Remont zabytkowego Jelcza rozpoczął się w 2019 r. Trzeba było odnowić mocno przerdzewiałą konstrukcję pojazdu, naprawić lub wymienić zepsute części i wiernie odtworzyć wnętrze. Dziś autobus wygląda dokładnie tak, jak kilkadziesiąt lat temu. Co więcej, jest w pełni sprawny!
Autobus wraz z przyczepą stanowią unikatowy zestaw, jedyny taki zachowany, nie przetrwała bowiem żadna przyczepa P-080. To właśnie to zdecydowało, że pojazdy zostały wpisane do rejestru zabytków i możliwy jest remont - mówi Krzysztof Kołodziejczyk, Prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. - Sam autobus także jest cenny. Tego typu pojazdów zachowało się tylko kilka, przy czym nasz jest najstarszy, jedyny zachowany w wersji z silnikiem typu S-359, a także jedyny, który ma kilka charakterystycznych detali typowych tylko dla autobusów tej serii wyprodukowanych przed 1981 r. - dodaje Kołodziejczyk.
Zabytkowy autobus został zarejestrowany po raz pierwszy 2 stycznia 1980 r. Od połowy lat 90. XX w. do września 2012 r. był własnością Przedsiębiorstwa Robót Budowlanych z Gniezna. Gdy firma zakończyła działalność, autobus został zakupiony przez wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Aby przeprowadzić remont, trzeba było przeanalizować archiwalną dokumentację techniczną i zdjęciową, znaleźć potrzebne części, a niektóre zrobić samodzielnie.
Zobaczcie efekty tego przedsięwzięcia:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?