Wrocławska Kolej Aglomeracyjna to bardzo istotna część kolejowego ruchu pasażerskiego na Dolnym Śląsku. Istniejąca infrastruktura, potrzeby komunikacyjne stolicy regionu i jego otoczenia oraz rosnący problem zanieczyszczenia powietrza i smogu powodują, że potencjał do dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej jest bardzo duży.
-Budowa sprawnego systemu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej jest jednym z naszych priorytetów. W samej aglomeracji wrocławskiej mamy około 400 kilometrów linii kolejowych łączących jej miejscowości. W samym Wrocławiu są aż 23 stacje pasażerskie. To drugi - po Warszawie - wynik w kraju. To duży potencjał, którego nie można zmarnować - mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Jednocześnie samorząd województwa od kilku lat intensywnie pracuje nad rozwojem sieci połączeń kolejowych w całym regionie. W efekcie podejmowanych działań na przestrzeni 5 ostatnich lat liczba pasażerów korzystających z kolei na Dolnym Śląsku podwoiła się i w 2017 roku osiągnęła 22 mln. Według szacunków w bieżącym roku liczba przewożonych pasażerów sięgnąć może nawet 24 mln.
W 2018 roku uruchomiono pierwsze połączenia kolejowe w związku z podpisanym przez województwo dolnośląskie z gminą Wrocław i ponad 20 podwrocławskimi gminami porozumieniem w sprawie dalszej rozbudowy kolei aglomeracyjnej. Zagwarantowało to udział samorządów gminnych okalających stolicę regionu w finansowaniu dodatkowych połączeń. Dzięki porozumieniu także na terenie Wrocławia funkcjonuje Kolej Miejska jako część Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.
− Wrocławska Kolej Aglomeracyjna to dziś około 400 połączeń kolejowych każdego dnia. W ciągu pięciu lat liczba ta wzrosła z 272 połączeń. Dzięki systematycznej poprawie oferty przewozowej na Dolnym Śląsku notujemy zdecydowanie najszybszy wzrost liczby pasażerów kolei w skali całego kraju - zaznacza marszałek Cezary Przybylski.
Kolej Aglomeracyjna to nie tylko nowe połączenia, ale również nowoczesny, niskopodłogowy i ekologiczny tabor oraz rewitalizowane linie kolejowe. Na dolnośląskich trasach jeżdżą najnowsze, pięcioczłonowe Impulsy, a siatka połączeń systematycznie się rozwija.
To wszystko sprawia, że Wrocławska Kolej Aglomeracyjna nie jest już jedynie planem, ale realną alternatywą komunikacyjną dla mieszkańców regionu.
W 2019 roku planowane jest uruchomienie bezpośrednich połączeń z Wrocławia do Lubina oraz Krotoszyna, co wpłynie jednocześnie na zwiększenie liczby pociągów w kierunku Legnicy i Oleśnicy, poprawiając tym samym atrakcyjność transportu kolejowego w całej aglomeracji.
W kolejnych latach planowane jest natomiast wznowienie połączeń z Wrocławia do Świdnicy przez Kobierzyce, Sobótkę oraz do Jelcza-Laskowic przez Wrocław Wojnów, a także udostępnienie pasażerom nowych przystanków w Iwinach (na linii w kierunku Kłodzka) oraz Mokronosie Górnym (na linii w kierunku Wałbrzycha).
Obecnie realizowane i planowane inwestycje spowodują, iż transport kolejowy będzie jeszcze bardziej atrakcyjną alternatywą dla kolejnych mieszkańców aglomeracji i miasta Wrocław.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?