Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, jak polscy przedsiębiorcy oceniają eksport

opr. BMK
Podwrocławska firma DOTI, producent słodyczy, przede wszystkim owoców w czekoladzie, znaczną część produkcji  wysyła na eksport.
Podwrocławska firma DOTI, producent słodyczy, przede wszystkim owoców w czekoladzie, znaczną część produkcji wysyła na eksport. Paweł Relikowski

Raport pokazuje, że w ostatnim czasie wzrost eksportu nastąpił w przypadku blisko 30% podmiotów z sektora. Jednak prognozując warunki rozwoju, przedsiębiorcy nie wykazują optymizmu. Zwiększył się odsetek firm, które uważają,że eksport prowadzonej działalności w najbliższym czasie spadnie (z 6,9% do 8,8%). Zaledwie 9% przedsiębiorców zamierza w najbliższym czasie rozszerzyć swoją działalność o eksport, czego przyczyną może być niepewność związana z sytuacją polityczną i gospodarczą panującą w Unii Europejskiej.

Według 14. fali badania Bibby MSP Index głównym źródłem wiedzy o rynkach zagranicznych i potencjalnych zagranicznych kontrahentach jest internet – informacji na temat gospodarki i partnerów biznesowych poszukuje w sieci 60% respondentów eksportujących towary. Z zebranych opinii wynika, że polscy przedsiębiorcy zdobywają informacje na temat danego rynku także dzięki uczestnictwu w wydarzeniach branżowych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (ponad 28%), zaangażowanie w
działania lokalnych izb branżowych i stowarzyszeń (ponad 19%). Prawie 17% przedstawicieli sektora MSP deklaruje, że korzysta z lokalnych wywiadowni gospodarczych, a prawie 9% przyznaje, że pozyskuje regionalne raporty rynkowe.

Jeśli chodzi o nowe zagraniczne kontakty biznesowe to polscy przedsiębiorcy próbują je nawiązać wykorzystując uczestnictwo w wydarzeniach branżowych (prawie 24%) oraz w lokalnych wywiadowniach gospodarczych (ponad 13%). Partnerzy są pozyskiwani również poprzez izby branżowe i rozmaite stowarzyszenia (więcej niż 12%), korzystanie z misji gospodarczych organizowanych przez
instytucje rządowe i izby gospodarcze, w tym bilateralne np. polsko-niemiecką, polsko-brytyjską itp. (ponad 11%). Warto zauważyć, że prawie co dziesiąta ankietowana firma weryfikacje potencjalnych kontrahentów i zdobywa wiedzę o nowych rynkach od partnera finansowego.

Jak pokazują wyniki ostatniej fali Bibby MSP Index ponad połowa przedsiębiorców finansuje swoją działalność eksportową poprzez udostępnioną linię kredytową lub też debet na rachunku bankowym. Więcej niż 48% respondentów deklaruję, że korzysta z własnych środków, a ponad 5% używa faktoringu eksportowego.

Faktoring jest metodą finansowania przedsiębiorstwa, która nie tylko gwarantuje firmie płynność finansową, ale co ważne, nie zwiększa jej zadłużenia. Szukając odpowiedniego partnera finansowego, przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę nie tylko korzystne warunki faktoringu, ale również przeanalizować zakres dodatkowych świadczeń oferowanych przez faktora. Klienci Bibby Financial
Services mogą liczyć na pomoc opiekuna klienta na każdym etapie współpracy oraz wsparcie firmy przy weryfikacji potencjalnych kontrahentów z całego świata.

Międzynarodowy zespół może usprawnić również komunikację z obcojęzycznym partnerem biznesowym i pomóc w poznaniu kultury biznesu panującej w danym kraju, co znacznie ułatwi współpracę z nowym kontrahentem – komentuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services w Polsce. Oceniając możliwości odniesienia sukcesu w eksporcie, prawie ¾ przedsiębiorców wskazuje, że najważniejsza jest jakość oferowanych produktów, czy też usług, a 3 na 5 respondentów wymienia wśród istotnych czynników dobre relacje z kontrahentami. Dla prowadzących biznesy ważna jest także sprawna logistyka (ponad 27%), konkurencyjne ceny (prawie 25%) oraz pozyskanie stałych partnerów biznesowych (prawie 23%). Aby uatrakcyjnić swoją ofertę i zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku, ponad 17% respondentów odpowiada, że jest w stanie zaproponować swoim klientom długie terminy
płatności, a prawie 9% badanych przedsiębiorców deklaruje, że to dostęp do finansowania jest w stanie
zwiększyć prawdopodobieństwo triumfu w eksporcie.

O badaniu

Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw z sektora MSP. 14. fala została zrealizowana we wrześniu 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. Wskaźnik Bibby MSP Index obrazuje kondycję firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących
zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiębiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport i pozostałe.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska