Podczas wrocławskiej debaty o zmianach w edukacji Anna Zalewska stwierdziła, że „cały świat odchodzi od pisania testów w szkołach”.
- Takie sprawdziany kumulują u małych dzieci niepotrzebny stres - przekonuje pani minister.
Według niej należy koniecznie zmienić system egzaminacyjny w Polsce, bo jest niewydolny. Będą ponadto oszczędności, bo sprawdzian szóstoklasisty kosztuje w skali kraju aż 20 mln zł.
Dla wielu osób decyzja minister Zalewskiej nie jest niespodzianką. Od samego początku zwracano uwagę, że z tego egzaminu niewiele wynika. Jeśli uczeń zamierza kontynuować naukę w gimnazjum w swoim rejonie, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma żadnego znaczenia. I tak zostanie przyjęty.
Natomiast punkty mogły decydować o tym, czy szóstoklasista zostanie przyjęty do gimnazjum spoza rejonu, społecznego lub prywatnego.
Dodać należy jednak, że w gimnazjach specjalnych, np. dwujęzycznych, organizowane są dodatkowe egzaminy, które muszą zdać uczniowie starający się o przyjęcie do takiej szkoły. W nich więc też nie będzie rewolucji.
Dr Barbara Kutrowska, pedagog i wykładowca Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, nie ma wątpliwości, że likwidacja sprawdzianu to dobre rozwiązanie. - Właściwie niczemu on nie służył, a powodował ogromny stres u dziecka oraz jego rodziców - mówi pedagog.
A co z argumentem, że wyniki sprawdzianu są przydatne nauczycielom? - Im nie jest potrzebna informacja, jak konkretne dziecko wypadło na sprawdzianie, bo i tak muszą pracować z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych - podkreśla Barbara Kutrowska.
Informacja zwrotna
- Nauczyciele mogą wykorzystywać m.in. komputery, uczniowie będą na nich rozwiązywać zadania - opowiada dr Barbara Kutrowska. - Kolejną propozycją jest ocenianie kształtujące. O co chodzi? Najpierw podaje się cele lekcji, a potem sprawdza, czy zostały osiągnięte. Podsumowanie lekcji jest szalenie ważne. Warto również do celów odnosić się w trakcie lekcji. Według niej niezwykle istotne jest monitorowanie przez nauczycieli postępów uczniów w trakcie lekcji.
- Dzięki monitorowaniu i podsumowywaniu uzyskujemy od uczniów informację zwrotną, która pozwala nam ocenić, „gdzie jesteśmy”. Nasi uczniowie pracują w różnym tempie, różne są sposoby ich uczenia się. Nauczyciel musi w każdym momencie lekcji wiedzieć, na jakim etapie realizacji celów są jego uczniowie, aby w razie potrzeby modyfikować jej przebieg - zauważa wykładowca Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Rodzicu, pamiętaj o zgłoszeniu woli
Rodzice uczniów, którzy kończą szkoły podstawowe, mają czas do 27 kwietnia na złożenie pisemnych zgłoszeń woli przystąpienia do sprawdzianów w gimnazjach, w których będzie przeprowadzone dodatkowe postępowanie kwalifikacyjne. Dotyczy to na przykład gimnazjów dwujęzycznych lub sportowych.
Elektroniczna rekrutacja do wrocławskich gimnazjów rozpocznie się 1 czerwca. Rodzice mogą wybrać maksymalnie trzy szkoły. Do 15 lipca powinna być znana lista uczniów, którzy dostali się do danej szkoły.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?