Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrzynie z zielenią znikną z ulicy Daszyńskiego we Wrocławiu? Żąda tego policja

Magdalena Pasiewicz
Magdalena Pasiewicz
Zielone skrzynie mają zniknąć w ulicy Daszyńskiego. Policja złożyła wniosek o ich likwidację
Zielone skrzynie mają zniknąć w ulicy Daszyńskiego. Policja złożyła wniosek o ich likwidację Magdalena Pasiewicz/Polska Press
Projekt zielonej ulicy na Ołbinie we Wrocławiu od początku budził kontrowersje. Kiedy ulica stała się już prawdziwie zielona, to o likwidację parkletów zawnioskowała policja. Urzędnicy natomiast zapowiadają stworzenie kolejnej zielonej ulicy.

Projekt Grow Green realizowany we Wrocławiu w 2019 r. (wartość całego projektu to blisko 2 mln zł) przyczynić się miał do niwelowania efektu wyspy ciepła. Pozwalał też na wprowadzenie zieleni w miejsca wcześniej nieużytkowane i puste. W rejonie ul. Daszyńskiego pojawiły się skrzynie z zielenią, tzw. parklety. Te instalacje od początku budziły kontrowersje.

Nie podobały się mieszkańcom i kierowcom. Niektórzy zmienili zdanie

Na początku mieszkańcy poddawali w wątpliwość walory estetyczne instalacji, a kierowcy narzekali, że utrudniają one jazdę i ograniczają widoczność. Po niemal dwóch latach część mieszkańców przekonała się do nich i jest zdania, że skrzynki powinny zostać.

- Ja tutaj mieszkam i najgorzej jest w nocy. Jadą kierowcy i jeden drugiemu nie ustąpi, trąbią, wyzywają się. Z tym jest kłopot - mówi nam mieszkanka ul. Daszyńskiego. - Jest to na pewno utrudnienie dla kierowców, ale skrzynki dla nas to wygoda, można na nich usiąść, odpocząć. O ten ruch samochodowy tu chodzi, a tak, to jak już tyle wydane było pieniędzy, to niechby już zostało. Jak by nie było, jest teraz tej zieleni trochę.

Marcin Obłoza z biura prasowego Urzędu Miejskiego Wrocławia wyjaśnia, że instalacje to także element projektu badawczego realizowanego wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym, który zakończyć się ma w 2022 r.

"Postawienie konstrukcji ograniczyło parkowanie w strefie skrzyżowania - tam, gdzie jest ono niezgodne z przepisami i niebezpieczne. Celem zadania było również ograniczenie ruchu tranzytowego przez osiedle i sprawienie, że kierowcy będą jeździć wolniej w tym obszarze (m.in. poprzez zawężenie ponadnormatywnego skrzyżowania). Z naszych obserwacji wynika, że mieszkańcy chętnie korzystają z wdrożonego rozwiązania."

Obłoza tłumaczy, że tego typu rozwiązania realizowane są w obszarze pasa drogowego na jednym lub kilku miejscach parkingowych, zamieniając postoju pojazdów w przestrzenie dla mieszkańców. I zapowiada, że w okolicy powstaną kolejne takie instalacje, m.in. w rejonie ulicy Żeromskiego.

Policja chce likwidacji zielonej ulicy

Podczas Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 31 sierpnia 2022 r. policja złożyła wniosek o likwidację skrzynek z ul. Daszyńskiego. Do czasu demontażu mają być zamontowane na nich dodatkowe odblaski i przycięta zieleń, tak by nie utrudniały jazdy kierowcom.

W kwestii bezpieczeństwa na drodze, urzędnicy zaznaczają, że samochody mają wysokość około 1,5 m, a parklety w strefie widoczności są istotnie niższe. To znaczy, że instalacje nie przeszkadzają kierowcom?

- W kontekście ostatnich ustaleń Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z 31 sierpnia 2022 r. – Wrocławskich Inwestycje, wspólnie z Zarządem Zieleni Miejskiej, Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz wykonawcą dokonają przeglądu gwarancyjnego inwestycji. O dalszych podejmowanych działaniach będziemy mogli informować po dokonaniu przeglądu. — stwierdza Obłoza.

A Wy co sądzicie o takim zazielenianiu ulic Wrocławia? Czekamy na komentarze!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska