Światła na Żernikach znów włączone. Czy kierowcom będzie się jeździło lepiej?

Celina MarchewkaZaktualizowano 
Światła na Żernikach znów włączone. Będzie lepiej?
Światła na Żernikach znów włączone. Będzie lepiej? Celina Marchewka
W czwartek magistrat uruchomił ponownie po zmianach sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Żernickiej, Szczecińskiej i Płaskiej. Wydłużony został cykl dla głównej jezdni. Czy ten zabieg pomoże rozładować korki?

Od ostatniego czwartku przez skrzyżowanie faktycznie jeździ się płynnie, ale... tylko po ulicy Żernickiej, czyli nitce z pierwszeństwem. Jej dotyczyły właśnie korekty, które w sygnalizacji wprowadził urząd miasta. Spowodowało to zwiększenie korków na drogach podporządkowanych.

Sytuacja wydaje się patowa, bo każda zmiana w funkcjonowaniu świateł dla jednej nitki będzie korzystna, ale dla innych wręcz przeciwnie. Irena Rymaszewska, przewodnicząca Zarządu Osiedla Żerniki jest zdania, że nic się w tym miejscu nie zmieni, dopóki nie zostanie wydany zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, które które nagminnie skracają sobie trasę przez ich osiedle.

- Jezdnie są wąskie, więc te duże pojazdy chcąc skręcić, zjeżdżają na przeciwległy pas. Muszą jechać bardzo wolno i ostrożnie. Dlatego zdarza się tak, że na jednym cyklu świateł z ulicy Szczecińskiej wyjadą 2 lub 3 samochody i tyle. Pozostali muszą czekać - mówi.

Rada postulowała do Urzędu Miasta o wydanie zakazu ruchu ciężarowego na Żernikach, ale dowiedziała się, że będzie to możliwe nie wcześniej, niż po wybudowaniu drugiego etapu obwodnicy Leśnicy.

Elżbieta Maciąg z Wydziału Transportu Urzędu Miasta we Wrocławiu informuje, że według planu, prace te powinny zostać zakończone w 2023 roku.

Jeśli nie światła, to może jednak rondo?

Radni i mieszkańcy chcieliby takiego rozwiązania. Postulują o nie od 2014 roku. Jednak magistrat pomysł stanowczo odrzucił. Po pierwsze ze względu na pieniądze, ponieważ wybudowanie ronda byłoby dziesięć razy droższe, niż postawienie świateł. Po drugie, zdaniem urzędników, w tym konkretnym przypadku ruch kołowy jeszcze bardziej zakorkowałby skrzyżowanie.

Ostrożny w tej kwestii jest także dr hab. inż. Piotr Mackiewicz z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

- W tym przypadku należy sprawdzić i może lepiej zaprojektować układ faz oraz sygnalizację świetlną. Problem wykonania ronda może wynikać z kosztów oraz zajętości terenu, dlatego też może zdecydowano się na sygnalizację. Ponadto trzeba przeanalizować geometrie skrzyżowania oraz możliwość obsługi pieszych, rowerzystów, komunikacji zbiorowej - mówi.

Wrocławski magistrat zapewnia, że sytuacja na skrzyżowaniu jest cały monitorowana i jeśli będą potrzebne kolejne zmiany w cyklach świetlnych, na pewno zostaną one wprowadzone.

- Jest jedno rozwiązanie problemu, które na pewno pomogłoby rozładować korki. Należałoby przebudować samo skrzyżowanie, poszerzyć jezdnie, zrobić prawoskręty. Rozumiemy, że są to dodatkowe koszty, ale naszym zdaniem warto zainwestować te pieniądze, ponieważ inaczej nasz problem nie zniknie. Aut przecież przybywa, będzie ich coraz więcej, a przepustowość skrzyżowania bez modernizacji się nie zwiększy - mówi Irena Rymaszewska.

Urząd miasta na ten moment nie planuje przebudowy skrzyżowania na Żernikach. Sygnalizacja w tym momencie ustawiona jest tam tymczasowo, na stojakach. Od grudnia zamontowana będzie już na stałe.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 33

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Klaudyna

Wczoraj wydawało się że jest ok bo jak się okazało z opowiadań sąsiadów większość pojechała do pracy ulicą Przybyły robiąc olbrzymi korek na rondzie W.Pileckiego i Strzegomskiej. Dzisiaj niestety powrócili na Żernicką. Ale zauważyliśmy inny trend od strony zachodniej Wrocławia jedzie dużo ciężkich samochodów ulicą Żernicką aby potem skręcić w lewo w Szczecińską (korkując skrzyżowanie). Znajomy rozmawiał z jednym kierowcą ciężarówki to powiedział, że Kosmonautów zakorkowana, w Płaską nie skręci w lewo to jedzie Żernicką do Alby bo tylko tak może dojechać. Może rozwiązaniem jest skrzyżowanie 2 pasmowe (jeden pas skręt w lewo a drugi pas jazda na wprost). Może warto również pomyśleć o możliwości rozbudowy ronda przy salonie Mer.... aby można było wjeżdżać w ulicę Płaską z 2 stron.

P
Płacący podatki

Najlepiej niech wszyscy siedzą na bezrobociu w domu to nie będzie korków. Drogi pozamieniać w deptaki bo ci z miasta to dalej niż km od domu się nie ruszają to im są zbędne

////

/nt

k
kolombo

Jak przestaniesz jeździć do siebie na wiochę przez Żerniki, to też będzie lepiej. U siebie na wsi możesz nawet nakaz jazdy na wstecznym wprowadzać, ale nie mów mieszkańcom Wrocławia, że nie mogą skręcać, bo się kompromitujesz. Zrobią zakaz skrętu, będą jeździć pod domami przez osiedle. Zrozumiałeś? To światła i ludzie ze wsi korkują Żerniki.

W
Wojtek

i zaczął od ciebie. Np. do Radomia. Od razu by się luźniej zrobiło, a jakby średnia IQ skoczyła! Ha!

A
Apel

I koniecznie tam jeszcze postawić zakaz skrętów w lewo w kierunkach Szczecińska i Płaskiej, bo kierowcy skręcający np. na A8 ruch blokują i muszę stać jak ten debil! Ament!

A
A przepisy

przecież wyraźnie mówią, nie masz miejca na opuszczenie skrzyżowania to nie wjeżdżasz i tym samym nie blokujesz ruchu w prostopadłym kierunku ... robiąc z siebie komunikacyjnego idiotę na środku skrzyżowania. Swoją drogą taka kolizja z pociągiem może zmniejszym ilość takich tumanów 'jeszcze ja się zmieszczę'.

P
Profesor z Centralnego

a gdzie centrum. Ta jak wiele innych peryferyjnych osiedli od dłuższego czasu jest zapomniane przez ratusz. Nawet na bieda rondo szkoda pieniędzy w tym miescie. Ale na zbędne mieszkańcom "rzeźby" pieniądze zawsze się znajdą.

t
tt

Co ma kapliczka do nadmiaru aut?
Gadasz jakby ci odbiło

t
tt

Sam jesteś plebs

.

Kierowcom się wydaje ze można zabrać czas wszystkim a im dać.
W mieście jest za dużo aut.
Wywalić auta z centrum a się poprawi w całym miejście

p
pi

czyli pieniądze sa na jakieś bzdury, a na przebudowę skrzyżowania brak. Każdy kto tamtędy jeździł lub jeździ, to klnie urzędników miejskich, że nie pomyśleli o tym skrzyżowaniu wcześniej. Wyjazd z podporządkowanej (skręt w lewo), zawsze był problemem. Teraz, po wprowadzeniu świateł, jest po prostu inny problem - korek na kilkanaście minut.

w
ww

wjadą na przejazd a za nim korek. I co? Dużym problemem są ciężarówki jeżdżące z Jerzmanowskiej na Szczecińską. Teraz czekam na blokadę mieszkańców Żernik w podziękowaniu za te światła.

G
Gość

I nic dziwnego.
Przecież najlepiej wiedzą i najlepiej zarabiają.
Muszą się zatem jakoś wykazać.

E
Elżbieta Maciong.

I pozostali wszystkowiedzący z wydziału komunikacji UM.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3