Rozbudują wały przeciwpowodziowe we Wrocławiu za ponad 90 mln złotych

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod / Polskapresse
Dobra informacja dla mieszkańców północnych osiedli Wrocławia oraz gmin Czernica i Długołęka położonych nad Widawą. Właśnie podpisano umowę na budowę wałów przeciwpowodziowych nad tą rzeką. Mają one stworzyć spójny system ochrony przeciwpowodziowej i zapobiec w przyszłości cofaniu się wód Odry do doliny Widawy.

11 kilometrów całkowicie nowych wałów przeciwpowodziowych nad Widawą już wkrótce zabezpieczy przed nadejściem fali powodziowej mieszkańców Wrocławia oraz gmin Czernica i Długołęka. W ramach podpisanego właśnie przez Wody Polskie kontraktu przebudowany na długości 2 kilometrów zostanie też istniejący wał przeciwpowodziowy. Całość stanowi element kompleksowego systemu ochrony stolicy Dolnego Śląska i ościennych gmin, realizowanego w ramach Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Umowa kontraktu pod nazwą "WWW Widawa – przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią, gm. Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław", została podpisana przez Mariusza Przybylskiego, Dyrektora Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu i Piotra Subczaka, pełnomocnika firmy Skanska S.A.

Realizacja tej inwestycji zabezpieczy przed powodzią miejscowości znajdujące się powyżej miasta Wrocławia i położone wzdłuż rzeki Widawy. Prace będą prowadzone na terenie gmin: Czernica, Długołęka i gminy Wrocław.

Zakończenie prac na obu odcinkach wałów zostało zaplanowane na koniec 2022 roku. Koszt to 92 mln złotych. W ramach tych działań wykonane zostaną również udogodnienia dla mieszkańców. Inwestor wyremontuje i naprawi odcinki nawierzchni ulic Wilczyckiej, Topolowej i Rzecznej w Kiełczówku.

W ramach zadania, zostaną wykonane między innymi:

* budowa nowych wałów przeciwpowodziowych wzdłuż prawego i lewego brzegu Widawy. Korpusy wałów przeciwpowodziowych oraz podłoże pod nimi zostaną uszczelnione za pomocą pionowej przesłony przeciwfiltracyjnej lub ekranu uszczelniającego

* poszerzenie i podwyższenie korpusu wału i uszczelnienie istniejącego lewobrzeżnego wału przeciwpowodziowego rzeki Widawy

* budowa rowów i drenaży odwodnieniowych, konserwacja lub remont istniejących rowów odwodnieniowych oraz likwidacja odcinków rowów kolidujących z inwestycją

* budowę dróg serwisowych na wałach, dostępnych dla spacerowiczów i rowerzystów.

Wody Polskie zaplanowały w ramach prowadzonej inwestycji szereg działań łagodzących i rekompensacyjnych. Obszary położone w sąsiedztwie miejsc występowania i tras sezonowych migracji płazów, zostaną zabezpieczone szczelnym ogrodzeniem przed wkraczaniem na te tereny płazów, gadów, drobnych ssaków. Przed rozpoczęciem robót wykonawca wyznaczy i oznakuje granice płatów siedlisk przyrodniczych, które zostaną zabezpieczone przed ewentualnym zniszczeniem, zanieczyszczeniem, ruchem pojazdów i maszyn oraz swobodnym dostępem osób wykonujących prace budowlane. Prace przy tym zadaniu zostały zaprojektowane tak, aby zachować lokalny ekosystem, w tym zadrzewienia, jak dęby szypułkowe oraz inne drzewa będące siedliskiem pachnicy dębowej Osmoderma eremita i kozioroga dębosza Cerambyx cerdo. Aby zrekompensować ewentualne przyrodnicze straty, zgodnie z ustawą o ochronie przyrody, zostanie zasadzonych 3,5 ha krzewów i 5500 drzew.

Przypomnijmy, że wyłoniona w przetargu firma Skanska S.A. już wcześniej zrealizowała, wraz z innymi wykonawcami, wrocławskie obwałowania Widawy w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Zmodernizowała i zbudowała również obwałowania w rejonie kanału ulgi Odra-Widawa do mostu kolejowego przy ulicy Bolesława Krzywoustego. W ramach inwestycji wykonała budowę i modernizację 16 km wałów przeciwpowodziowych, budowę jazu klapowego przelewu kanału Odra-Widawa, przebudowę drogowego mostu Strachocińskiego i mostów Krzywoustego oraz mostu kolejowego na Swojczycach.

E-hulajnogi- nowe przepisy, koniec samowolki?

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wirus

PO jak rzadzilo dostalo z UE 4 mln E na regulacje rzek. Nie zrobili kompletnie nic. Gdzie sa te pieniadze? Chcecie dalej glosowac na zlodziei i ludzi co niszcza kraj. Popatrzcie na wikipedi budrzet panstwa za PO a za PiS

A
Aga

Blablabla tylko narzekacie. Bardzo dobrze ze robią wały. Jak będzie powódź to wal nie przepuści.

G
Gość
26 marca, 09:58, Gość:

Kto na tym skorzysta? To oczywiste, ci co wybudują!

26 marca, 10:36, Gość:

Kolejny znak zapytania w tytule dla ochrony d. redahtora gazetki

Tytuł artykułu ma na celu skłocić nas wroclawian, bo jak ktoś skorzysta to drugi straci. Ta gazeta nie zrobila do tej pory NIC żeby nas wroclawian skonsolidować. Istna destrukcja.

G
Gość
26 marca, 08:59, za mało Odry:

Wrocław rzekami stoi i tego kompletnie nie wykorzystuje w aspekcie turystycznym. Kraków odwiedza 3/4 razy więcej turystów niż Wrocław choć oba te miasta maja podobny potencjał (historia). Rynki podobne, więc tutaj zbyt wielkiej różnicy nie ma. Atutem Krakowa jest Wawel, a Wrocławia Odra (i ogólnie węzeł wodny z nia związany). I co? I nic. Prócz tego o wiele łatwiej jest odbudować zamek piastowski na Ostrowie Tumskim Wrocławiowi niż zrobić sieć odgałęzień Wisły Krakowowi. Pozdrawiam i życzę pobratania się z Odrą.

Odrę się poznaje tylko korzystając z roweru

G
Gość

Będą nowe ścieżki rowerowe.Super.

Przydałyby się mapki

G
Gość
26 marca, 09:58, Gość:

Kto na tym skorzysta? To oczywiste, ci co wybudują!

Kolejny znak zapytania w tytule dla ochrony d. redahtora gazetki

h
histo-ryyyk
26 marca, 08:59, za mało Odry:

Wrocław rzekami stoi i tego kompletnie nie wykorzystuje w aspekcie turystycznym. Kraków odwiedza 3/4 razy więcej turystów niż Wrocław choć oba te miasta maja podobny potencjał (historia). Rynki podobne, więc tutaj zbyt wielkiej różnicy nie ma. Atutem Krakowa jest Wawel, a Wrocławia Odra (i ogólnie węzeł wodny z nia związany). I co? I nic. Prócz tego o wiele łatwiej jest odbudować zamek piastowski na Ostrowie Tumskim Wrocławiowi niż zrobić sieć odgałęzień Wisły Krakowowi. Pozdrawiam i życzę pobratania się z Odrą.

26 marca, 10:05, rafka:

Kraków jest historyczną stolicą Polski. Praktycznie nigdy nie został w istotnym stopniu zniszczony. Oryginalna, historyczna zabudowa z ogromnym rynkiem, zamkiem plus najdłuższe tradycje akademickie w Polsce, daleko więcej instytucji kultury.

Większość zabytków Wrocławia liczy de facto 75 lat, podobnie jak całe dziedzictwo kulturowe tego miasta. Jego nazwa jest w większości języków niewymawialna lub nie kojarzy się nikomu z niczym ("Breslavia" - to oficjalnie po włosku). Jeśli zapytasz wyedukowanego Europejczyka o nazwy polskich miast, wymieni 3-5 i niemal na pewno nie będzie tam Wrocławia.

Mimo to Wrocław tętni życiem, jest na pewno nie można go uznać za porażkę pod względem rozwoju turystyki. Kraków to po prostu zupełnie inna liga. Nota bene, większość krakowiaków zazdrości wrocławianom, że u nas nie ma takiego naporu turystów - tam naprawdę jest ich za dużo.

Zauważyłeś, że Kraków jest dawną stolicą Polski, a złośliwie pominąłeś historyczne fakty o wymiarze światowym, że we Wrocławiu przez kilka kadencji prezydentem był Rafał D, a teraz rządzi godny jego następca Jacek S.

r
rafka
26 marca, 08:59, za mało Odry:

Wrocław rzekami stoi i tego kompletnie nie wykorzystuje w aspekcie turystycznym. Kraków odwiedza 3/4 razy więcej turystów niż Wrocław choć oba te miasta maja podobny potencjał (historia). Rynki podobne, więc tutaj zbyt wielkiej różnicy nie ma. Atutem Krakowa jest Wawel, a Wrocławia Odra (i ogólnie węzeł wodny z nia związany). I co? I nic. Prócz tego o wiele łatwiej jest odbudować zamek piastowski na Ostrowie Tumskim Wrocławiowi niż zrobić sieć odgałęzień Wisły Krakowowi. Pozdrawiam i życzę pobratania się z Odrą.

Kraków jest historyczną stolicą Polski. Praktycznie nigdy nie został w istotnym stopniu zniszczony. Oryginalna, historyczna zabudowa z ogromnym rynkiem, zamkiem plus najdłuższe tradycje akademickie w Polsce, daleko więcej instytucji kultury.

Większość zabytków Wrocławia liczy de facto 75 lat, podobnie jak całe dziedzictwo kulturowe tego miasta. Jego nazwa jest w większości języków niewymawialna lub nie kojarzy się nikomu z niczym ("Breslavia" - to oficjalnie po włosku). Jeśli zapytasz wyedukowanego Europejczyka o nazwy polskich miast, wymieni 3-5 i niemal na pewno nie będzie tam Wrocławia.

Mimo to Wrocław tętni życiem, jest na pewno nie można go uznać za porażkę pod względem rozwoju turystyki. Kraków to po prostu zupełnie inna liga. Nota bene, większość krakowiaków zazdrości wrocławianom, że u nas nie ma takiego naporu turystów - tam naprawdę jest ich za dużo.

G
Gość

Kto na tym skorzysta? To oczywiste, ci co wybudują!

t
troll spod Szczytnickiego

wyprostować, zabetonować i zawałować! a potem płacz, że wody nie ma...

p
pop

I znowu podwykonawcy pójdą z torbami. Jeszcze nie zapłacili za poprzednie roboty To firma u progu padaczki

z
za mało Odry

Wrocław rzekami stoi i tego kompletnie nie wykorzystuje w aspekcie turystycznym. Kraków odwiedza 3/4 razy więcej turystów niż Wrocław choć oba te miasta maja podobny potencjał (historia). Rynki podobne, więc tutaj zbyt wielkiej różnicy nie ma. Atutem Krakowa jest Wawel, a Wrocławia Odra (i ogólnie węzeł wodny z nia związany). I co? I nic. Prócz tego o wiele łatwiej jest odbudować zamek piastowski na Ostrowie Tumskim Wrocławiowi niż zrobić sieć odgałęzień Wisły Krakowowi. Pozdrawiam i życzę pobratania się z Odrą.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3