Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza przebudowa ul. Suchej. Kiedy tramwaj?

Redakcja
Ul. Sucha widziana z budowy galerii handlowej Wroclavia
Ul. Sucha widziana z budowy galerii handlowej Wroclavia Fot. Tomasz Hołod
Po remoncie ulicy Dyrekcyjnej, przyszła pora na ul. Suchą. W piątek zostanie ona zamknięta na krótkim odcinku w okolicy skrzyżowania ul. Joannitów i będzie ślepa. Przejadą nią tylko autobusy komunikacji miejskiej, ale tylko w jednym kierunku – do Borowskiej. Ulicę przebuduje firma, stawiająca wielką galerię handlową Wroclavia w miejscu byłego dworca PKS. Co z planami budowy linii tramwajowej w tym miejscu? Kilka lat temu o sprawie zaczęło się robić coraz ciszej, tymczasem temat torowiska interesuje naszych Czytelników. Kiedy i czy w ogóle tramwaj pojedzie ul. Suchą?

Ulica Sucha zamknięta. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu (kliknij)

Budowę na Suchej będzie prowadził inwestor stawiający galerię handlową Wroclavia, w miejscu po byłym dworcu PKS. Wcześniej przebudował ul. Dyrekcyjną, od Ślężnej do wjazdu na tymczasowy dworzec autobusowy. Ma ona nową nawierzchnię i od 30 grudnia można nią jeździć. Nie ma tam jednak torowiska. Zostanie ono także zlikwidowane na dalszym ciągu ul. Dyrekcyjnej, aż do wiaduktu.

Drogowcy zlikwidowali torowisko, ze względu na to, że było nieużywane. Położenie nowego byłoby niepotrzebnym kosztem. Dodatkowo na ul. Hubskiej powstaną tory od Glinianej do Dyrekcyjnej, które umożliwią alternatywny wyjazd z Gaju i Tarnogaju do ul. Pułaskiego. Kiedyś miasto zapowiadało, że podczas przebudowy Suchej ma też powstać torowisko. Co z tymi planami?

Poniżej na czarno zaznaczono istniejące torowiska, na żółto – zlikwidowane torowisko na Dyrekcyjnej, na niebiesko planowane tory na Hubskiej, które będą kładzione w tym roku, a na czerwono planowane niegdyś torowisko na ul. Suchej.

Jak mówi portalowi GazetaWroclawska.pl Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w urzędzie miasta, na razie nie powinniśmy się spodziewać torów na Suchej.

– Inwestycja, która rozpocznie się niebawem, to remont. Przebudowa to za duże słowo. Prowadzi ją na swoje potrzeby inwestor Unibail-Rodamco i dołoży się do niej także deweloper Echo, stawiający biurowiec przy nasypie kolejowym, na rogu Borowskiej i Suchej. Wymienią nawierzchnię i zostawią miejsce, w które kiedyś będzie można włożyć torowisko, ale tylko na fragmencie ulicy. Nie byłoby sensu kłaść tam teraz torów, które nagle by się kończyły – wyjaśnia Zbigniew Komar. Budowa będzie pewnie wieloetapowa, na razie Unibail-Rodamco zajmie tylko część Suchej na wysokości Joannitów.

Są też inne przeszkody. – Do obowiązków inwestora należy wyłącznie dostosowanie układu komunikacyjnego do swoich potrzeb. Tramwaj na Suchej w żaden sposób nie jest konieczny dla budowy galerii. Przydałby się całemu miastu, ale absolutnie nie można było na inwestora nałożyć obowiązku budowy torów – tłumaczy Komar.

A gdyby tak przy okazji prac na Suchej, sfinansować położenie torów z budżetu miasta? Jak twierdzi Zbigniew Komar, nie da się zbudować samego torowiska zdejmując kostkę tylko ze środka jezdni. Wtedy reszta nawierzchni by się rozsypała. Trzeba zdjąć całą kostkę, podobnie jak to będzie miało miejsce na Hubskiej. – Na razie nie mamy pieniędzy na taką przebudowę – przyznaje Komar.

W planach tramwajowych ogłoszonych przez prezydenta Wrocławia, wymieniono inwestycje do 2021 r. i nie ma tam torów na Hubskiej, ani na Jagodnie (te inwestycje miasto planuje połączyć). Ale o tym, w którym roku zostaną zrealizowane, zadecyduje już nowy prezydent.

Ulica Sucha zamknięta. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu (kliknij)

TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁA SUCHA

Inwestorzy przebudują Suchą, by zbudować wjazdy na swoje posesje. Deweloper Echo nie będzie miał wjazdu do biurowca z ul. Borowskiej. Zostanie zbudowany wjazd od Suchej: by z niego skorzystać, trzeba będzie wjechać z Borowskiej w Suchą i zawrócić. Nie będzie możliwości podjechania od Hubskiej i Dyrekcyjnej.

Mniej więcej w połowie ulicy, na wysokości wyjścia z dworca PKP Wrocław Główny i wejścia do nowego podziemnego dworca PKS w galerii Wroclavia, powstanie zespół przystanków komunikacji miejskiej. Na razie będą to tylko przystanki autobusowe, w przyszłości również tramwajowe. Te przystanki będą przeszkodą dla samochodów. Będą mogły przez nie przejechać jedynie autobusy, taksówki i pojazdy uprzywilejowane. Urzędnicy chcą zrobić z Suchej drogę uspokojonego ruchu.

– Będzie po jednym pasie dla samochodów w każdym kierunku, ale nie będzie to ruch tranzytowy. Nie przejedziemy całą Suchą od Borowskiej do Dyrekcyjnej i na odwrót. Dojedziemy tylko mniej więcej do wysokości dworca, gdzie będziemy mogli zawrócić lub pojechać w Joannitów – wyjaśnia Zbigniew Komar.

Do wielkiego kompleksu Wroclavii, nowej galerii handlowej połączonej z kinem i podziemnym dworcem PKS, będzie kilka wjazdów. Autobusy będą wjeżdżać na dworzec z ul. Dyrekcyjnej i wyjeżdżać na tą samą ulicę. Wjazdy prowadzące na parking dla klientów, znajdą się od strony ul. Joannitów i Borowskiej. Od strony ul. Suchej znajdzie się rampa dostawcza do obsługi dostaw do sklepów, biur i innych lokali wewnątrz. Otwarcie galerii jesienią tego roku, sam dworzec PKS zostanie otwarty 7 listopada.

Ulica Sucha zamknięta. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu (kliknij)

ZMIANY NA SUCHEJ
W piątek, 6 stycznia, ulica Sucha zostanie częściowo zamknięta. Na odcinku od okolic wejścia na Dworzec Główny PKP do wjazdu na tymczasowy dworzec autobusowy za budynkiem dyrekcji kolei, inwestor Unibail-Rodamco będzie prowadził swoje prace. – Nie będzie możliwości przejazdu Suchą, ulica będzie ślepa – informuje Elżbieta Maciąg z Wydziału Inżynierii Miejskiej. Prace na całej Suchej mogą potrwać łącznie do grudnia. Inwestor informuje, że z pracami na wspomnianym odcinku powinien się uporać do sierpnia, natomiast potem przyjdzie pora na zamknięcie kolejnych odcinków ul. Suchej.

Suchą będą mogli chodzić piesi, utrudnienia przewidziane są dla pojazdów. Ulicą będą kursować tylko autobusy, ale w jednym kierunku: od skrzyżowania Hubskiej i Dyrekcyjnej do ul. Borowskiej.

Autobusy 110, 125, 325, 900L i 910 jadące w kierunku Jagodna i Brochowa zostaną skierowane objazdem od skrzyżowania Borowskiej, Swobodnej i Suchej przez ulicę Ślężną i Dyrekcyjną do Hubskiej. W kierunku przeciwnym trasy pozostaną bez zmian.

Przystanek autobusowy "Dworzec Autobusowy" przy ulicy Suchej w rejonie skrzyżowania z Joannitów, zostanie przeniesiony na ulicę Ślężną w pobliżu skrzyżowania ze Skwerową (przystanek między Swobodną a Dyrekcyjną).

Dodatkowo przystanki autobusowe dla linii 110, 122, 125, 325, 900P, 910 i kursów nocnych linii 206 i 240 zostaną przesunięte sprzed wejścia do dworca Wrocław Główny PKP przy Suchej około 150 m w kierunku skrzyżowania Suchej z Borowską.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska