reklama

Słowo „wystarczająco” ma dla nas moc terapeutyczną, bo świat zwariował

Janusz Michalczyk
Janusz Michalczyk
Janusz Michalczyk brak
Zaintrygował mnie przypadek portugalskiego kickboksera (to taki co bije i kopie) o nazwisku Janu Malkriado Cruz i wdzięcznej ksywce ringowej „Hannibal”. Miał być w ostatni weekend w Sopocie jedną z gwiazd gali o szumnej nazwie Time of Masters Real Force, wyszedł nawet na prezentację, ale potem rozpłynął się w powietrzu i trzeba było jego występ odwołać ku konsternacji przeciwnika oraz licznie zgromadzonej widowni.

Podobno „Hannibal” wykręcił taki numer w Polsce już po raz drugi, co może wskazywać na to, że nie jest to przypadek tchórzostwa, lecz oznaka generalnego podejścia do życia. Nie mam bladego pojęcia, kim tak naprawdę jest „Hannibal” i dlaczego znienacka rezygnuje z pieniędzy i sławy (nie wspominając o wściekłości kibiców i organizatora gali), ale zaryzykuję opinię, że uważa się za wystarczająco dobrego zawodnika, by nie musiał swego kunsztu w biciu i kopaniu co chwila wszystkim udowadniać.

W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na określenie „wystarczająco”. Jestem gorącym zwolennikiem modnej w psychologii doktryny, zgodnie z którą powinniśmy porzucić dążenia, by dorosnąć do jakiegoś ideału (np. matki, żony, ojca). Ci psychologowie i terapeuci powtarzają: nie trzeba być wcale najlepszym, nie trzeba być doskonałym. Mądry jest ten, kto uzna, że jego życie, praca, małżeństwo, rodzina są wystarczająco dobre. Chodzi mniej więcej o to, by wyzwolić się z żelaznego uścisku stresu, wypisać się świadomie z wiecznej pogoni za króliczkiem. Dodajmy, że z tego punktu widzenia programy telewizyjne typu „Perfekcyjna pani domu” są nie tylko głupie, ale i szkodliwe.

Dla wielu objawieniem stała się książka Barry’ego Schwartza „Paradoks wyboru” (można obejrzeć jego prelekcję na YouTube). Zwrócił on uwagę, że satysfakcję odbiera nam nadmiar możliwości. To paradoks, bo przecież im większy mamy wybór, tym z pozoru lepiej. Nieprawda. Jest gdzieś granica, po przekroczeniu której gubimy się, bo czego byśmy nie wybrali, to mamy poczucie, że uciekła nam lepsza okazja.

Schwartz świetnie to opisał na przykładzie dżinsów. Dawniej jego wizyta w sklepie była niekłopotliwa, bo mógł kupić praktycznie jeden model tych spodni. Na początku dżinsy nie leżały idealnie, ale z czasem materiał się na tyle odkształcał, że były w porządku. Teraz sprzedawca wykłada Schwartzowi dziesiątki modeli, ten przez godzinę poci się w przymierzalni i wychodzi z dopasowaną parą spodni, ale nie jest zadowolony. Podejrzewa, że pominął lepszą. Większy wybór to mniejsza satysfakcja.

Wyciągnąłem z tej opowieści praktyczny wniosek. Kiedy niedawno wybrałem się do sklepu z dżinsami, w ogóle nie patrzyłem na półki i wieszaki. Natychmiast zażądałem od sprzedawcy, by pokazał mi najbardziej dla mnie odpowiednie, proste spodnie w kolorze niebieskim, przymierzyłem je, po czym zażyczyłem sobie, by dołożył mi taki sam model w kolorze czarnym, zapłaciłem i wyszedłem. Nieco zaskoczony szybką akcją kupiec próbował mnie jeszcze zachęcić do kupna modelu... bordowego, ale byłem twardy jak skała. I w pełni usatysfakcjonowany.

Oczywiście, są tacy, którzy chcą być mistrzami świata, idealną matką albo mieć najlepsze dżinsy w mieście. Ich nie dotyczy paradoks wyboru, zapewne nie lubią słowa „wystarczająco”. Akurat im nie życzę spełnienia marzeń, bo mogą się rozczarować.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3