Specjalista przekonuje: jest wiele powodów, dla których trzeba zmieniać opony z letnich na zimowe.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Udostępnij:
Dla naszego bezpieczeństwa powinno się zmieniać teraz opony z letnich na zimowe. Taka jest opinia specjalistów.

O tym, czy powinno się zmieniać opony z letnich na zimowe rozmawiamy z Pawłem Skrobiszem, kierownikiem działu technicznego Continental Opony Polska

1. Zimy w naszym kraju stają się coraz cieplejsze. Czy w tej sytuacji jest sens zmiany opon z letnich na zimowe, co jest i kłopotliwe i kosztowne?

Można powiedzieć, że zimy w Polsce stają się coraz bardziej kapryśne. Zmiany klimatu powodują większą nieprzewidywalność, bardziej gwałtowne zjawiska pogodowe, a co za tym idzie – potencjalne zagrożenia. Przykładem może być ostatnia zima, która na początku była ciepła, ale po nowym roku zaskoczyła nas opadami śniegu. Najlepiej dopasowanymi oponami do wszystkich, nawet najtrudniejszych warunków drogowych, będą sezonowe opony zimowe. Oczywiście opony całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem, ale pod pewnymi warunkami. W kwestii kosztów, to należy pamiętać, że sezonowa wymiana opon jest również dobrą okazją do sprawdzenia stanu ogumienia, wyważenia kół oraz sprawdzenia innych podzespołów w pojeździe. Użytkując opony całoroczne również należy regularnie kontrolować ich stan i wyważać koła co ok. 10 tys. kilometrów.

2. Biorąc pod uwagę zmiany klimatu czy nie byłoby rozsądniejsze postawienie na opony całoroczne, co byłoby najwygodniejsze dla użytkowników samochodów?
Oferujemy klientom pełną gamę produktów – od opon letnich, przez całoroczne, do zimowych. Dobór rodzaju ogumienia powinien zależeć od sposobu użytkowania danego auta i stylu jazdy kierowcy. Jeśli poruszamy się przede wszystkim w mieście, np. dojeżdżając do pracy, sklepu czy szkoły, gdzie panują zazwyczaj dobre warunki na drodze i do tego rocznie nie przekraczamy 10 tys. kilometrów, to zastosowanie opon całorocznych jest jak najbardziej uzasadnione. Jednak, gdy dużo jeździmy, pokonujemy wiele kilometrów w trasie, gdzie możemy trafić na najróżniejsze warunki, to najlepszym rozwiązaniem będą opony sezonowe, które zapewniają bezkompromisowe bezpieczeństwo.

3. Czy są twarde dowody na zmianę opon na zimowe? Jakie czynniki za tym przemawiają?
Opony letnie zapewniają doskonałą przyczepność i prowadzenie na mokrych i suchych nawierzchniach. Mieszanka, z której są wyprodukowane, przystosowana jest jednak do pracy w wyższych temperaturach. Już przy 7°C dobre opony zimowe zagwarantują krótszą drogę hamowania i wyższy poziom bezpieczeństwa. Według danych, cytowanych przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zatrzyma się aż o 31 metrów wcześniej niż samochód na oponach letnich! Tymczasem z naszego badania opinii wynika, że w sumie aż 64 proc. ankietowanych sądzi, że ta różnica jest mniejsza.

4. Jeśli uznamy, że jednak zmiana opon na „zimówki” jest konieczna, to konkretnie na jakie opony zmieniać?

Decydując się na opony zimowe warto wybrać takie, które poradzą sobie na drodze w każdych, nawet w najtrudniejszych warunkach. Z pomocą przychodzą tu wyniki niezależnych testów, w których poszczególne produkty poddawane są ocenie w różnych sytuacjach pogodowych. Continental w tym roku może pochwalić się dwiema nowościami – WinterContact TS 870 oraz WinterContact TS 870 P. Pierwsza z nich przeznaczona jest do aut mniejszych i kompaktowych, kontynuuje sukces wielokrotnie nagradzanej WinterContact TS 860, poprawiając parametry poprzedniczki we wszystkich kategoriach. Nasza druga nowość przewidziana do pojazdów średnich i dużych, typu sedan, czy obecnie bardzo popularnych SUVów – opona WinterContact TS 870 P, to również produkt, który łamie wszelkie kompromisy, zapewniając poprawę właściwości we wszystkich parametrach oraz fenomenalnie zwiększając przebieg, aż o 16% w stosunku do poprzedniczki, TS 850 P.

5. Kiedy należy zaplanować sezonową wymianę opon?
Opony należy zmieniać na zimowe, gdy w czasie poruszania się autem temperatura wynosi 7 stopni lub mniej. Z naszego badania wynika, że wśród kierowców, którzy zmieniali opony na zimowe, 37 proc. robiło to w październiku, a 40 proc. w listopadzie. Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej średnia temperatura w październiku 2020 r. wyniosła 10,5°C, a w listopadzie już tylko 5,6°C. Wynika stąd, że Polacy zmieniają opony na zimowe nieco za późno. Aby zachować najwyższy poziom bezpieczeństwa w listopadzie, powinno się już jeździć na oponach zimowych.

6. Czy Continental ma w ofercie „zimówki” dostosowane do warunków klimatycznych panujących w tej części Europy?
W Continental oferujemy opony do każdego pojazdu, dostosowane są do różnych potrzeb. W naszej części Europy możemy spodziewać się śnieżnej, czy kapryśnej zimy, a w związku z tym zalecamy w okresie zimowym wymianę ogumienia na zimowe. Chcemy dać naszym klientom przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa, kupując nasze produkty nie muszą się martwić na drodze, ponieważ wszystko mają pod kontrolą, niezależnie od zmiennych zimowych warunków pogodowych.

Kreatywne myślenie to kluczowa kompetencja przyszłości KOMENTARZ

Wideo

Materiał oryginalny: Specjalista przekonuje: jest wiele powodów, dla których trzeba zmieniać opony z letnich na zimowe. - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie