linie są zelektryfikowane. Zamiast trzech przedsiębiorstw przewozowych od 1908 r. jest jedno, a system biletowy jest ujednolicony w całym mieście.

    Gdzie dojedziemy tramwajem? Wtedy torowiska leżały tam, gdzie ich dziś nie ma. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej opowiada, że mamy dziś wiele pozostałości po nich. – Jest relikt w postaci torowiska przebiegającego w poprzek przez ul. Powstańców Śląskich na wysokości ul. Sanockiej – opowiada Igor Gisterek. Jechały tamtędy linie nr 15 (Osobowice – Śliczna przez Kiełbaśniczą, Rynek i plac Solny, Gepperta, Muzealną Zielińskiego, Lwowską, Sanocką, Kamienną i Borowską), a także nr 13 (Powstańców Śląskich – Krakowska, przez Gajowicką, Szczęśliwą, Lwowską, Piłsudskiego, Pułaskiego).

    Gdzie jeszcze są stare tory? – Przy moście Oławskim znajdziemy szyny biegnące kiedyś ul. Na Grobli. Dobrze zachowane torowisko jest na Kościuszki i jeszcze do niedawna było używane. Zachowały się tory na ul. Parkowej, ale w 1939 roku nie były już używane, bo to torowisko dla tramwajów konnych – opowiada Gisterek.

    Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Zakładu Infrastruktury i Gospodarki UM dorzuca do tego tory na ul. Szpitalnej, Tęczowej i Zdrowej. Znajdowało się tam coś w rodzaju pętli tramwajów towarowych. Linia 23 biegła tamtędy przez Gepperta i plac Solny do Poczty Polskiej do zbiegu ul. Krasińskiego i al. Słowackiego. – Tory przed pocztą są zresztą świetnie zachowane. Kolejne znajdziemy na przykład na ul. Rybackiej – wylicza Zbigniew Komar.

    CZYTAJ DALEJ: TRAMWAJE W 1939 ROKU WE WROCŁAWIU – CIEKAWOSTKI
    1 »

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (48)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie ma już Hali Ludowej.

    xxx (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Nie ma już Hali Ludowej.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kiedy zlikwidują Tram PAS na Traugutta

    to zakorkowało miasto (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

    i samochody tam tylko stoją i smrodzą a tramwaj i tak stoją w korku

    zdenerwowani kierowcy

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kiedy linia tramwajowa na Psie Pole?

    Lukaswro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    Przydała by się budowa linii tramwajowej na Psie Pole ale z odbiciem do Pl Grunwaldzkiego przez Brücknera i Kochanowskiego


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    linia tramwajowa na Psie Pole

    Lukaswro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Można by było dzięki tej budowie stworzyć dwie nowe linie np 34 i 35, 34 w relacji Psie Pole-Leśnica i 35 w relacji Psie Pole-Krzyki i fajnie by było gdyby te linie obsługiwały tramwaje 40 metrowe...rozwiń całość

    Można by było dzięki tej budowie stworzyć dwie nowe linie np 34 i 35, 34 w relacji Psie Pole-Leśnica i 35 w relacji Psie Pole-Krzyki i fajnie by było gdyby te linie obsługiwały tramwaje 40 metrowe np Pesa twist a'la Krakowiak ale z Wrocławskim przodem lub tu zaszaleje tramwaje marki Eurotram, one wyglądają jak z 22 wieku.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    na wysokości ul. Lnianej i Sanockiej

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    "Jest relikt w postaci torowiska przebiegającego w poprzek przez ul. Powstańców Śląskich na wysokości ul. Lnianej i Sanockiej". Ul. Lniana jest ulicą prostopadłą do ul. Hubskiej(okolica...rozwiń całość

    "Jest relikt w postaci torowiska przebiegającego w poprzek przez ul. Powstańców Śląskich na wysokości ul. Lnianej i Sanockiej". Ul. Lniana jest ulicą prostopadłą do ul. Hubskiej(okolica Paczkowskiej) Do Powstańców trochę jej daleko.

    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powinniśmy mieć KREMOWE trawmaje i autobusy jak przed wojną

    Wrocławianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 11

    Gdańsk tyż ma przedwojenne kremowe.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Chciałabym to zobaczyć na żywo :)

    wro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 5

    Szkoda że podróże w czasie nie są możliwe.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kilka detali do poprawki

    Wilhelm Knocke (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 6

    Pan Komar jeśli się na czymś zna to na pewno nie na tramwajach, a ich historii w szczególności. Torowisko tramwajowe przez środek dzisiejszego pl. Powstańców Sląskich poprowadzono w końcu lat...rozwiń całość

    Pan Komar jeśli się na czymś zna to na pewno nie na tramwajach, a ich historii w szczególności. Torowisko tramwajowe przez środek dzisiejszego pl. Powstańców Sląskich poprowadzono w końcu lat 20-tych XXw. i od tej pory jeżdżą tam do dziś. Żadnych zmian nie było.

    Mapa zawiera kilka błędów w detalach jak chociażby połączenie Krupnicza - Kazimierza Wielkiego - Gepperta. W owym czasie tor poprowadzono ulicą Szajnochy dookoła budynku dawnej biblioteki uniwersyteckiej. Leżą tam zresztą do dziś.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    S

    Martin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

    Autor miał na myśli tory w poprzek ulicy Powstańców Śląskich.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kazimierza Wlk. nic nie jeździło??

    Romek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 18

    Ile wtedy było ciasnych zakrętów! Współczuję mieszkańcom słuchania piszczących kół osadzonych na sztywno na osiach.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    ktostam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

    http://dolny-slask.org.pl/mapy/wroclaw/1939/2.jpg

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do Górniczej..

    Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 9

    ... to tramwaj nie dojeżdżał. Pętla była na wysokości Astry. Pozostałością są lekko skręcające tory przed stacją Orlena


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co za bzdury

    życzliwy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Torowisko było tam przenoszone 10 lat temu w zupełnie inne miejsce.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I jakoś wtedy dawali radę bez ITSu (I Teraz Stoisz)!

    obserwator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 8

    A teraz urzędasy same się zapętlają.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A ile wtedy było samochodów?

    baba (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 16

    pomyślałeś o tym?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie bądź głupszy niż jesteś...

    chłop (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

    A myślisz, że ktoś jak projektował ulice i zabudowę Breslau 100 lat wcześniej, to brał pod uwagę, że ktoś kiedyś wymyśli samochody czy tramwaje? Ówczesne Breslau miało prawo mieć takie same...rozwiń całość

    A myślisz, że ktoś jak projektował ulice i zabudowę Breslau 100 lat wcześniej, to brał pod uwagę, że ktoś kiedyś wymyśli samochody czy tramwaje? Ówczesne Breslau miało prawo mieć takie same problemy kounikacyjne jak obecny Wrocław. Twoim tokiem rozumowania, to za 100 lat Wrocław powinien wyglądać dokładnie tak samo, bez względu na rozwój techniki i liczbę ludności.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo