Sztuczna inteligencja w projektach eTwinning. Kompetencje cyfrowe kluczem do poprawy jakości edukacji

Akcja specjalna Konferencja eTwinning
Udostępnij:
W Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja warsztatowa "Sztuczna inteligencja w projektach eTwinning". Wydarzenie obfitujące w wiele ciekawych wykładów i warsztatów miało uświadomić zaproszonym gościom, jak duże znaczenie dla współczesnej edukacji mają nowe technologie i kompetencje cyfrowe. Przedstawiono także główne cele eTwinning - jednego ze sztandarowych programów Unii Europejskiej, umożliwiającego zdalny kontakt między uczniami i nauczycielami z wielu państw europejskich.

6 października 2021 roku w gmachu Cambridge Innovative Centre w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja warsztatowa pod nazwą "Sztuczna inteligencja w projektach eTwinning", organizowana wspólnie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji i Krajowe Biuro eTwinning.

*

W ramach wydarzenia zaproszeni goście zaznajomili się z najnowszymi trendami edukacyjnymi dotyczącymi sztucznej inteligencji, poznali ciekawe pomysły na wykorzystanie AI w projektach eTwinning i na zajęciach lekcyjnych, a także odkryli możliwości i korzyści, jakie niesie za sobą stosowanie najnowszych technologii i narzędzi TIK w edukacji.

Wśród zaproszonych osób znaleźli się nauczyciele pracujący z uczniami w wieku 10-20 lat, posiadających konto w programie eTwinning. W wydarzeniu udział wzięli m.in. dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, Edyta Borowicz-Czuchryta, Ambasadorka programu eTwinning, Jolanta Gradowska z Krajowego Biura eTwinning oraz dr hab. Aleksandra-Przegalińska - Skierkowska.

W realizację sesji warsztatowych zaangażowani byli nie tylko trenerzy programu eTwinning, na co dzień realizujący projekty online z wykorzystaniem nowych technologii, ale również eksperci z organizacji współpracujących z Krajowym Biurem eTwinning - Centralny Dom Technologii, Fundacja Digital Poland, przedstawiciele projektu Unibot Uniwersytetu Śląskiego, oraz nauczyciele-praktycy na co dzień stykający się z tematem sztucznej inteligencji. Dodatkowo jeden z warsztatów dla nauczycieli prowadził zespół uczniowski z Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim pod opieką wychowawczyni Ewy Szpot.

*

Czym jest eTwinning?

eTwinning to jeden z programów Unii Europejskiej, którego głównym celem jest umożliwienie zdalnego kontaktu między szkołami z wielu państw europejskich. Dzięki niemu nauczyciele i uczniowie mogą wspólnie realizować międzynarodowe i wewnątrzkrajowe projekty międzyszkolne. Współpraca ta odbywa się za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), oferując placówkom wsparcie, narzędzia oraz usługi. Nauczycielom eTwinning udostępnia także inne bezpłatne możliwości oraz stały rozwój zawodowy realizowany online.

Program został zainaugurowany w 2005 roku jako główna akcja Programu eLearning Komisji Europejskiej, a od 2014 roku jest ściśle związany z Erasmus+.

Wśród trzech głównych celów programu eTwinning należy wymienić przede wszystkim: współpracę międzynarodową, rozwój zawodowy i jego szeroką ofertę, a także portal społecznościowy - przestrzeń online udostępnioną przez Komisję Europejską, na której nauczyciele, jak również uczniowie mogą poznawać swoich partnerów, nawiązując relacje edukacyjne i realizując ciekawe projekty - mówi Jolanta Gradowska z Krajowego Biura eTwinning.

*

Kompetencje cyfrowe kluczowe dla edukacji

Podczas konferencji poprzedzającej wiele interesujących wykładów składających się na specjalne sesje warsztatowe, przedstawiciele programu eTwinning wyjaśniali, jak istotną rolę pełnią nowe technologie i kompetencje cyfrowe w dzisiejszej edukacji.

Praca nauczyciela to przede wszystkim komunikacja z uczniami. Jeszcze do niedawna uważaliśmy, że podstawową kompetencją w celu realizowania projektów międzynarodowych jest język obcy - dziś nie stanowi to już żadnego problemu, ani dla nauczycieli, ani dla uczniów. Ten etap mamy więc za sobą. Na dzisiejszej (jednej z pionierskich w Europie) konferencji, robimy krok dalej, ponieważ mamy świadomość tego, że już za moment, będziemy musieli komunikować się z maszynami, gdyż będą one wszechobecne - tłumaczy dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

*

Niezliczoną ilość plusów w samym programie eTwinning, jak i w fuzji edukacji z nowymi technologiami widzi również nauczycielka, zdobywczyni nagrody Global Teacher Award 2021, Edyta Borowicz-Czuchryta.

Musimy pamiętać, że pracujemy z pokoleniem cyfrowych tubylców i musimy wyjść im naprzeciw. Uczniowie uwielbiają kontakt z żywym językiem, kochają poznawać nowe kultury w naturalnych środowiskach, nawet jeśli wirtualnie. Zdecydowanie łatwiej przyswaja im się wiedzę, kiedy o krajach, o kulturach i historii mówią ich rówieśnicy, niż z kart papieru. Takie działania, w ramach programu eTwinning dają nam wszystkim ogrom satysfakcji - mówi Edyta Borowicz-Czuchryta, Ambasadorka programu eTwinning.

Nauczycielka dodaje, że niezwykle ekscytuje ją fakt, że dzięki programowi eTwinning szkoła każdego dnia może stawać się jak teatr. Dodaje, że w jej wspólnych działaniach z uczniami ogranicza ich wyłącznie wyobraźnia.

*

Wsparcie kompetencji cyfrowych przez Erasmus+

Dr Paweł Poszytek podkreśla, że bardzo ważne jest pielęgnowanie kompetencji cyfrowych. Jednym z programów, który takie działania wspiera nieustannie, jest Erasmus+.

Badanie przeprowadzone na grupie liczącej ponad tysiąc liderów programu Erasmus, realizujących projekty międzynarodowo, pod kątem ich efektywności w czasie pandemii wykazało, że kompetencje cyfrowe nie były żadnym problemem. Są one na tyle wystarczające wśród wspomnianych liderów, że radzą sobie oni bardzo swobodnie. To świadczy o tym, że program istniejący od ponad 20 lat w Polsce rzeczywiście pomagał w rozwoju tych kompetencji - wyjaśnia dr Paweł Poszytek.

*

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jest on kontynuacją europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 roku. Jego głównym celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji.

*

Wideo

Materiał oryginalny: Sztuczna inteligencja w projektach eTwinning. Kompetencje cyfrowe kluczem do poprawy jakości edukacji - Dziennik Bałtycki

Dodaj ogłoszenie