Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Smartfon w rękach Polaka - staliśmy się narodem słuchaczy i nie żałujemy pieniędzy na rozrywkę audio

AIP
Chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych.
Chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych. Anna Kaczmarz / Polska Press
Polacy spędzają na słuchaniu muzyki, podcastów i audiobooków średnio 2 godziny i 32 minuty dziennie, co daje łącznie 39 dni w roku. Wydatki na rozrywkę audio wzrosły w ubiegłym roku o 24 proc. i przekroczyły 1 200 złotych na osobę.

Nowe badanie „Mastercard Sound Index”1 pokazuje, że Polacy chętnie słuchają muzyki, podcastów i audiobooków – średnio przez 2 godziny i 32 minuty dziennie, co można przeliczyć na 39 dni w roku. Co więcej, popularności słuchania materiałów dźwiękowych towarzyszy wzrost wydatków na rozrywkę audio (czyli m.in. na głośniki, słuchawki, muzykę, podcasty), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyły się o 24 proc. i osiągnęły średnią wartość nieco ponad 1 200 złotych na jednego Polaka rocznie, przy czym mężczyźni wydają na ten cel średnio o 500 złotych rocznie więcej niż kobiety.

Ponad połowa ankietowanych Polaków (54 proc.) nosi słuchawki codziennie. Na szczycie rankingu znajdują się osoby w wieku 25-34 lat, które na swoich urządzeniach mobilnych korzystają z treści audio najdłużej, bo przez 3 godziny i 6 minut dziennie. Wynik ten znacznie przekracza średnią europejską, która wynosi 1 godzinę i 53 minuty każdego dnia.

Badanie „Mastercard Sound Index” dowodzi również, że chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych. Aż 82 proc. badanych odtwarza muzykę, podcasty lub audiobooki w trakcie sprzątania, a jeszcze więcej, bo 86 proc. – w podróży.

Pracujący na zlecenie czy umowę o dzieło dostaną od nowego roku mniej na rękę? Rząd planuje ozusować wszystkie bez wyjątku umowy. Kliknij w ten tekst a poznasz szczegóły.

Jak pokazują wyniki badania, chociaż kobiety słuchają treści audio więcej niż mężczyźni, to różnica wynosi jedynie 7 minut — w przypadku pań jest to 156 minut, a w przypadku panów 149 minut dziennie.

Z kolei osoby w wieku 35–44 lat słuchają więcej audiobooków niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Co ciekawe, ta sama grupa spędza najwięcej czasu na czytaniu papierowych wydań książek.

Z badania wynika, że dźwięk ma mocne oddziaływanie na ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (73 proc.) stwierdziło, że słuchanie określonej muzyki pomaga im w ćwiczeniach fizycznych. Taki sam odsetek respondentów uważa też, że odpowiednio dobrane dźwięki poprawiają ich produktywność, a zdaniem 89 proc. badanych konkretne brzmienia zwiększają ich poczucie szczęścia. 79 proc. ankietowanych twierdzi, że dzięki odgłosom natury, takim jak śpiew ptaków, czuje się spokojniej, a według 77 proc. zmniejszają one stres i niepokój.

Śpiew ptaków, liście szumiące na wietrze i fale uderzające o skały okazały się ulubionymi dźwiękami ankietowanych z Polski. W zestawieniu znalazły się też odgłosy świerszczy, krople deszczu uderzające w okno i gra na fortepianie.

„Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rozrywki audio, od podcastów po inteligentne głośniki. Dźwięk stał się głównym towarzyszem konsumentów, którzy są dziś nieustannie online i łączą słuchanie z wieloma codziennymi czynnościami. Oczekuje się, że trend ten będzie się rozwijał, dlatego intensywnie pracujemy nad naszą tożsamością dźwiękową, aby stała się ona kluczowym elementem kojarzonym z Mastercard zarówno dziś, jak i w przyszłości” — mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Okazuje się, że technologia wywiera duży wpływ na nasz słuch, a dzwonki, alerty i wibracje telefonów należą do mocno rozpoznawalnych przez Polaków dźwięków. Prawie połowa (43 proc.) ankietowanych stwierdziła, że potrafi wskazać markę po jej dźwięku, a aż 57 proc. badanych jest w stanie podać tytuł filmu, słuchając jego ścieżki dźwiękowej.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Smartfon w rękach Polaka - staliśmy się narodem słuchaczy i nie żałujemy pieniędzy na rozrywkę audio - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska