Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybkie pociągi i nowe drogi za pieniądze z UE. Bez nich Dolny Śląsk nie będzie się rozwijał?

j
W nowym rozdaniu unijnym Dolny Śląsk przeznaczy na inwestycje drogowe i rozwój linii kolejowych ponad 340 mln euro
W nowym rozdaniu unijnym Dolny Śląsk przeznaczy na inwestycje drogowe i rozwój linii kolejowych ponad 340 mln euro Tomasz Hołod
Nowe drogi i lepiej rozwinięte połączenia kolejowe - bez tego Dolny Śląsk nie będzie się rozwijał. Dzięki dofinansowaniu unijnemu w naszym województwie już wiele udało się zmienić.

Powstał odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia, 50 mln zł przeznaczono na budowę drogi powiatowej nr 3396 D, tzw. łącznika A4, który połączył Świdnicę z autostradą. Nie zapominajmy też o dwóch mostach na Odrze, które powstały dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej. Chodzi o przeprawę w Ciechanowie i w Brzegu Dolnym. Mieszkańcy Brzegu po otwarciu mostu mówili, że czekali na niego całe życie. Most wraz z drogą dojazdową (łącznie 7 km) połączył ich nie tylko z sąsiadami zza Odry z gminy Miękinia. Ułatwił im również dojazd do Wrocławia i do Środy Śląskiej.

W nowym rozdaniu unijnym Dolny Śląsk przeznaczy na inwestycje drogowe i rozwój linii kolejowych ponad 340 mln euro. Pomysłów i chętnych do wydania tych pieniędzy nie brakuje.

PRZECZYTAJ TEŻ: Miliard złotych na lepszą edukację i pomoc potrzebującym

We Wrocławiu powstanie obwodnica Leśnicy. To najważniejsza inwestycja drogowa w stolicy Dolnego Śląska. Trasa będzie miała 7,1 km długości i połączy ul. Średzką (nowym rondem w pobliżu ul. Batorego) z Graniczną. Dzięki temu cały ruch ciężarowy prowadzony przez Leśnicę przeniesie się na obwodnicę. Ciężarówki będą tamtędy dojeżdżały do autostradowej obwodnicy Wrocławia. Na tę drogę mieszkańcy Leśnicy czekali od lat.

Wrocław ma zapewnione 370 mln zł z Unii Europejskiej na inwestycje w komunikację miejską. Dzięki tym pieniądzom tramwaje pojada m.in. na Nowy Dwór. W tym roku do Wrocławia trafi osiem tramwajów Pesa Twist. Do 2017 r. Wrocław wzbogaci się o co najmniej sześć kolejnych wozów, być może tego samego modelu.

Pod koniec ubiegłego roku ruszyła budowa trzech dolnośląskich odcinków trasy S5 Wrocław - Poznań. Cały dolnośląski fragment S5 liczy blisko 50 km. Kierowcy aut osobowych rozwiną na niej maksymalną prędkość 120 km/godz. W ciągu nowej drogi powstanie siedem węzłów drogowych: Żmigródek (gdzie S5 połączy się z drogą nr 5), Żmigród (skrzyżowanie z drogą wojewódzką Żmigród - Wołów), Krościna, Prusice, Trzebnica (skrzyżowanie z drogą Oborniki Śląskie - Trzebnica), Kryniczno - gdzie połączy się z drogą nr 5 - oraz węzeł Wrocław Północ, czyli połączenie z AOW. Dolnośląski odcinek S5 w Korzeńsku połączy się z istniejącym już fragmentem tej trasy w woj. wielkopolskim. W Wielkopolsce niebawem również ruszy budowa brakujących odcinków S5 do Poznania. Dolnośląskie odcinki S5 mają być gotowe pod koniec 2017 r.

Kolejną ważną inwestycją drogową dla naszego regionu jest budowa drogi S3. Już trwają prace nad budową odcinka z Nowej Soli do Legnicy. 80-kilometrowa droga połączy Dolny Śląsk z województwem lubuskim, a cała S3 - ze Szczecinem. Trasa ma być gotowa do końca 2018 r. Będzie ona miała duże znaczenie w transporcie międzynarodowym. Połączy bowiem porty w Szczecinie z południem Europy. Ostatni fragment S3 - z Bolkowa do granicy z Czechami - został ujęty na liście rezerwowej projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Będzie on wybudowany wspólnie z Czechami. Minister infrastruktury i rozwoju regionalnego Maria Wasiak poinformowała pod koniec maja we Wrocławiu, że będzie porozumienie polsko--czeskie w sprawie budowy drogi S3. Rządy obu państw zwrócą się o pieniądze na budowę drogi z europejskiego programu "Łącząc Europę".

Z kolei PKP chce w najbliższych latach przeznaczyć na remonty linii na Dolnym Śląsku aż 4 mld zł. W poprzedniej perspektywie inwestycje na Dolnym Śląsku kosztowały 6 mld zł. Remonty torowisk mają znacznie skrócić czas przejazdu. Na co mogą liczyć pasażerowie? W planach jest remont linii Jelcz-Miłoszyce - Wrocław. To ważny remont, ułatwiłby dojazd do centrum mieszkańcom Jelcza-Laskowic, a także np. Strachocina i Wojnowa, co zmniejszyłoby korki w tej okolicy. Przy okazji remontu linii odnowiona zostałaby stacja Wrocław-Swojczyce.

CZYTAJ WIĘCEJ O FUNDUSZACH EUROPEJSKICH. SPRAWDŹ, JAK ZDOBYĆ PIENIĄDZE

Informacje dotyczące możliwości pozyskania pieniędzy można otrzymać w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich

Kontakt
Więcej na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl . Informacji udzielają również pracownicy punktów informacyjnych.

  • Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu - Wybrzeże J. Słowackiego 12-14, tel.: 71 776 95 01, 71 776 96 51, e-mail: e-mail: [email protected]
  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Wałbrzychu - pl. Magistracki 1, tel.: 74 66 55 172, 74 66 55 173
  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Legnicy - Rycerska 24, tel.: 76 723 54 80, 76 723 54 81
  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Jeleniej Górze - pl. Ratuszowy 32/32a, tel.: 75 764 94 66, 75 752 49 42

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska