Rusza Pendolino do Warszawy, ale znika pociąg Wrocław - Berlin. Po 170 latach (FILM)

Jerzy Wójcik, TVN24/XNEWS, TVPZaktualizowano 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Tomasz Bolt
Od najbliższej niedzieli nieco szybciej dojedziemy z Wrocławia do Warszawy dzięki nowym składom Pendolino. Niestety, równocześnie z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy PKP, Wrocław straci bezpośrednie połączenie z Berlinem. Ze stolicą Niemiec Wrocław miał połączenie przez blisko 170 lat. 1 września 1846 roku ruszył pierwszy pociąg z Breslau do Berlina, a w najbliższy piątek o godz. 12.12 odjedzie ostatni skład pokonujący tę trasę bez konieczności przesiadek - EIC Wawel (Wrocław - Hamburg przez Berlin).

W sobotę 13 grudnia będziemy mogli skorzystać już tylko z autobusu ExpressBus, który został wprowadzony przez niemieckie koleje i jeździ na trasie z Krakowa do Berlina z postojem na wrocławskim dworcu PKS-u. Polskim kolejom nie opłaca się utrzymywanie połączenia do stolicy Niemiec. Choć jeszcze kilka lat temu urzędnicy i specjaliści zastanawiali się co zrobić, by przyspieszyć podróż i zbliżyć się do wyników osiąganych przez legendarnego już "Latającego Ślązaka" (od 1936 roku łączył Bytom z Berlinem). Skład produkowany zresztą we Wrocławiu łączył Wrocław z Berlinem w czasie 3 godziny i 20 minut.

Od najbliższego poniedziałku podróżny, który będzie chciał rano dostać się pociągiem z Wrocławia do Berlina może przeżyć szok wpisując taką trasę do rozkładu jazdy. System proponuje mu podróż przez Szczecin z 5 przesiadkami w czasie ponad 8 godzin. W tym czasie pojedziemy pociągami TLK i Interregio w Polsce oraz właściwie wszystkimi możliwymi pociągami - szybkiej kolejki nie wyłączając - w Niemczech.

CZYTAJ TAKŻE: PENDOLINO WROCŁAW - WARSZAWA - ZNAMY NOWY ROZKŁAD JAZDY PKP

Pociąg "Wawel" łączący Kraków przez Wrocław z Berlinem nie jest jedynym z dalekobieżnych pociągów, który ostatni raz pojedzie w najbliższy piątek lub sobotę. Żegnamy się także ze składem EIC "Fredro" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia). Ostatni raz wyjedzie z Wrocławia w piątek o godz. 4.01.

W sobotę ostatni raz pojedzie EIC 6108 "Górnik" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia - przez Opole Główne i Katowice). Pociąg kursował przez 58 lat. Ostatni wyjazd z Wrocławia o godz. 5:21 13.12.2014. Tego samego dnia, tylko po południu pożegnamy się także z EIC 6100 "Panorama" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia przez Poznań). Ostatni odjazd o godz. 15.11.

Oto inne zmiany na trasach kolejowych w naszym regionie od 14 grudnia:

Wrocław – Oleśnica – Kluczbork / Ostrów Wielkopolski / Krotoszyn
Dzięki wykonanym w ostatnich miesiącach remontom torów na szlakach Długołęka – Wrocław Psie Pole oraz Wrocław Nadodrze – Wrocław Mikołajów, pociągi z kierunku Oleśnicy do Wrocławia pojadą ok. 10 minut krócej (do Wrocławia Głównego ok. 45 minut). Część pociągów kursować będzie w wydłużonych relacjach:
- Wrocław Główny (odj. 07:45) – Łódź Kaliska (dotychczas do Ostrowa Wielkopolskiego)
- Wrocław Główny (odj. 17:35) – Bierutów (dotychczas do Oleśnicy)

Wrocław – Jelcz Laskowice
Liczba pociągów na tej linii nie ulegnie zmianie. Również pory kursowania odbiegać będą nieznacznie od dotychczas obowiązujących. Skróceniu ulegnie czas przejazdu, z Wrocławia Głównego do Jelcza Laskowic do 34 minut, w przeciwnym kierunku do 32 minut.

Wrocław – Brzeg – Opole
Na odcinku Wrocław Główny – Brzeg uruchomione zostaną dwie dodatkowe pary połączeń, jedna w relacji Wrocław Główny (odj. 12:27) – Nysa (kursująca w dni szkolne od 7 stycznia) oraz druga w relacji Wrocław Główny (odj. 22:55) – Brzeg. Pozostałe pociągi kursować będą w niezmienionych relacjach, jednak w kierunku Brzegu i Opola będą one odjeżdżać wcześniej z Wrocławia Głównego (w godzinach popołudniowych 35 minut po pełnych godzinach). Zmiana ta spowodowana jest dostosowaniem ruchu regionalnego do znacznie większej liczy pociągów dalekobieżnych, kursujących trasą Wrocław – Opole (i dalej w kierunku Warszawy, Katowic, Krakowa).

Wrocław – Kłodzko – Międzylesie – (Ústí nad Orlicí – Pardubice)
W relacjach przygranicznych utrzymana zostanie oferta pięciu par codziennych połączeń relacji Wrocław Główny / Kłodzko Główne – Lichkov / Ústí nad Orlicí / Pardubice. W ruchu krajowych natomiast zmieni się nieznacznie układ pociągów w godzinach przedpołudniowych z Wrocławia w kierunku Kłodzka, uruchomione zostanie także bezpośrednia para pociągów relacji Leszno – Kłodzko Główne, skomunikowana obustronnie w Kłodzku z pociągiem do/z Czech.

Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba
Na tej trasie kursować będą cztery pary pociągów spółki Przewozy Regionalne. Dwie z nich obsługiwane będą zmodernizowanymi, klimatyzowanymi wagonami w relacjach z/do Poznania Głównego (KAMIEŃCZYK do Szklarskiej Poręby Górnej oraz SZKLARKA do Jeleniej Góry). Poza tym w relacji Olsztyn Główny – Jelenia Góra w dalszym ciągu kursować będzie pociąg interREGIO MAMRY, który na odcinku Wrocław Główny – Jelenia Góra kursował będzie tylko w piątki i soboty, a w przeciwnym kierunku w soboty i niedziele oraz w okresach szczytów przewozowych, czyli w okolicach świąt, w ferie i wakacje.

Wszystkie pociągi REGIO, kursujące na trasie Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra, od 14 grudnia br. zatrzymywać się będą na nowym przystanku osobowym Wrocław Grabiszyn, zlokalizowanym pod estakadą w ciągu ulicy Klecińskiej (Śródmiejskiej Obwodnicy Wrocławia), ok. 500 metrów od przystanków komunikacji miejskiej "FAT".

Poza pociągami Przewozów Regionalnych na tej trasie będą także kursowały najnowsze pociągi Impuls należące do Kolei Dolnośląskich. Od 14 grudnia zapewnią one aż 15 połączeń do Jaworzyny Śląskiej, 11 do Wałbrzycha , 7 do Jeleniej Góry i 5 do Szklarskiej Poręby.

Wrocław – Wołów – Głogów – Zielona Góra
Na odcinku Wrocław Główny – Wołów nadal kursować będzie 18 par pociągów. Od 14 grudnia w wydłużonej relacji z Zielonej Góry (obecnie z Głogowa) kursował będzie pociąg, przyjeżdżający do Wrocławia Głównego o godzinie 08:23. Również pociąg, przyjeżdżający o godzinie 20:29 kursował będzie z Zielonej Góry codziennie, a nie jak dotychczas tylko w niedziele.

Jelenia Góra – Zielona Góra
W rozkładzie jazdy pozostanie jedna para pociągów Przewozów Regionalnych w relacji Jelenia Góra – Zielona Góra, jednak pociągi kursować będą codziennie. Z Jeleniej Góry pociąg odjeżdżać będzie o godzinie 13:29 w dni robocze lub 16:02 w dni wolne, a w przeciwnym kierunku przyjeżdżać będzie do Jeleniej Góry o godzinie 11:36.

Legnica – Żary
Liczba par pociągów Przewozów Regionalnych, obsługujących połączenia na tej na linii wzrośnie do czterech. Wszystkie w Legnicy skomunikowane będą z pociągami osobowymi Kolei Dolnośląskich do/z Wrocławia.

Wrocław – Rawicz – Leszno – Poznań
Na linii rawickiej wzrośnie liczba pociągów, kursujących w bezpośredniej relacji Wrocław Główny – Poznań Główny (sześć par). Cztery z nich obsługiwane będą zmodernizowanymi, klimatyzowanymi wagonami (z Wrocławia Głównego o godzinach 08:20, 11:12, 16:52 i 18:41). Skróceniu ulegnie także czas przejazdu – dla pociągów REGIO z Wrocławia Głównego do Rawicza wyniesie on ok. 65 minut, a do Poznania Głównego ok. 3 godzin.

Ze względu na kontynuację modernizacji linii Wrocław – Poznań, w dalszym ciągu nieczynny dla podróżnych będzie przystanek osobowy Wrocław Popowice.

Wrocław – Görlitz – Drezno

Pociągi relacji Wrocław Główny – Dresden Hbf – Wrocław Główny kursować będą niezmiennie w układzie trzech codziennych par. Zmianie ulegnie pora kursowania pierwszego pociągu relacji Dresden Hbf – Wrocław Główny, od poniedziałku do soboty kursował będzie 2 godziny wcześniej (Wrocław Główny przyj. 09:32), a w niedziele tak jak dotychczas (Wrocław Główny przyj. 11:32).

źródło: Przewozy Regionalne

Wideo

Materiał oryginalny: Rusza Pendolino do Warszawy, ale znika pociąg Wrocław - Berlin. Po 170 latach (FILM) - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 85

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
d
dobra alternatywa

Uważam, że IC Bus Deutsche Bahn jest bardzo dobrą alternatywą do pociągu. Wiadomo, że jak pociąg wciąż był pusty to nie opłaca się go "utrzymywać przy życiu". A IC Busem dojedzie się również bardzo szybko, bo zaledwie w 4 godziny do Berlina i do tego tanio, bo już od 19 euro. Wielu ludzi wogóle nie wie, że ta cena nie dotyczy jedynie połączenia do Berlina, również jak ktoś chce jechać dalej - z przesiadką w Berlinie na pociąg DB - wówczas również płaci 19 euro (do 250 km) lub 29 a to naprawdę tanio.

zgłoś
d
db

szok, zarzad pkp jest gorszy niz cyganie.ale jak fachowcy na emigracji to talatajstwo sie trzyma zebami stolka

zgłoś
k
ktostakijakja

No właśnie? Po co wieszać w domu żarówki jak 100 lat temu i przez wiele wieków wstecz palono lampy oliwne? Po cholerę używać komputera - co to kartka i gazeta nie starczy? Zamiast pisać komentarz pod tym artykułem - wyślij list do redakcji, może opublikują... jedzienie zasuszaj, wędź lub trzymaj w ziemiance, po cholerę lodówka? jak prać to tylko ręcznie i najlepiej w rzece, potrzeby fizjologiczne załatwiaj przed domem, kąp się raz na miesiąc też najlepiej w potoku albo wiadrze z ogniska a pociągiem podróżuj wyłącznie trzecią klasą (w wagonie towarowym albo na dachu), po co nam Pendolino - puśćmy parowozy! w imię tradycji... Ekonomia głupcze!

zgłoś
J
Janek Kropidło

no własnie!

zgłoś
F
Ferdek Kiepski

...pociąg z Breslau do Berlina przed wojną jechał 3 godziny. Wszystko na ten temat!

zgłoś
P
PO Lak

No cóż, pęndolino zostało przetestowane na LUDZIACH - naukowcy zrobiliby to na szczurach.
Teraz wypada Poświęcić go ino dla Biskupów i Księżuli pod nazwą PEDOlino - niech mają własny POCIĄG...

... do dzieci! Ha ha ha ha

zgłoś
W
Wroclawianin

W latach 20 zeszłego wieku pociąg do Berlina jeżdził szybciej, taniej i bardziej komfortowo. Odciecie Wrocławia od siatki połączeń najbliższego cywilizowanego infrastrukturalnie miasta Berlina spowoduje degradację naszego miasta, stajemy sie zaściankiem, zieloną wyspą na mapie komunikacyjnej Europy.
Nasze drogi kolejowe sa tak zdegradowane ze mozna szybciej skuterem dojechac do Berlina niz pociagiem. To efekt dekady zaniedban wladz polski i dolnegoslaska w kwesti infrastruktury. Szkoda tylko ze to polaczenie nie zostalo zlikwidowane przed euro 2012, wtedy moze by sie wlodarze Wroclawia i Dolnegoslaska obudzili, przestali malowac trawe na zielono i wzieli sie do pracy. Bajki o tym ze nie bylo chetnych jest typowa propagandwym haslem zazwyczaj nie majacym nic wspolnego z rzeczywistoscia.

zgłoś
カウボーイビバップ

Ekstra, dziesięć lat czekam na remont trasy Jelenia Wrocław, żeby jechać tanio i szybko do pracy czy w góry a dostałem cholernie drogi pociąg do Warszawy nie wiem po co.

zgłoś
Y
Yarek

Brawo lemingi, teraz zamiast pracować dla polskiej firmy i wspierać polską gospodarkę wspierasz irlandzką i dzięki temu sprawiasz, że tam ludzie mają dobrobyt a tu zwiększa się bezrobocie.
Czemu typowe myślenie Polaka sięga maks do czubka jego nosa? Wspierajmy dalej obcy kapitał, a na pewno bezrobocie i zarobki będą rosły w kosmos. Takie myślenie powoduje, że jesteśmy dla zachodu Chinami Europy.

zgłoś
...

A czy świat kręci się w okół Ciebie?
To że przestałeś jeździć pociągami, nie znaczy, że już nie istnieją.
Ja tramwajami nie jeżdżę i jakoś nie pytam czy jeszcze istnieją.

zgłoś
m
mpd@

Już od 10 lat nie jeżdżę pociągami ,nie wiem nawet jak wygląda dworzec PKP ,wole PKS lub samolot. Ponieważ nie mam auta to fajna alternatywa .

zgłoś
x
xzc

Bo PKP samo zarzynało tę linię wysokimi cenami biletów. Jakby tylko bilety były w bardziej przystępnych cenach, to i znacznie więcej ludzi by tą linią podróżowało.

zgłoś
w
wroclawianin

Nie ma co biadolic . Ten pociag byl zbedny , bo nie bylo zbyt wielu chetnych . Dla tradycji jak tu sie ktos wyrazil , to mozesz sobie kotlecika schabowego zjesc . Polskie koleje sa biedne , przestarzale . To efekt zaniedban co najmniej kilkudziesieciu lat . Dzisiaj ludzie raczej przemieszczaja sie w relacjach miedzynarodowych samolotami , busami , czy prywatnymi samochodami w ostatecznosci . Wroclaw i tak nie mial wlasnego polaczenia z Berlinem , tylko z laski Krakowa byly podlaczane do kilka wagonow we Wroclawiu do calego skladu z tego miasta .Po za tym nie ma co ubolewac , to nie kolej dojazdowa do pracy jak "DI " slusznie zauwazyl . Moze w sezonie urlopowym uda sie znow przylepic jakis wagon z Wroclawia do krakowskiego pociagu .

zgłoś
C
Camil

WAWEL stał się pomyłką od czasu skrócenia trasy do Wrocławia. Potencjał tego pociągu stanowił Kraków i Śląsk, skąd nie opłacało się w tak daleką podróż wybierać samochodem, a skomunikowanie w Berlinie dawało możliwość dostania się jeszcze przed północą do Kolonii. Szkoda, że to tekst z tezą, pomijający pewne pozytywne zmiany, np. regularne klimatyzowane składy do Gdyni czy skrócenie do trzech godzin czasu przejazdu do Krakowa dzięki uruchomieniu pociągów przez Częstochowę. I mimo poprawek nadal są błędy - Górnik nie jest likwidowany, a jedynie będzie kursował z Gliwic, zresztą dokładnie tak, jak miało to miejsce przez większość owych 58 lat. Można powiedzieć, że jego dojazd do Wrocławia to kilkuletni incydent, o czym zresztą najlepiej świadczy sama nazwa. A skoro Autor wspomniał o Fliegender Schlesier, pociąg ten potrzebował niecałych trzech godzin, by dojechać z berlińskiego Dworca Śląskiego do Breslau bez postoju i to nieistniejącą już trasą przez Lubsko i Guben. Pociąg wyjeżdżał z Bytomia około piątej rano, w Berlinie był na dziesiątą i o dwudziestej wracał, by do Bytomia dotrzeć tuż po północy. Nawet dzisiaj byłoby to połączenie bezkonkurencyjne dla samochodu, czy autobusu, ale to już nieosiągalne.

zgłoś
A
Autobusowy

Od niedawna zrezygnowałem całkowicie z podróżowania pociągiem. Wybrałem autobusy. Wygodniej, taniej, fakt, że czas podróży taki sam i mniej połączeń, ale nie ma porównania ze śmierdzącymi, przegrzanymi (albo w ogóle nieogrzewanymi) składami pociągowymi PKP.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3