Sutryk: Tramwaj „16” z Tarnogaju do zoo pojedzie na początku 2019 r.

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
Na początku 2019 r. na tory, po ośmiu latach przerwy, wrócą tramwaje linii 16. O ile do tego czasu zakończy się budowa torowiska na ul. Hubskiej. Urzędnicy jednak wciąż nie wybrali dokładnej trasy, choć konsultacje społeczne zakończyły się w czerwcu.

Tramwaj linii 16 kursował do 2011 z Parku Południowego do zoo przez ul. Pułaskiego i pl. Grunwaldzki. Teoretycznie linia nie została zlikwidowana, a jedynie zawieszona. Dla pasażerów różnica była niewielka, bo z Tarnogaju i okolic Parku Południowego w okolice zoo dojechać bez przesiadek wciąż się nie da. Urzędnicy tłumaczyli, że w zamian jest więcej kursów linii autobusowych 145 i 146.

Jak wyjaśnia Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu, tramwaje „16” wrócą na tory po oddaniu do użytku budowanego torowiska na ul. Hubskiej - pomiędzy ul. Pułaskiego a Glinianą.
- Chcemy zakończyć budowę torowiska na Hubskiej do końca roku. Od razu po oddaniu torowiska do użytku, wróci linia tramwajowa nr 16. Liczę, że stanie się to w ciągu pierwszych stu dni mojej prezydentury - zapewnia Jacek Sutryk, nowowybrany prezydent Wrocławia.

Tramwaje linii 16 będą jeździły z Tarnogaju przez pl. Grunwaldzki do zoo. Dokładny przebieg trasy nie jest jednak jeszcze znany, choć konsultacje społeczne w tej sprawie zakończyły się w czerwcu.

Jak tłumaczy Małgorzata Szafran, to, którędy pojedzie „szesnastka” zostanie potwierdzone, gdy znany będzie termin zakończenia budowy torowiska na Hubskiej.

Choć urzędnicy tego nie potwierdzają, można z tego jednak wysnuć wniosek, że bliższy realizacji jest wariant trasy tramwaju „16” przez nowe torowisko na ul. Hubskiej, Pułaskiego, most Grunwaldzki i Rondo Reagana. W ten sposób mieszkańcy Tarnogaju zyskaliby bezpośredni dostęp tramwajem w okolice zoo. Linia 16 nie docierałaby jednak do Dworca Głównego. Jesli tak się stanie, tramwaje na nowym odcinku ul. Hubskiej zatrzymają się na przystanku przy skrzyżowaniu ul. Hubskiej i Dawida.

Drugi z konsultowanych z mieszkańcami wariantów zakłada puszczenie „16” rzez ul. Hubską, Glinianą, Dworzec Główny, pl. Dominikański, most Pokoju i Rondo Reagana. Równocześnie wprowadzona zostałaby korekta trasy linii 32, która zostałaby skierowana przez ulice: Hubską, Pułaskiego i Małachowskiego oraz korekta trasy linii 2, która kursowałaby od Dworca Głównego przez ulice: Małachowskiego, Pułaskiego, pl. Wróblewskiego, most Grunwaldzki, Rondo Reagana na Biskupin.

Po uruchomieniu linii 16, bez znaczenia, który wariant ostatecznie zostanie wybrany, autobusy linii 145 zostaną skierowane od al. Armii Krajowej przez ul. Bardzką do pętli auto­busowej Gaj, przy skrzyżowaniu ulic: Świeradowskiej i Bardzkiej.

Linia „16” nie jest jedyną, która zniknęła z wrocławskich torowisk. W 2011 r. zlikwidowana została linia „12” kursująca pomiędzy Sępolnem a Pilczycami. W zamian - przed Euro 2012 uruchomiona została linia 33. Nie ma też „13”, która jeździła odwrotnie niż obecnie „20”, „osiemnastki” łączącej m.in. ul. Grabiszyńską z Legnicką, „19” z Księża Małego do pętli przy parku Południowym.

Od 2009 r. próżno w rozkładach szukać także linii 21 z Poświętnego na Pilczyce, którą w ostatnim roku funkcjonowania przekierowano na trasę: Sępolno - Wrocławski Park Przemysłowy. Od 2011 nie ma już takze tramwaju 22 jeżdżącego z Tarnogaju na Pilczyce, a od 2003 r. po Wrocławiu nie kursuje z kolei 9 nocnych linii tramwajowych.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
x-er

Podobno 145 miało jeździć do ronda w Iwinach, a nie na Gaj...

..

W
Wroclawianin

O czym jest ten artykul? Obecnie zaden tramwaj nie jezdzi po hubskiej bo tam mie ma torowiska. Jedyny tramwaj ktory jak dotad konsultuje miasto na hubskiej to 16. Jesli do tego nie dojdzie to o czym ta gazeta pisze? O czym ten urzad do nas mowi?

S
Student

Na Gaju/Tarnogaju mieszka obecnie wielu studentów, a jak wiadomo w okolicach placu Grunwaldzkiego znajdują się PWr, Uwr, UPwr i UM :) tramwaj na pewno ułatwi sprawę wielu

-

Tramwaj ma długa drogę zatrzymania bo jest duży bo służy do przewożenia niskim kosztem dużej liczby pasazerów.Doga hamowania jet taka bo tramwaj ma niskie opory toczenia i niskie tarcie.Robienie zarzutu że pojazdy szynowe są ekonomiczne czyli tanie w eksploatacji bo tramwaje hamuje dłuzej świadczy o niezrozumieniu roli tramwaju.Tramwaj służy do przewożenie w krótkim czasie dużej liczby pasazerów przy niskich kosztach eksploatacyjnych i niskiej awaryjności oraz znikomej obsłudze codziennej.Tramwaj znakomicie zastępuje metro przy wielokrotnie niższych kosztach.Zdolność przewozowa jet tylko 2 razy mniejsza niż metra. Trolejbusy sprawdzają się tam gdzie nie można wprowadzić tramwaju .Okupione jest to wysokimi kosztami wymiany ogumienia a opony do autobusu nie kosztują tyle co do auta osobowego.Trolejbusy jezdna wolno ze względu na konstrukcje odbieraków prądu.Są dużo trudniejsze do prowadzenia więc kierują nimi mężczyźni oraz prowadzą do zmęczenia co skutkuje wypadkami.Trolejbus nie zahamuje na 10 m ze względu na swoją masę. Auto osobowe z 50km/h ma drogę hamowania około 25 m więc trolejbus dużo dłuższą .Na szczęście trolejbusy jeżdza wolno.Tramwaje wcale nie hałasują jeśli torowisko jest sprawne a dziś wykonuje się torowiska na zamówienie w wersji wyciszonej.Cena tramwaju jest dopasowana do jakości i zwraca się dziki niskim kosztów eksploatacji i długiej amortyzacji.Nikt by nie kupował tramwai gdyby można było tańszym sposobem uzyskać zdolność przewozową.Tramwaj wytrzymuje do 40 lat i przewozi nawet 5 razy więcej osób niż trolejbus.Trolejbus ma swoje zalety ale jest bardzo rzadko stosowany przez to że przegrywa z tramwajami i autobusami.trolejbusy niedlugo wymrą z powodu wprowadzania autobusów elektrycznych.Tramwaje się bardziej obronią ale i one czują konkurencję.Rozwój tramwai szedł kierunku ich wydłużenia ale spodziewane są nowe trendy jak np rezygnacja z trakcji na rzecz zasilania superkondensatorami.Akumulatory są zbyt drogie i awaryjne dlatego tak wolno technologia jest wprowadzana.Tramwaj właśnie przez swoja masę i niskie opory toczenia jest przystosowany do wożenia ciężkich supekondensatorów zatem to tramwaje popchną prace rozwojowe nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi. Technologia tramwai ma tyle przewag że one przez ponad 100 lat niewiele się zmieniły a przemysł motoryzacyjny zrozumiał że napęd spalinowy to ślepa uliczka i chce dorównać zaletami do tramwai.Przez 70 lat od wojny trolejbusy nie mogły zagrozić tramwajom wiec teraz gdy wchodzą już autobusy EV chwalenie zalet trolejbusów świadczy o braku zdolności liczenia kosztów i zrozumienia ograniczeń technicznych.Tramwaj przewożący 200-300 osób gdy przejedzie przez skrzyżowanie to zapewni przepustowość taką jakiej nie zapewnią auta przez 20-30 minut.W tej sytuacji trolejbus nie spełniłby podstawowej roli KI czyli eliminacji korków a dodatkowo sam powodowałby zatory. Jest teraz szansa dla trolejbusów bo montuje się w nich akumulatory Li-Ion co eliminuje wady długiego ładowania w autobusach ale są już akumulatory szybkiego ładowania więc budowa drogiej trakcji straci sens.Walka będzie szła między autobusami EV a tramwajami ale każdy środek transportu będzie się sprawdzał w innej części miasta.Tramwaje służą do taniego i szybkiego przemieszczania dużych potoków ludzi na głównych trasach komunikacyjnych.Tramwaje mają ogromne mozliwości które ogranicza nadmiar aut ale to można łatwo zmienić zmniejszając liczbę aut w centrum.Oczywiscie popełniono wiele błędów np zakup Skód ze sztywnymi wózkami,brak remontów torowisk itd.Tramwaj jest trwały bo ma solidną konstrukcję i brak psujących się podzespołów dlatego ludzie tak kochają tramwaje.tramwaje zapewne Bedą jeździć jeszcze 100 lat jeśli nie zastąpią je autonomiczne trolejbusy jeżdżące po szynach .Koszty zadecydowały o tym że tramwaje się sprawdzają w dużych miastach

P
Po co wam tramwaje

Na spotach wyborczych Sutryk tylko chwilowo rowerkiem śmigał.

H
Henio

po co linia 31 i32 jadą po tej samej trasie albo linia 33 co 5 minut jeden jedzie pełny do połączyć a drugi wozi powietrze albo 3 10 20 spotykają się na Kazimierza wielkiego i razem jadą do Leśnicy to samo linia 7 do Kleciny powinna jeżdżić tylko w godzinach szczytu Ale jak się dostaje pracę po znajomości to tak być musi

m
matador

Jeśli nowy prezydent- Pan Sutryk nie " przewietrzy" ekipy niszczącej od wielu lat wrocławską komunikację zbiorową, Wrocławiowi nie pomoże choćby 10 nowych tras tramwajowych i 50 autobusowych. To są "bardzo zdolni ludzie"- potrafią zepsuć dosłownie wszystko. Idę o zakład, że po otwarciu nowej trasy przez ulicę Hubską, tak zamieszają, np. z przebiegiem linii autobusowych, że mieszkańcy Tarnogaju znajdą się w gorszej komunikacyjnie sytuacji niż przed kosztowną budową torowiska wzdłuż ulicy Hubskiej. Oni po prostu mają TALENT. Do psucia.

...

ale Sutryk z rodzicami ponoć jest zameldowany na Tarnogaju.

c
cytat

Z Parku Południowego w okolice zoo - tramwajem 9.

j
ja

A już kłamie.

g
g

A może nowowybrany prezydent zabierze się za METRO, o czym Niemiaszki przed II wś. myśleli, ale nie wymyślili w jaki sposób te wody non-stop odpompowywać.
Ale obecnie, w XXI w. MPWiK tak nam dowali za wodę w kranie, żeby wystarczyło na odpompowanie wody z METRO !!!
A swoją drogą co z przeprawą przez/na WIELKĄ WYSPĘ ???
Ale by z Tarnogaju było blisko do zoo ... ... ... ... nawet spacerem !!!

g
g

A komu ta "19" zawadzała ???????????????????????????????

g
g

Nikt rozumu nie potracił - albo niewielu niewiedzących. Jak się mieszka na Tarnogaju to trzeba sąsiadom się podlizać, więc zaraz tramwaj do zoo-logu dostaną !!!
Szkoda, że inne wcześniej polikwidowane linie tramwajowe nie wrócą na swoje całkiem niezłe trasy - lepiej coś zmienić, namieszać ...
Ale po Wrocku jeżdżą jakby nie było / tzn. jak wskazują numery / aż 33 linie tramwajowe !!!!!

j
jakiś ktoś

Jak do końca 2019 uporają się w końcu z remontem na Hubskiej, to będzie dobrze. Przecież tam już rok dłubią, a nadal wszystko jest w rozsypce, w niektórych miejscach nadal jeszcze starej kostki brukowej nawet nie zdjęli.

R
Roman

W domu wszyscy zdrowi?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3