Skoda CITIGOe iV. Oto pierwsza elektryczna Skoda

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Na rynku pojawia się coraz więcej aut elektrycznych. Ta oferta dotyczy nie tylko kategorii dużych samochodów. Są już także małe elektryczne auta do miasta. Przykładem jest Skoda CITIGOe iV.

CITIGOe iV to auto bardzo ważne w 125-letniej historii Skody, gdyż jest to pierwszy w pełni elektryczny samochód tej marki. Pojazd bazuje na Citigo z silnikiem spalinowym, ale w celu odróżnienia wersji elektrycznej wprowadzono szereg zmian stylistycznych. Widać je już z daleka, gdyż atrapa chłodnicy i wloty powietrza w CITIGOe iV są w kolorze nadwozia. Ponadto nowy jest przedni zderzak, który zoptymalizowano pod kątem lepszej aerodynamiki w celu zmniejszenia zużycia energii.

Standardowym wyposażeniem auta są światła LED do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne. Natomiast boczne kierunkowskazy przeniesiono na obudowę lusterek bocznych w kolorze czarnym lub w kolorze nadwozia. Wyróżnikiem modelu CITIGOe iV jest także duży napis Skoda na pokrywie bagażnika.

Zmiany zaszły również w kabinie. Od nowa opracowano deskę rozdzielczą, która została ozdobiona dekoracyjną folią. W wersji Ambition deska ma kolor czarny, zaś w wersji Style srebrny. W tej odmianie wnętrze wyróżnia się także chromowanymi klamkami drzwi oraz dźwignią hamulca ręcznego i kierownicą, które obszyto skórą.

Natomiast w obu wersjach skórą obszyto dźwignię zmiany biegów z zielonymi dekoracyjnymi szwami. Zielone przeszycia znajdują się również na tapicerce foteli.

Zobacz też

Jednak najważniejszą zmianą w CITIGOe iV w stosunku do wersji z silnikiem spalinowym jest napęd. Zastosowano synchroniczny silnik elektryczny o mocy 61 kW, czyli 83 KM. Zaletą tego napędu jest stosunkowo wysoki moment obrotowy wynoszący 212 Nm dostępny od chwili uruchomienia pojazdu. Plusem jest także to, że silnik CITIGOe iV jest bezemisyjny.

Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów jazdy. W trybie Normal można korzystać z maksymalnej mocy silnika. Pozostałe dwa służą do bardziej oszczędnej jazdy, np. po mieście. Co ważne, zasięg auta wynosi 260 km. To dystans całkowicie wystarczający do codziennego poruszania się w ruchu miejskim w ciągu tygodnia.

Silnik czerpie energię z akumulatora umieszczonego pod podłogą samochodu. Bateria ma pojemność 36,8 kWh, z czego 32,3 kWh to pojemność użyteczna. Jak zapewnia producent taka lokalizacja nie wpływa na ilość miejsca w kabinie. Za to poprawia właściwości jezdne, gdyż środek ciężkości pojazdu jest położony niżej.

Akumulator elektrycznej Skody można ładować na trzy sposoby. Najszybszym sposobem jest ładowanie CCS (Combined Charging System). Auto można wtedy podłączyć do stacji szybkiego ładowania. Naładowanie baterii do 80 procent trwa wówczas godzinę. Z kolei po podłączenia do ściennej stacji ładowania Wallbox możemy naładować baterie do poziomu 80 procent w ciągu 4 godzin i 15 minut. CITIGOe iV można też ładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego o mocy 2,3 kW. A ponieważ rzadko kiedy wykorzystamy podczas dnia pełen potencjał zasięgu auta, spokojnie możemy doładować je po powrocie z pracy wyłącznie przy użyciu tradycyjnego gniazdka 230V. Nasze autko rano będzie już naładowane, a wnętrze schłodzone lub nagrzane – w zależności od pory roku.

Ładowanie akumulatora następuje również podczas każdego hamowania pojazdu, dzięki tzw.rekuperacji energii.

Skoda CITIGOe iV posiada nie tylko nowoczesny i ekologiczny napęd. Auto wyróżnia się również bogatym wyposażeniem. W standardzie są m.in. takie elementy jak: automatyczna klimatyzacja Climatronic, elektrycznie sterowane szyby z przodu, zdalnie sterowany centralny zamek oraz wysokiej jakości tapicerka foteli.

Zobacz też

Ciekawostką jest zdalny dostęp do auta. Jest on możliwy dzięki usługom online na telefony komórkowe Connect. Aplikacja Move&Fun oferuje funkcję e-Manager, która pokazuje pozostały zasięg oraz przepływ energii w samochodzie i energię odzyskiwaną. Za pomocą tej aplikacji można również zaprogramować zarządzanie ładowaniem i klimatyzację.

CITIGOe iV możemy zobaczyć w nowej kampanii ŠKODY „Co Ciebie napędza”, promującej pierwsze samochody elektryczne i hybrydowe w ofercie tej marki. Ten zgrabny, miejski model upodobała sobie piosenkarka Mela Koteluk.

Strategia elektromobilności Skody zakłada, że do 2025 roku marka będzie posiadała w swojej gamie aż 10 modeli elektrycznych i hybrydowych. Od tego momentu co czwarty sprzedany egzemplarz Skody będzie wyposażony w jeden z dwóch typów napędu - albo będzie to silnik elektryczny, albo napęd hybrydowy typu plug-in.

Spadły ceny paliw z powodu epidemii koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda CITIGOe iV. Oto pierwsza elektryczna Skoda - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

R
Ryszard

Ile kWh potrzebne do 1 nładowania rozładowanie baterii Citigo?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3