Samochody elektryczne zdobywają rynek

Materiał informacyjny Motorpol Wrocław Sp. z o.o.
Samochody eklektyczne podbijają polski rynek motoryzacyjny. Tylko w kwietniu zostało zarejestrowanych 12 002 szt. aut osobowych elektrycznych i hybrydowych. Od początku 2021 roku było ich łącznie 44 838 szt. co daje wzrost na poziomie 146% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.

Wzrost świadomości, coraz większa liczba punktów ładowania, przywileje dla kierowców samochodów elektrycznych w postaci darmowych miejsc parkowania w centrum miasta czy możliwości poruszania się po bus pasach sprawiają, że coraz częściej i przychylniej spoglądamy w kierunku aut z napędem alternatywnym. Nawet planowanie dłuższych podróży przestaje być wyzwaniem, ponieważ z pomocą przychodzą nam aplikacje mobilne. Z ich pomocą rozplanujemy trasę od punktu początkowego do końcowego wraz z niezbędnymi przerwami na ładowanie w odpowiednich miejscach.

W ostatnim czasie na rynku motoryzacyjnym pojawiły się między innymi takie modele, jak VW ID.3 i VW ID.4 oraz ŠKODA Enyaq iV. Ten pierwszy otworzył erę emobilności w marce Volkswagen. Pojawił się pod koniec 2020 roku. Jego nowoczesny design i dwubarwne nadwozie przyciągają uwagę. Komfort jazdy gwarantują wygodne fotele oraz przestronne wnętrze. Brak tunelu środkowego daje pasażerom więcej miejsca na nogi. Z kolei obsługa głosowa radia, telefonu czy nawigacji nie wymaga odrywania oczu od drogi. Poczucie bezpieczeństwa i wygody daje również duży ekran dotykowy oraz intuicyjny system info-rozrywki. Niewielkie z pozoru auto, mierzące 4,3 metra, oferuje bagażnik o pojemności 385 litrów. A jeśli potrzebujemy więcej przestrzeni wystarczy rozłożyć tylną kanapę. Zyskujemy w ten sposób dodatkowe 882 litry przestrzeni bagażowej mając łącznie 1267 litrów do dyspozycji. Przednie fotele zostały wyposażone w tzw. podłokietniki kapitańskie. Są one wystraczająco długie i szerokie, a przy tym odpowiednio miękkie. ID.3 wyposażony w efektowne światła IQ Light dobrze doświetla drogę. VW ID.3 dostępny jest z akumulatorami o pojemnościach 58 kWh (145 KM lub 204 KM) i 77 kWh (204 KM). Najwyższy moment obrotowy dostępny jest od razu. Do setki rozpędzimy się od 7,3 do 9,6 sekundy. W zależności o pojemności akumulatora będziemy mieli zasięg od 349 do 555 km (wg WLTP), co umożliwia nam wybranie się w dłuższą trasę. Poczucie komfortu daje świadomość, że po 30 minutach szybkiego ładowania otrzymamy zasięg na kolejne 290-350 km.

Młodszy brat ID.3 – SUV ID.4 debiutował w dwóch wersjach specjalnych 1ST oraz 1ST Max. Oba warianty dostępne są z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Wykorzystywany silnik elektryczny generuje moc 204 KM i 310 Nm. I już na początku swojej obecności na rynku zwyciężył w prestiżowym plebiscycie „World Car Award 2021” otrzymując tytuł najlepszego samochodu roku 2021. Jest to auto, które pokazuje siłę elektromobilności w najważniejszym na świecie segmencie kompaktowych SUV-ów oferując komfort i bezpieczeństwo. Przestronne wnętrze, nowoczesne rozwiązania, bagażnik o pojemności 543 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy 1575 litrów, sprawiają, że jest to dobry kandydat na auto rodzinne. Przy zasięgu od 345 do 522 km (wg WLTP) możemy zaplanować podróż z Wrocławia nad morze. Zasięg po 30 minutach szybkiego ładowania wyniesie od 150 do 320 km. Podłączając ID.4 do domowego gniazdka, po 7,5 h będziemy mieli pełną baterię. A do setki rozpędzimy się już od 8,5 do 10,9 sekundy.

ŠKODA Enyaq iV na rynku polskim debiutowała na początku kwietnia. W salonach dostępna jest od maja i od samego początku wzbudza pozytywne reakcje. Została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Znane z innych modeli sprytne rozwiązania ułatwiające przechowywanie różnych przedmiotów i tu znalazły swoje miejsce. Maksymalny zasięg elektrycznej ŠKODY Enyaq iV z wydajnym silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW i akumulatorem o pojemności 82 kWh wynosi 536 km (wg WLTP). Jest to możliwe również m.in. charakterystycznym dla tego modelu, wyjątkowym właściwościom aerodynamicznym. Do setki rozpędzi się już w 8,5 sekundy. Pojemność bagażnika wynosi 585 litrów. Na uwagę zasługuje Head Up Display (HUD), który może posiadać elementy rozszerzonej rzeczywistości.

Wszystkie trzy modele zostały oparte o specjalnie stworzoną, nowoczesną płytę podłogową MEB. Dzięki zaprojektowaniu jej z myślą o samochodach elektrycznych grupa Volkswagen może w pełni wykorzystać potencjał technologiczny tkwiący w tego rodzaju pojazdach. Pozwala ona mocno różnicować stylistykę i rodzaje poszczególnych modeli od konstruowania aut kompaktowych po SUV-y i vany. Dzięki zastosowanej konstrukcji samochody elektryczne koncernu Volkswagen wyróżniają się optymalnym rozłożeniem masy przekładającym się na lepsze właściwości dynamiczne. Przeniesienie napędu od silnika do tylnych kół odbywa się za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. Stosowane w tych autach akumulatory mogą być zasilane na stacjach szybkiego ładowania prądem o mocy do 125 kW, alternatywnie przez specjalną ładowarkę lub bezpośrednio z domowego gniazdka. Akumulatory od zera do 80% pojemności można zasilić energią wciągu zaledwie 30 minut.

Rynek aut elektrycznych rośnie z miesiąca na miesiąc. Jakie miejsce znajdą w nim zaprezentowane modele? Dowiemy się niebawem. Warto jednak już teraz rozważyć poznanie ich wszystkich podczas jazdy testowej w salonach Motorpol Wrocław, al. Karkonoska 81, www.motorpolwroclaw.pl

Dodaj ogłoszenie