Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozkopią Rynek na rok, żeby zrobić szpilkostradę

Bartosz Józefiak
Wykonawca zacznie prace przy szpilkostradzie od wschodniej pierzei Rynku. Najpierw rozkopią fragment od Kurzego Targu do Wita Stwosza
Wykonawca zacznie prace przy szpilkostradzie od wschodniej pierzei Rynku. Najpierw rozkopią fragment od Kurzego Targu do Wita Stwosza Fot. Janusz Wójtowicz / Polskapresse
W piątek rusza przebudowa Rynku. Powstanie tu szpilkostrada - nowy, płaski chodnik. Salon Wrocławia będzie rozkopany przez blisko rok. Szpilkostrada ma ułatwić życie pieszym, matkom z wózkami i niepełnosprawnym

Zaczyna się przebudowa wrocławskiego Rynku. Robotnicy zbudują tu szpilkostradę, czyli specjalny chodnik, po którym bez problemu będą mogli poruszać się niepełnosprawni, mamy z wózkami, a także - jak nazwa wskazuje - kobiety w butach na obcasach.

Teraz spacer po nierównych kostkach Rynku to dla nich spore wyzwanie. Po remoncie ma się to zmienić, ale prace oznaczają też, że Rynek wrocławski przez wiele miesięcy będzie rozkopany.
- Rozpoczynamy prace od wschodniej pierzei. Najpierw rozkopiemy fragment od Kurzego Targu do Wita Stwosza - mówi Łukasz Bogucki z firmy Asdrog, która za 2 mln 700 tys. złotych zbuduje szpilkostradę. - Roboty na tym fragmencie mają potrwać do 22 lutego.
Inwestycja zastąpi tzw. jezdnię Rynku - czyli przestrzeń między chodnikiem a płytą główną. Szpilkostrada będzie miała 6 metrów szerokości. Zbudowana zostanie w każdej pierzei Rynku, dodatkowo ta specjalna trasa zostanie pociągnięta także do każdej drogi prowadzącej na Rynek. - Stary bruk zostanie zdemontowany i przewieziony do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Zamiast niego wbudujemy nową kostkę sprowadzoną ze Strzegomia. Nowe płyty będą zupełnie płaskie, dzięki czemu bez problemu będą mogły poruszać się po nich osoby na wózku. Szpilkostrada będzie miała szary kolor - opowiada Wiesław Jeziorski z firmy Asdrog. Szpilkostrada będzie miała łącznie 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni.

Robotnicy będą w jednej chwili pracować na długości ok. 50 metrów, stopniowo przesuwając się z placem budowy. Teren zostanie wygrodzony.
- Prace w jednej chwili będą prowadzone na małych odcinkach, by jak najmniej utrudnić życie przechodniom - mówi Wiesław Jeziorski. - Będziemy też uzgadniać roboty z restauratorami.
Zaplecze budowy powstanie na ulicy Oławskiej - między Świdnicką a Szewską. Tam staną kontenery i maszyny budowlane. Przez kilka miesięcy wrocławianie i turyści będą musieli pogodzić się z tym, że salon miasta zostanie częściowo rozkopany, a piękne kamienice zasłoni ciężki sprzęt.

Do końca maja wykonawca zajmie się pierzeją wschodnią, północną i południową. W czerwcu, lipcu i sierpniu nastąpi przerwa w robotach - tak, by turyści mogli bez przeszkód podziwiać Rynek. Ostatnią, zachodnią pierzeję robotnicy przebudują jesienią. Wszystkie roboty mają zakończyć się do 10 listopada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska