Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare auta nie wjadą do centrum Wrocławia. W mieście będzie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Wiemy, kiedy to nastąpi

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Od 2025 roku starsze samochody z silnikiem benzynowym i Diesla będą miały zakaz wjazdu do centrum Wrocławia
Od 2025 roku starsze samochody z silnikiem benzynowym i Diesla będą miały zakaz wjazdu do centrum Wrocławia Paweł Relikowski / Polska Press
Władze Wrocławia planują wprowadzić Strefę Czystego Transportu, która wykluczy z ruchu część samochodów spalinowych w centrum miasta. Konsultacjom społecznym poddano trzy warianty granicy obszaru, na których zakaz wjazdu miałby obowiązywać oraz trzy warianty grup tzw. norm Euro, zależnych od wieku pojazdu i typu silnika. Urzędnicy czekają także na propozycje mieszkańców.

Spis treści

Jest już w Krakowie, będzie w Warszawie. Teraz czas na Wrocław

Strefa Czystego Transportu ma zostać wprowadzona we Wrocławiu w 2025 roku. Zakazowi wjazdu do centrum miasta miałyby być poddane głównie stare samochody benzynowe i stare samochody z silnikiem diesla. Strefę Czystego Transportu wrocławscy urzędnicy chcą wprowadzić na wzór Krakowa. Tamtejsza obowiązuje na terenie całego miasta. Podobne restrykcje wprowadza właśnie Warszawa. Wrocław miałby być trzeci w kolejce. Przesłanką do wprowadzenia zakazu jest troska o jakość wrocławskiego powietrza, które od kilku lat ma złą renomę nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

- Wykluczając z ruchu ok. 10 proc. najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25 proc., a cząstek stałych o ok. 40–50 proc. Drugą istotną cechą wpływającą na poziom emisji jest rodzaj silnika. Silniki dieslowskie ze względu na swoją konstrukcję i spalane paliwo produkują znacznie więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki - przekonuje Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Gdzie starsze samochody spalinowe nie będą mogły wjeżdżać?

Miasto, przygotowując Strefę Czystego Transportu, przeprowadziło badania (w 2022 r.) - zarówno jeśli chodzi o obszar, jak i kwestie dotyczące regulacji samochodów, które miałyby otrzymać zakaz wjazdu do strefy. Obszarowo zaproponowało 3 warianty:

  • Wariant I – zakaz wjazdu na terenie ścisłego centrum, obejmującego osiedle Stare Miasto, ograniczony Fosą Miejską. A więc Rynek (dzisiaj obowiązuje tam zakaz wjazdu jakichkolwiek samochodów), oraz m.in. na ul. Kazimierza Wielkiego, Ruską, Nowy Świat, Grodzką czy Piaskową. Ten wariant jest najmniejszym obszarowo z trzech proponowanych.
  • Wariant II – średni wariant, obszar obejmujący śródmiejskie osiedla: Kleczków, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie, część Przedmieścia Oławskiego, Szczepin, Nadodrze i Stare Miasto. Jest określany jako „zrównoważony”.
  • Wariant III – największa obszarowo propozycja, która obejmuje wszystkie osiedla z wariantu II oraz dodatkowo teren całej Wielkiej Wyspy, całego Przedmieścia Oławskiego, Tarnogaju, Gaju, Hub, Powstańców Śląskich, Borka i Gajowic. To wariant „ambitny”.
Mapa prezentująca zaproponowane przez urząd miasta warianty Strefy Czystego Transportu.
Mapa prezentująca zaproponowane przez urząd miasta warianty Strefy Czystego Transportu. Urząd Miasta Wrocławia

Miasto skłania się najbardziej ku wariantowi II.

- Najsensowniejsze wydają się te „zrównoważone” rozwiązania. Według nich strefa powinna opierać się od północy na Odrze, czyli wjazd do strefy byłby przez m.in. mosty Trzebnicki i Osobowicki, a na południu na wiadukcie kolejowym i Dworcu Głównym. Ten wariant obejmuje centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin – mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Urzędnicy wskazują, że wariant II to obszar stanowiący ok. 6 proc. powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23 proc.) zameldowanych w mieście osób.

Jakie samochody nie będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu?

Tutaj znowu brane są pod uwagę 3 warianty, ale tym razem chodzi o grupy pojazdów, które nie spełniają podanych norm dotyczących produkcji spalin oraz wieku. Normy te określa europejski standard emisji spalin tzw. Euro, z których najnowszym jest Euro 6d. Norma Euro 7 ma obowiązywać od 2025 r. Łatwo zauważyć, że im niższa cyfra przy nazwie Euro, tym pojazd spalinowy jest mniej ekologiczny. Jakie warianty przedstawił Urząd Miejski Wrocławia?

Wariant I – Ostrożny

  • Euro 2 (rok produkcji 1996-1999) – w 2025 r. do Strefy Czystego Transportu mogłyby wjeżdżać tylko samochody benzynowe. Zakaz wjazdu miałyby samochody z silnikiem diesla. Od 2028 r. zakaz wjazdu dotyczyłby także benzyny.
  • Euro 3 (2000-2004) – od 2028 r. niedopuszczone do ruchu w centrum byłyby pojazdy z silnikiem diesla, natomiast benzynowe od 2032 r.
  • Euro 4 (2005-2009) – od 2032 r. niedopuszczone do ruchu byłyby pojazdy z silnikiem diesla.
  • Euro 5 (2010-2014) – w 2032 r. brak ograniczeń.

Wariant II – Zrównoważony

  • Euro 3 (data produkcji 2000-2004) – od 2025 r. zakaz wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla, od 2028 r. benzyny.
  • Euro 4 (2005-2009) – od 2028 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla, od 2032 r. dla benzynowych.
  • Euro 5 (2010-2014) – od 2032 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla.
  • Euro 6 (2015 - do teraz) – w 2032 r. brak ograniczeń.

Wariant III – Ambitny

  • Euro 4 (2005-2009) – od 2025 r. zakaz wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla, od 2028 r. benzyny.
  • Euro 5 (2010-2014) – od 2028 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla, od 2032 r. dla benzynowych.
  • Euro 6 (2015 - do teraz) – od 2032 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla.
  • Euro 7 (planowo od 2025) – w 2032 r. brak ograniczeń.
Wykres prezentujący warianty dotyczące tzw. norm Euro oraz lata od których dane roczniki aut na silnik benzynowy i Diesla miałyby zakaz wjazdu do centrum
Wykres prezentujący warianty dotyczące tzw. norm Euro oraz lata od których dane roczniki aut na silnik benzynowy i Diesla miałyby zakaz wjazdu do centrum Wrocławia. Urząd Miasta Wrocławia

W tym przypadku miasto również optuje za wariantem zrównoważonym, który zakłada, że w 2025 r. wprowadzone zostanie ograniczenie wjazdu do strefy dla samochodów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 r. (26-letnie i starsze) oraz samochodów z silnikiem diesla wyprodukowanych przed 2005 r. Potem z roku na rok kryteria będą się zaostrzać. Np. w roku 2032 z wjazdu do strefy zostaną wykluczone samochody benzynowe wyprodukowane przed 2010 r. oraz auta z silnikiem diesla sprzed 2015 r. W zamyśle jest to więc projekt wymuszający na kierowcach kupno w miarę nowego, a przede wszystkim ekologicznego samochodu.

Jak zakaz wjazdu miałby być egzekwowany?

Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie miasta, egzekwowanie zakazu wjazdu miałoby odbywać się za pomocą specjalnych kamer, analizujących rejestracje samochodów. Kierowcy tych, które nie spełniałyby warunków wjazdu w Strefę Czystego Transportu mieliby zostać ukarani mandatami. Innym pomysłem są obowiązkowe naklejki, identyfikujące normę samochodu.

Do końca kwietnia trwają konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu

Powyższe warianty mogą być ze sobą mieszane, więc razem przygotowanych jest w sumie 9 gotowych rozwiązań. Na to, które zostaną wprowadzone w życie wpłyną m.in. konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje propozycje i wyrażać opinie odnośnie tych zaproponowanych przez władze Wrocławia. Pierwsza tura konsultacji trwa do 30 kwietnia.

13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty - pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia Strefy Czystego Transportu i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o godz. 17.30. W czasie drugiej (26 kwietnia, środa, godz. 17.30) mieszkańcy będą mogli porozmawiać na temat społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Obie debaty odbędą się w Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych mieszkańców, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.

Przez cały okres trwania konsultacji, czyli do 30 kwietnia będzie można wypowiedzieć się za pomocą e-formularza dostępnego na oficjalnym miejskim portalu. Młodzi wrocławianie i młode wrocławianki swoje opinie będą mogli w tym czasie przesyłać drogą mailową na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska