Sudety też będą miały swoją kolej. Pojedzie ze Świebodzkiego?

Marcin Kaźmierczak
.
. Pawel Relikowski / Polska Press
Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia. Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim, opowiada o inwestycjach na kolei w najbliższych latach.

Czy Dworzec Świebodzki jest potrzebny, aby zachować obecny wzrost liczby połączeń?

Patrząc właśnie na dynamikę rozwoju przewozów pasażerskich i 10-15-procentowy wzrost liczby pasażerów na wszystkich liniach, niedługo wyczerpiemy przepustowość Dworca Głównego. W godzinach szczytu w zasadzie już ją wyczerpaliśmy. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych kilku lat pojawi się potrzeba włączenia w układ komunikacyjny Dworca Świebodzkiego.

Które pociągi powinny zostać przesunięte na Świebodzki?

Jedynie dodatkowe połączenia aglomeracyjne i podmiejskie. Pociągi regionalne nadal powinny jeździć na Dworzec Główny, który jest głównym punktem przesiadkowym w regionie. Pociągi z Wołowa, czy Kątów Wrocławskich powinny wjeżdżać na Świebodzki, ale już z Głogowa, czy Wałbrzycha na Dworzec Główny.

Są szanse na połączenie obu dworców?

To skomplikowane technicznie zadanie. Należałoby na estakadzie wyprowadzić bardzo ciasnym łukiem tory w kierunku Dworca Głównego. Tego wariantu obecnie nie rozważamy.

Na jakich nowych liniach doczekamy się pociągów w najbliższych latach?

Pozostały nam dwie nieczynne linie wbiegające do Wrocławia. To linia do Sobótki i Świdnicy, która pozwoli skorzystać z pociągów mieszkańcom południowych osiedli Wrocławia i linia z Sołtysowic do Jelcza-Miłoszyc, która pomoże odkorkować wschodnią stronę miasta. Połączenia Wojnowa z centrum, dzięki temu, że od tego tygodnia są już bezpośrednie do stacji Wrocław Główny i Mikołajów, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dopiero jednak generalny remont linii pozwoli osiągnąć pełne możliwości tej trasy.

Mieszkańcy regionu też doczekają się nowych połączeń?

Tak. Czekamy na zakończenie prac na dwóch liniach z Oleśnicy do Krotoszyna, która pozwoli uruchomić połączenia do Milicza. Jeśli remont faktycznie zakończy się w czerwcu, to pociągi puścimy jeszcze w wakacyjnym rozkładzie jazdy. Jeśli prace się przedłużą, to uruchomimy je po zakończeniu prac. Liczymy na współpracę i uruchomienie kolejnego połączenia Dolnego Śląska z Wielkopolską, ale jeśli się to nie uda to i tak uruchomimy pociągi do Milicza. Na pewno nie będą to składy weekendowe, jak ostatnio, ale kursy codzienne. Druga linia to Legnica - Rudna Gwizdanów. Dzięki temu remontowi skomunikujemy Legnicę z Lubinem i dalej z Głogowem, a więc całe zagłębie miedziowe. Tam pociągi wrócą najprawdopodobniej w 2020 r.

Co z liniami w Sudetach?

Chcemy przejąć linię z Dzierżoniowa do Bielawy - to tylko 6 kilometrów torów i tak jak wcześniej na linii Wrocław - Trzebnica uruchomić połączenia, a w zasadzie wydłużyć już jeżdżące pociągi do Dzierżoniowa. Linia do Trzebnicy jest idealnym przykładem na to, że kolej na liniach lokalnych jest potrzebna. Przez 20 lat była nieczynna, miała na niej powstać droga rowerowa, a teraz jeżdżą nią tysiące pasażerów. Chcemy też wyremontować i zelektryfikować linię z Lubania do Zgorzelca, co poprawi komunikację zachodniej części województwa.

Kiedy pociągi wrócą do Bielawy?

Remont tej linii zajmie nam około roku od momentu jej przejęcia. Pociągi wrócą tam najszybciej na przełomie 2018 i 2019 roku. Z kolei remont i elektryfikacja linii Lubań - Zgorzelec powinny zakończyć się do końca 2020 r.

Mieszkańcy Lwówka Śląskiego także doczekają się pociągów?

Chcemy przejąć tę linię. Ostatnio odbył się prezentacyjny przejazd po niej lekkim, czeskim szynobusem - tzw. motorakiem. Pokazał zakres prac jaki trzeba ewentualnie na tej linii wykonać. Wszystkie kosztorysy przedstawione nam przez PKP PLK przekraczają 100 mln zł, a to przekracza nasze możliwości. Dlatego podjęliśmy uchwałę w sprawie przejęcia tej linii. Korzystanie na niej z lekkich szynobusów pozwoliło by jednak zmniejszyć koszty.

Rozmawiał Marcin Kaźmierczak

Koronawirus przyspiesza rewolucję w bankach

Wideo

Komentarze 95

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hrabia z Wielkopolski

To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.

J
JanuszJG

Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 nie ma sensu, ponieważ do Świdnicy można dojechać przez Jaworzynę Śląską. Ponadto rewitalizacjia linii kolejowej do Świdnicy przez Sobótkę to wydawanie pieniędzy w błoto.

l
lepiej wiem

To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.

w
wie2

Kolego, 22 maja 1842 roku połączenie kolejowe zyskało miasto Breslau. Warszawa uzyskała w 1844 roku. Wrocław - w 1945.

p
piter

A stary niedorobionym żulem. I spłodzili takiego zasranego cwela jak ty, który musi się dowartościowywać obrażaniem innych. Ten twój Wsiocław to największa wieś Dolnego Śląska i takie są fakty.

k
kolejoman

Najpierw ratować pociągi tam gdzie jeszcze do niedawna jeździły, a potem fanaberie typu Sobótka, Jedlina czy Stronie Śląskie!

k
kolejoman

Najpierw ratować pociągi tam gdzie jeszcze do niedawna jeździły, a potem fanaberie typu Sobótka, Jedlina czy Stronie Śląskie!

w
weo

A co zrobicie z ciągłymi spóxnieniami pociągów. Przecież to koszmar, albo PKP nie potrafi ułożyc i wyliczyc czasów przejazdu.

---

Zwożą autokarami te męty z Jeleniej, Wałbrzycha, bo same nie potrafią sobie poradzić od 20 lat z wysokim bezrobociem... Oczywiście nikt w tych waszych okolicach budować się nie chce, tylko wożą was pod Wrocław czy nawet pod Opole. Nawet PWr wygasza swoje wydziały zamiejscowe. Nawet Ukraińcy nie chcą do was przyjeżdżać. Dosłownie nikt nie chce. Do Wrocławia wręcz przeciwnie. A to, że duża część to męty... No właśnie dlatego, że w dużej mierze to ludzie spod Sudetów.

---

No tak, do tej zapadłej dziury jaką jest ten Lwówek nikt nie chce przyjeżdżać, więc chcielibyście chwytów poniżej pasa. Kasiaści ludzie z Wrocławia i powiatu wrocławskiego i tak nie przyjadą do tej waszej dziury.

T
Ten co wie

22 maja 1842 uruchomiono połączenie kolejowe Wrocławia z Oławą na pierwszym odcinku Kolei Górnośląskiej łączącej Wrocław z Mysłowicami.
Pierwszy pociąg na pierwszym ukończonym odcinku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej Warszawa - Pruszków pojechał 28 listopada 1844.

---

Wrocław ma 10 razy więcej linii kolejowych niż całe te wasze Sudety. Porównywać komunikacji miejskiej do tych waszych rozpadających się PKS-ów kursujących 6 razy dziennie nawet nie ma co porównywać.
Bezrobocie i patologia. Idźcie sobie dalej trzymać psy w odchodach, jak napisali tu w innym artykule xD

r
realista

targowisko przeniesie się na stadion na Pilczycach. Wreszcie, stadion będzie dobrze służył mieszkańcom Wrocławia i okolic.

w
wielkopolanin

To ty jeszcze pasłeś krowy we wsi pod Tarnopolem, albo twój dziad, zabużański kmiocie. Zważaj na słowa prostaku, bo strugasz miastowego a wciąż cuchniesz gnojem.

h
hrabia ze Stolca

Wieśniaku z pod Białegostoku - taki z ciebie hrabia, że srasz za stodołą. Ot i co.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3