Skrzyżowanie Drobnera i Dubois do gruntownej przebudowy. Tylko kiedy? (WIZUALIZACJE)

Aleksandra Zienkiewicz
Skrzyżowanie ulic Drobnera i Dubois wymaga gruntownej przebudowy i zmiany organizacji ruchu w całym rejonie zamkniętym ulicami: Pomorską, Dubois, Drobnera, Łokietka i placem Bema. Gotowy jest projekt zmian, a miasto w 2011 roku obiecywało, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 2-3 lat. To już nieaktualne. Teraz daty nikt nie potrafi określić. We wrześniu będzie na razie wykonywana prowizoryczna wymiana nawierzchni na jezdniach.

Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które w 2011 roku ogłosiły przetarg na wykonanie projektu zmian na skrzyżowaniu w ciągu tzw. Trasy Mieszczańskiej, przyznaje, że nie wie, kiedy można się spodziewać rozpoczęcia inwestycji. - Moja spółka zajmuje się tylko nadzroem nad inwestycjami, a zlecenia dostajemy z urzędu miasta. Sami o niczym nie decydujemy – mówi.

Małgorzata Krajewska z Biura Prasowego UM tłumaczy, że przebudowa skrzyżowania Drobnera/Dubois nie została wpisana do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, obowiązującego do 2017 roku, z powodu jej bardzo wysokich kosztów (szacunki wskazują na kilkanaście do kilkudziesięciu milionów złotych).

Nie znaczy to jednak, że w ogóle się tam nie znajdzie. W czasie obowiązywania danego planu WPI urzędnicy wprowadzają zmiany, w zależności od stanu budżetu miasta. Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej przyznaje, że miastu bardzo zależy na tej inwestycji, dlatego jesienią znów będą podliczane koszty i środki budżetowe, żeby ewentualnie wpisać tę przebudowę do WPI. Niestety, nie jest to pewne.

CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE: Skąd miasto weźmie pieniądze na taką inwestycję?

Nie ma pieniędzy, bo inne inwestycje są ważniejsze

Przypomnijmy, że obecnie we Wrocławiu obowiązuje Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2013-2017. Przez cały okres obowiązywania urzędnicy planują wydać łącznie 3,1 mld zł, w tym 2,8 mld zł z budżetu miasta. Największe wydatki przewidziano na rok 2015, czyli po najbliższych wyborach samorządowych. Flagowymi inwestycjami ujętymi w planie są m.in. budowa obwodnicy Leśnicy, rozbudowa ul. Skłodowskiej-Curie wraz z remontem mostu Zwierzynieckiego, przebudowa ul. Buforowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, czy budowa ul. Racławickiej.

Każda z tych inwestycji pochłonie po kilkadziesiąt mln zł, z wyjątkiem obwodnicy Leśnicy, gdzie suma przekroczy 250 mln zł. Jednak spora część pieniędzy pójdzie także na budowy i przebudowy przedszkoli i szkół (prawie 600 mln zł), stworzenie Wrocławskiego Centrum Nauki w wieży ciśnień i na terenach MPWiK (160 mln zł), czy budowę Muzeum Współczesnego (prawie 200 mln zł.).

Jak będzie wyglądała nowa organizacja ruchu na Dubois/Drobnera?

Czego możemy się spodziewać, gdy już znajdą się pieniądze na remont skrzyżowania Dubois i Drobnera? Jak wynika z projektu, zmiany dotyczą przebudowy jezdni, chodników, budowy pasów rowerowych i autobusowo – tramwajowych wraz z przystankami oraz zmian w programach sygnalizacji świetlnej.

Założenie jest takie, by prowadzić główny ruch samochodowy z ul. Drobnera w Dubois, zamiast w stronę ulicy Grodzkiej. Ciąg Trasy Mieszczańskiej, biegnącej ul. Sienkiewicza, placem Bema, ul. Drobnera, Dubois, Długą i dalej w stronę Maślic, ma bowiem przejąć część ruchu wschód-zachód, który obecnie przebiega głównie ul. Kazimierza Wielkiego. Zmniejszyłaby się za to ranga ulic Łokietka, Śrutowej i Rydygiera, w które z ul. Drobnera nie można by wjechać samochodem.

Poza kierowcami zmiany odczuliby także pasażerowie komunikacji miejskiej: projekt przewiduje bowiem zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy, z dużymi wysepkami, ławkami, barierkami ochronnymi, podwójnymi wiatami, a nawet zielenią i rowerzyści: każda ulica zostałaby wyposażona w ścieżki lub pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe.
Aby wszystkie wymienione elementy się zmieściły, konieczne jest poszerzenie ulicy Drobnera – z obecnych ok. 32 m szerokości do ok. 45 m i likwidacja miejsc parkingowych na ul. Dubois.

Projekt ważny przez 3 lata...

Bez względu na rok realizacji przebudowy skrzyżowania Drobnera/Dubois, dokumentacja projektowa, wykonana przez pracownię Progreg z Krakowa, będzie mogła być wykorzystana. - Pozwolenie na budowę jest wprawdzie ważne przez 3 lata, czyli w tym przypadku do roku 2016, ale łatwo można je przedłużyć o kolejne trzy lata, np. wysyłając na miejsce geodetę, który zrobi pomiary wysokości i zostanie to wpisane do dziennika budowy – tłumaczy Paweł Kudelski z firmy Progreg. Gdyby się okazało, że do projektu trzeba wprowadzić poprawki, zostanie najprawdopodobniej ogłoszony przetarg na aktualizację. Jest to możliwe, ponieważ Wrocławskie Inwestycje posiadają pełne prawa do dokumentacji projektowej. Miasto wydało na nią prawie pół miliona złotych.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Joanna

Pieniądze wyrzucone w błoto, korki w wakacje.... co to bedzie jak sie skoncza.. Gratuluje wszystkim tego pomysłu, jest totalnie bez sensu!!!! Ta cała przebudowa powinna zostac skontrolowana!!!!

t
tak tylko pytam...

Dureń mikstacki jest mistrzem od wizualizacji i niespełnionych obietnic.

M
Marcelina

Tak, zlikwidować ścieżki, a później wkurwiać się na rowerzystów, że jadą ulica albo po chodniku...

.

Nie w miejscu ścieżki rowerowej a w miejscu parkingu najlepiej..

N
Nasza Mikstacka Osoba

Tamto może poczekać

s
samba

Troche pomyślunku. To jest jedyny łącznik Kazimierza Wlk, z autostradową Legnicką. Wyjątkowo wąski. Chciałbyś tam szpaler drzew, 3 pasy, tory tramwajowe i szeroki chodnik? Przestan hejtowac bo ktos napisal cos od siebie. Istnieja dziesiatki ulic we Wroclawiu, na ktorych od zaraz mozna sadzic drzewa. Spojrz na cala Bardzka. Ulica poszerzana wlasciwie nie wiadomo po co. Nie ma nawet w polowie wykorzystywanej przepustowosci. Nie posadzono ani pol drzewa. Po horyzont bloki i autostrady. Rodem z Rosji.

j
ja

jw?

i
investor

To dlaczego sobie nie kupisz takiego pustostanu, tylko marudzisz?

v
vgfyh

ładna ulica bedzie ale niech znikną pasy dla rowerów bo przeznich beda korki i wypadki

m
marek

bo są ścieżki rowerowe,
np. Św. Mikołaja - tam gdzie ścieżka powinny być drzewka

h
hhj

Niedokończony szkieletor. Wrocław miastem pustostanów. Gdzie człowiek nie spojrzy, to pełno opustoszałych, albo niedokończonych budynków.

j
ja

Przecież ten projekt jest stworzony przez jakiegoś kompletnego idiotę. Wyprowadzić ruch w stronę Grodzkiej, przejazd w ulicę Łokietka tylko dla rowerów. Przecież jak oni by przebudowali to skrzyżowanie w sposób jaki jest na tym kretyńskim projekcie, to będą tam jeszcze większe korki. To niech lepiej już zostanie to skrzyżowanie takie jak jest obecnie.

s
samba

Chryste zamiast spychac ruch w ulice, ktore mozna rozbudowywac na autostrady inne zwężać , wprowadzać pasy rowerowe, szpalery drzew to my na odwrót. Przecież pół Nowego Jorku, Sztokholmu, Kopenhagi było zwężane i ruch był kierowany na główne arterie, z reszty robiono dosłownie parki. Potem to co poszłoby normalnie na nowe drogi bylo maksymalnie inwestowane w transport miejski do tego stopnia, ze bardzo duzej czesci ludzi kompletnie przestawalo sie opylac posiadanie samochodu mieszkajac w miescie. Zauwazcie jak Wroclaw powoli robi sie szary. Nigdzie nie sadzaja nowych drzew nawet przy okazji budowania nowej drogi. Robimy sie plaskim, blokowym szarym miastem autostradowym rodem z Rosji.

w
wuwu

plebsie

J
JTT

do trzebnickiej od pomorskiej trzeba a najlepiej helikopterem między dachami kamienic

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3