Szybkie pociągi przez Wrocław. Poniżej 2 godzin do Warszawy, 2,5 godziny do Pragi (ZOBACZ)
Wrocław - szprycha numer 9
Odchodząca od CPK "szprycha" prowadząca w naszą stronę, otrzymała numer 9. Jak informuje CPK w samym województwie dolnośląskim w ramach tej inwestycji powstanie 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi).
Łącznie na Dolnym Śląsku w ramach "szprychy CPK" ma funkcjonować 245 km torów - z tego 126 km to zmodernizowane istniejące linie, a 119 km to wybudowane od nowa odcinki.
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Wrocławia: do Wałbrzycha - 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.), do Warszawy - 1 godz. 50 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 55 min.), do Pragi - 2 godz. 30 min. (zamiast obecnych 5 godz.).
Pierwsze przetargi na projekty nowych linii kolejowych mają ruszyć już w przyszłym roku. Dotyczy to m.in. połączenia Wrocław - Warszawa. Kiedy możliwa jest budowa, a co ważniejsze dla pasażerów - pociągi na tych połączeniach? Wstępnie mówi się o perspektywie około 10 letniej, a zatem w okolicach 2030 roku. Wszystko będzie zależało od finansowania i tempa prowadzenia prac przygotowawczych, a następnie budowlanych. Tu nie można niczego przewidzieć nawet z dokładnością co do roku.