Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Społeczne konsultacje w sprawie rozbudowy autostrady A4. Jakie warianty są przewidziane?

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Mieszkańcy gmin mogli wnosić uwagi do projektu rozbudowy autostrady A4. Warianty są dwa.
Mieszkańcy gmin mogli wnosić uwagi do projektu rozbudowy autostrady A4. Warianty są dwa. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła już część rozmów z mieszkańcami gmin o wariantach rozbudowy autostrady A4. Mieszkańcy Wrocławia, Kobierzyc i Żórawiny zostali poinformowani o rozwiązaniach, które mogłyby wpłynąć na przebieg nowej lub rozbudowanej trasy.

Pierwsza tura spotkań odbywała się w okresie styczeń-luty 2022 roku. Po blisko 53 godzinach spotkań i rozmów z jednostkami samorządu terytorialnego wnioski były następujące:

  • niezbędna jest budowa nowych węzłów drogowych w miejscu likwidowanych, tych niezgodnych z przepisami,
  • potrzebna jest korekta autostrady A4 z uwagi na ochronę terenów inwestycyjnych i przyrodniczych. Mieszkańcy chcą odsunięcia drogi szybkiego ruchu od obszarów zabudowanych.

Do czasu drugiej tury rozmów mieszkańcy gmin mogli wnosić uwagi, które rozpatrywały GDDKiA oraz projektant Multiconsult. Polegały one na wprowadzeniu ekranów akustycznych i poparciu rozbudowy istniejącej autostrady.

Mieszkańcy Wrocławia wnieśli dodatkowo o zbudowanie odnogi autostrady z powodu dużego obciążenia obecnie istniejącej trasy.

Istniejący i planowany przebieg dróg A4 i S5.
Istniejący i planowany przebieg dróg A4 i S5.

Jakie są rozwiązania?

Na spotkaniach zostały przedstawione efekty społecznych głosów. Wariant numer 1 zakłada przebudowę autostrady do przekroju 2x3. Oznacza to powstanie dwóch jezdni po 3 pasy ruchu wraz z pasami awaryjnymi.

- Zmniejszy to natężenie ruchu na istniejących drogach, poprzez przejęcie ruchu tranzytowego, co wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców w regionie. - dowiedzieliśmy się w GDDKiA.

Wariant numer 2 to oddalenie drogi od miasta i powstanie węzłów Olbrachtowice, Wierzbice i Stary Śleszów. Ta opcja pozwala na połączenie trasy z drogą ekspresową S5, która miałaby przebiegać przez Wałbrzych i Świdnicę. Połączenie obu z nich miałoby nastąpić w Olbrachtowicach.

Między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem planowane są: przebudowa węzła Bielany Wrocławskie i Wrocław Południa (kolor pomarańczowy), likwidacja węzła Pietrzykowice (czerwony) i budowa nowego węzła w Strzeganowicach (żółty).

Między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem planowane są: przebudowa węzła Bielany Wrocławskie i Wrocław Południa (kolor pomarańczowy), likwidacja węzła
Między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem planowane są: przebudowa węzła Bielany Wrocławskie i Wrocław Południa (kolor pomarańczowy), likwidacja węzła Pietrzykowice (czerwony) i budowa nowego węzła w Strzeganowicach (żółty).

W obrębie gmin Kobierzyce i Żórawina zakłada się budowę węzłów w Wierzbicach i Starym Śleszowie.

Kiedy powstanie nowa A4?

Planowany przetarg na realizację powinien zostać ogłoszony w pierwszym kwartale 2026 roku. Budowa może rozpocząć się dwa lata później, a jej oddanie do użytku wstępnie datuje się na drugi kwartał 2030 roku.

Wszystkie podane informacje są zgodne ze stanem wiedzy na listopad 2022 roku, a planowane terminy zostaną dochowane przy braku jakichkolwiek opóźnień i nieprzewidzianych okoliczności. Cały zakres budowy/rozbudowy autostrady A4 obejmuje odcinek około 80 kilometrów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska