Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza Pendolino do Warszawy, ale znika pociąg Wrocław - Berlin. Po 170 latach (FILM)

Jerzy Wójcik, TVN24/XNEWS, TVP
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Tomasz Bolt
Od najbliższej niedzieli nieco szybciej dojedziemy z Wrocławia do Warszawy dzięki nowym składom Pendolino. Niestety, równocześnie z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy PKP, Wrocław straci bezpośrednie połączenie z Berlinem. Ze stolicą Niemiec Wrocław miał połączenie przez blisko 170 lat. 1 września 1846 roku ruszył pierwszy pociąg z Breslau do Berlina, a w najbliższy piątek o godz. 12.12 odjedzie ostatni skład pokonujący tę trasę bez konieczności przesiadek - EIC Wawel (Wrocław - Hamburg przez Berlin).

W sobotę 13 grudnia będziemy mogli skorzystać już tylko z autobusu ExpressBus, który został wprowadzony przez niemieckie koleje i jeździ na trasie z Krakowa do Berlina z postojem na wrocławskim dworcu PKS-u. Polskim kolejom nie opłaca się utrzymywanie połączenia do stolicy Niemiec. Choć jeszcze kilka lat temu urzędnicy i specjaliści zastanawiali się co zrobić, by przyspieszyć podróż i zbliżyć się do wyników osiąganych przez legendarnego już "Latającego Ślązaka" (od 1936 roku łączył Bytom z Berlinem). Skład produkowany zresztą we Wrocławiu łączył Wrocław z Berlinem w czasie 3 godziny i 20 minut.

Od najbliższego poniedziałku podróżny, który będzie chciał rano dostać się pociągiem z Wrocławia do Berlina może przeżyć szok wpisując taką trasę do rozkładu jazdy. System proponuje mu podróż przez Szczecin z 5 przesiadkami w czasie ponad 8 godzin. W tym czasie pojedziemy pociągami TLK i Interregio w Polsce oraz właściwie wszystkimi możliwymi pociągami - szybkiej kolejki nie wyłączając - w Niemczech.

CZYTAJ TAKŻE: PENDOLINO WROCŁAW - WARSZAWA - ZNAMY NOWY ROZKŁAD JAZDY PKP

Pociąg "Wawel" łączący Kraków przez Wrocław z Berlinem nie jest jedynym z dalekobieżnych pociągów, który ostatni raz pojedzie w najbliższy piątek lub sobotę. Żegnamy się także ze składem EIC "Fredro" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia). Ostatni raz wyjedzie z Wrocławia w piątek o godz. 4.01.

W sobotę ostatni raz pojedzie EIC 6108 "Górnik" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia - przez Opole Główne i Katowice). Pociąg kursował przez 58 lat. Ostatni wyjazd z Wrocławia o godz. 5:21 13.12.2014. Tego samego dnia, tylko po południu pożegnamy się także z EIC 6100 "Panorama" (Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia przez Poznań). Ostatni odjazd o godz. 15.11.

Oto inne zmiany na trasach kolejowych w naszym regionie od 14 grudnia:

Wrocław – Oleśnica – Kluczbork / Ostrów Wielkopolski / Krotoszyn
Dzięki wykonanym w ostatnich miesiącach remontom torów na szlakach Długołęka – Wrocław Psie Pole oraz Wrocław Nadodrze – Wrocław Mikołajów, pociągi z kierunku Oleśnicy do Wrocławia pojadą ok. 10 minut krócej (do Wrocławia Głównego ok. 45 minut). Część pociągów kursować będzie w wydłużonych relacjach:
- Wrocław Główny (odj. 07:45) – Łódź Kaliska (dotychczas do Ostrowa Wielkopolskiego)
- Wrocław Główny (odj. 17:35) – Bierutów (dotychczas do Oleśnicy)

Wrocław – Jelcz Laskowice
Liczba pociągów na tej linii nie ulegnie zmianie. Również pory kursowania odbiegać będą nieznacznie od dotychczas obowiązujących. Skróceniu ulegnie czas przejazdu, z Wrocławia Głównego do Jelcza Laskowic do 34 minut, w przeciwnym kierunku do 32 minut.

Wrocław – Brzeg – Opole
Na odcinku Wrocław Główny – Brzeg uruchomione zostaną dwie dodatkowe pary połączeń, jedna w relacji Wrocław Główny (odj. 12:27) – Nysa (kursująca w dni szkolne od 7 stycznia) oraz druga w relacji Wrocław Główny (odj. 22:55) – Brzeg. Pozostałe pociągi kursować będą w niezmienionych relacjach, jednak w kierunku Brzegu i Opola będą one odjeżdżać wcześniej z Wrocławia Głównego (w godzinach popołudniowych 35 minut po pełnych godzinach). Zmiana ta spowodowana jest dostosowaniem ruchu regionalnego do znacznie większej liczy pociągów dalekobieżnych, kursujących trasą Wrocław – Opole (i dalej w kierunku Warszawy, Katowic, Krakowa).

Wrocław – Kłodzko – Międzylesie – (Ústí nad Orlicí – Pardubice)
W relacjach przygranicznych utrzymana zostanie oferta pięciu par codziennych połączeń relacji Wrocław Główny / Kłodzko Główne – Lichkov / Ústí nad Orlicí / Pardubice. W ruchu krajowych natomiast zmieni się nieznacznie układ pociągów w godzinach przedpołudniowych z Wrocławia w kierunku Kłodzka, uruchomione zostanie także bezpośrednia para pociągów relacji Leszno – Kłodzko Główne, skomunikowana obustronnie w Kłodzku z pociągiem do/z Czech.

Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba
Na tej trasie kursować będą cztery pary pociągów spółki Przewozy Regionalne. Dwie z nich obsługiwane będą zmodernizowanymi, klimatyzowanymi wagonami w relacjach z/do Poznania Głównego (KAMIEŃCZYK do Szklarskiej Poręby Górnej oraz SZKLARKA do Jeleniej Góry). Poza tym w relacji Olsztyn Główny – Jelenia Góra w dalszym ciągu kursować będzie pociąg interREGIO MAMRY, który na odcinku Wrocław Główny – Jelenia Góra kursował będzie tylko w piątki i soboty, a w przeciwnym kierunku w soboty i niedziele oraz w okresach szczytów przewozowych, czyli w okolicach świąt, w ferie i wakacje.

Wszystkie pociągi REGIO, kursujące na trasie Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra, od 14 grudnia br. zatrzymywać się będą na nowym przystanku osobowym Wrocław Grabiszyn, zlokalizowanym pod estakadą w ciągu ulicy Klecińskiej (Śródmiejskiej Obwodnicy Wrocławia), ok. 500 metrów od przystanków komunikacji miejskiej "FAT".

Poza pociągami Przewozów Regionalnych na tej trasie będą także kursowały najnowsze pociągi Impuls należące do Kolei Dolnośląskich. Od 14 grudnia zapewnią one aż 15 połączeń do Jaworzyny Śląskiej, 11 do Wałbrzycha , 7 do Jeleniej Góry i 5 do Szklarskiej Poręby.

Wrocław – Wołów – Głogów – Zielona Góra
Na odcinku Wrocław Główny – Wołów nadal kursować będzie 18 par pociągów. Od 14 grudnia w wydłużonej relacji z Zielonej Góry (obecnie z Głogowa) kursował będzie pociąg, przyjeżdżający do Wrocławia Głównego o godzinie 08:23. Również pociąg, przyjeżdżający o godzinie 20:29 kursował będzie z Zielonej Góry codziennie, a nie jak dotychczas tylko w niedziele.

Jelenia Góra – Zielona Góra
W rozkładzie jazdy pozostanie jedna para pociągów Przewozów Regionalnych w relacji Jelenia Góra – Zielona Góra, jednak pociągi kursować będą codziennie. Z Jeleniej Góry pociąg odjeżdżać będzie o godzinie 13:29 w dni robocze lub 16:02 w dni wolne, a w przeciwnym kierunku przyjeżdżać będzie do Jeleniej Góry o godzinie 11:36.

Legnica – Żary
Liczba par pociągów Przewozów Regionalnych, obsługujących połączenia na tej na linii wzrośnie do czterech. Wszystkie w Legnicy skomunikowane będą z pociągami osobowymi Kolei Dolnośląskich do/z Wrocławia.

Wrocław – Rawicz – Leszno – Poznań
Na linii rawickiej wzrośnie liczba pociągów, kursujących w bezpośredniej relacji Wrocław Główny – Poznań Główny (sześć par). Cztery z nich obsługiwane będą zmodernizowanymi, klimatyzowanymi wagonami (z Wrocławia Głównego o godzinach 08:20, 11:12, 16:52 i 18:41). Skróceniu ulegnie także czas przejazdu – dla pociągów REGIO z Wrocławia Głównego do Rawicza wyniesie on ok. 65 minut, a do Poznania Głównego ok. 3 godzin.

Ze względu na kontynuację modernizacji linii Wrocław – Poznań, w dalszym ciągu nieczynny dla podróżnych będzie przystanek osobowy Wrocław Popowice.

Wrocław – Görlitz – Drezno

Pociągi relacji Wrocław Główny – Dresden Hbf – Wrocław Główny kursować będą niezmiennie w układzie trzech codziennych par. Zmianie ulegnie pora kursowania pierwszego pociągu relacji Dresden Hbf – Wrocław Główny, od poniedziałku do soboty kursował będzie 2 godziny wcześniej (Wrocław Główny przyj. 09:32), a w niedziele tak jak dotychczas (Wrocław Główny przyj. 11:32).

źródło: Przewozy Regionalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Rusza Pendolino do Warszawy, ale znika pociąg Wrocław - Berlin. Po 170 latach (FILM) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska