Spis treści
- Jest już w Krakowie, będzie w Warszawie. Teraz czas na Wrocław
- Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Gdzie starsze samochody spalinowe nie będą mogły wjeżdżać?
- Jakie samochody nie będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu?
- Jak zakaz wjazdu miałby być egzekwowany?
- Do końca kwietnia trwają konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu
Jest już w Krakowie, będzie w Warszawie. Teraz czas na Wrocław
Strefa Czystego Transportu ma zostać wprowadzona we Wrocławiu w 2025 roku. Zakazowi wjazdu do centrum miasta miałyby być poddane głównie stare samochody benzynowe i stare samochody z silnikiem diesla. Strefę Czystego Transportu wrocławscy urzędnicy chcą wprowadzić na wzór Krakowa. Tamtejsza obowiązuje na terenie całego miasta. Podobne restrykcje wprowadza właśnie Warszawa. Wrocław miałby być trzeci w kolejce. Przesłanką do wprowadzenia zakazu jest troska o jakość wrocławskiego powietrza, które od kilku lat ma złą renomę nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
- Wykluczając z ruchu ok. 10 proc. najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25 proc., a cząstek stałych o ok. 40–50 proc. Drugą istotną cechą wpływającą na poziom emisji jest rodzaj silnika. Silniki dieslowskie ze względu na swoją konstrukcję i spalane paliwo produkują znacznie więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki - przekonuje Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Gdzie starsze samochody spalinowe nie będą mogły wjeżdżać?
Miasto, przygotowując Strefę Czystego Transportu, przeprowadziło badania (w 2022 r.) - zarówno jeśli chodzi o obszar, jak i kwestie dotyczące regulacji samochodów, które miałyby otrzymać zakaz wjazdu do strefy. Obszarowo zaproponowało 3 warianty:
- Wariant I – zakaz wjazdu na terenie ścisłego centrum, obejmującego osiedle Stare Miasto, ograniczony Fosą Miejską. A więc Rynek (dzisiaj obowiązuje tam zakaz wjazdu jakichkolwiek samochodów), oraz m.in. na ul. Kazimierza Wielkiego, Ruską, Nowy Świat, Grodzką czy Piaskową. Ten wariant jest najmniejszym obszarowo z trzech proponowanych.
- Wariant II – średni wariant, obszar obejmujący śródmiejskie osiedla: Kleczków, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie, część Przedmieścia Oławskiego, Szczepin, Nadodrze i Stare Miasto. Jest określany jako „zrównoważony”.
- Wariant III – największa obszarowo propozycja, która obejmuje wszystkie osiedla z wariantu II oraz dodatkowo teren całej Wielkiej Wyspy, całego Przedmieścia Oławskiego, Tarnogaju, Gaju, Hub, Powstańców Śląskich, Borka i Gajowic. To wariant „ambitny”.
Miasto skłania się najbardziej ku wariantowi II.
- Najsensowniejsze wydają się te „zrównoważone” rozwiązania. Według nich strefa powinna opierać się od północy na Odrze, czyli wjazd do strefy byłby przez m.in. mosty Trzebnicki i Osobowicki, a na południu na wiadukcie kolejowym i Dworcu Głównym. Ten wariant obejmuje centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin – mówi Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Urzędnicy wskazują, że wariant II to obszar stanowiący ok. 6 proc. powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23 proc.) zameldowanych w mieście osób.
Jakie samochody nie będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu?
Tutaj znowu brane są pod uwagę 3 warianty, ale tym razem chodzi o grupy pojazdów, które nie spełniają podanych norm dotyczących produkcji spalin oraz wieku. Normy te określa europejski standard emisji spalin tzw. Euro, z których najnowszym jest Euro 6d. Norma Euro 7 ma obowiązywać od 2025 r. Łatwo zauważyć, że im niższa cyfra przy nazwie Euro, tym pojazd spalinowy jest mniej ekologiczny. Jakie warianty przedstawił Urząd Miejski Wrocławia?
Wariant I – Ostrożny
- Euro 2 (rok produkcji 1996-1999) – w 2025 r. do Strefy Czystego Transportu mogłyby wjeżdżać tylko samochody benzynowe. Zakaz wjazdu miałyby samochody z silnikiem diesla. Od 2028 r. zakaz wjazdu dotyczyłby także benzyny.
- Euro 3 (2000-2004) – od 2028 r. niedopuszczone do ruchu w centrum byłyby pojazdy z silnikiem diesla, natomiast benzynowe od 2032 r.
- Euro 4 (2005-2009) – od 2032 r. niedopuszczone do ruchu byłyby pojazdy z silnikiem diesla.
- Euro 5 (2010-2014) – w 2032 r. brak ograniczeń.
Wariant II – Zrównoważony
- Euro 3 (data produkcji 2000-2004) – od 2025 r. zakaz wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla, od 2028 r. benzyny.
- Euro 4 (2005-2009) – od 2028 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla, od 2032 r. dla benzynowych.
- Euro 5 (2010-2014) – od 2032 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla.
- Euro 6 (2015 - do teraz) – w 2032 r. brak ograniczeń.
Wariant III – Ambitny
- Euro 4 (2005-2009) – od 2025 r. zakaz wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla, od 2028 r. benzyny.
- Euro 5 (2010-2014) – od 2028 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla, od 2032 r. dla benzynowych.
- Euro 6 (2015 - do teraz) – od 2032 r. zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla.
- Euro 7 (planowo od 2025) – w 2032 r. brak ograniczeń.
W tym przypadku miasto również optuje za wariantem zrównoważonym, który zakłada, że w 2025 r. wprowadzone zostanie ograniczenie wjazdu do strefy dla samochodów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 r. (26-letnie i starsze) oraz samochodów z silnikiem diesla wyprodukowanych przed 2005 r. Potem z roku na rok kryteria będą się zaostrzać. Np. w roku 2032 z wjazdu do strefy zostaną wykluczone samochody benzynowe wyprodukowane przed 2010 r. oraz auta z silnikiem diesla sprzed 2015 r. W zamyśle jest to więc projekt wymuszający na kierowcach kupno w miarę nowego, a przede wszystkim ekologicznego samochodu.
Jak zakaz wjazdu miałby być egzekwowany?
Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie miasta, egzekwowanie zakazu wjazdu miałoby odbywać się za pomocą specjalnych kamer, analizujących rejestracje samochodów. Kierowcy tych, które nie spełniałyby warunków wjazdu w Strefę Czystego Transportu mieliby zostać ukarani mandatami. Innym pomysłem są obowiązkowe naklejki, identyfikujące normę samochodu.
Do końca kwietnia trwają konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu
Powyższe warianty mogą być ze sobą mieszane, więc razem przygotowanych jest w sumie 9 gotowych rozwiązań. Na to, które zostaną wprowadzone w życie wpłyną m.in. konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje propozycje i wyrażać opinie odnośnie tych zaproponowanych przez władze Wrocławia. Pierwsza tura konsultacji trwa do 30 kwietnia.
13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty - pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia Strefy Czystego Transportu i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o godz. 17.30. W czasie drugiej (26 kwietnia, środa, godz. 17.30) mieszkańcy będą mogli porozmawiać na temat społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Obie debaty odbędą się w Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych mieszkańców, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.
Przez cały okres trwania konsultacji, czyli do 30 kwietnia będzie można wypowiedzieć się za pomocą e-formularza dostępnego na oficjalnym miejskim portalu. Młodzi wrocławianie i młode wrocławianki swoje opinie będą mogli w tym czasie przesyłać drogą mailową na adres: [email protected]
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?