Rozbudowa A4 i budowa S5 pod Wrocławiem. Są 4 oferty na prace projektowe, potężne różnice w cenach

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Udostępnij:
Zrobiono kolejny mały krok na drodze do rozbudowy autostrady A4 na odcinku z Wrocławia do Legnicy oraz budowy drogi ekspresowej S5 z Sobótki do Bolkowa. Otwarto koperty w przetargu i okazało się, że do dalszego prowadzenia prac projektowych zgłosiły się cztery chętne firmy. Co ciekawe, ich oferty finansowe różnią się diametralnie, oferują one swoje usługi w kwotach od 28 do prawie 76 milionów złotych! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ujawniła, że zamierzała przeznaczyć na ten cel około 50 mln złotych.

Przetarg, w którym otwarto właśnie koperty i poznano oferty, dotyczy sporządzenia tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla wspomnianych inwestycji drogowych. Polega ono na opracowaniu dokładnej dokumentacji projektowej dla wybranych wcześniej wariantów przebudowywanych dróg. W toku tych prac mielibyśmy poznać również przybliżone kwoty, jakie trzeba będzie wydać na poszczególne warianty przebiegu. To może być decydujące dla podejmowania dalszych decyzji.

A4 i S5 na Dolnym Śląsku. Trzy warianty przy projektowaniu

Przypomnijmy, że w przypadku rozbudowy (lub budowy od podstaw w nowym śladzie) autostrady A4 pod Wrocławiem i budowy S5 Sobótka - Bolków przeanalizowane zostaną trzy warianty. Oto one:

  • Wariant 1 kombinacja A4 i S5
    - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
  • Wariant 2 kombinacja A4 i S5
    - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
  • Wariant 3 kombinacja A4 i S5
    - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.
Rozbudowa A4 i budowa S5 pod Wrocławiem. Są 4 oferty na prace projektowe, potężne różnice w cenach
Materiały GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w Wariantach 2 i 3, które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. podwarianty całkowicie omijające obszary Natura 2000. Na etapie opracowywania STEŚ organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5.

Informacja z otwarcia ofert dla A4 i S5 przedstawia się następująco - oto 4 oferty:
1 Konsorcjum:
TRAKT Sp. z o.o. Sp.k.– lider konsorcjum
TRAKT Sp. z o.o. – partner konsorcjum
CENA: 36 191 587,65 zł

2. Konsorcjum:
Multiconsult Polska- lider konsorcjum
IVIA - partner konsorcjum
CENA: 28 757 400,00

3. Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT - WARSZAWA
CENA: 49 197 767,55

4. Mosty Katowice
CENA: 75 934 812,60

Konferencja ministra zdrowia Adama Niedzielskiego

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Waldy

Podstawa, to nowa A4 musi ominąć węzeł Bielany Wrocławskie. Wiedząc, że pewnie A4 będzie płatna, to powinna powstać S4. Zaczynałaby się na węźle gdzie nowa A4 odłączy się od starego śladu, a kończyła na przejściu w stary ślad po ominięciu Wrocławia.

G
Gość

40 tonowy TIR tyle co 160000 sam. osobowych

Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostały pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich.

Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a kiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej.

Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe.

Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.

G
Gość

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/60/e3/5f120bc2f3a59_z.pdf?1595018180 - 8

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/55/74/5f120c78deb10_z.pdf?1595018362 - 9

G
Gość

ODRZUCIĆ NAJTAŃSZEGO I NAJDROŻSZEGO

Kombinacja tylko 8 lub 9.

Odpada dołożenie 3-ego pasa, bo bez wyłączenia jednego kierunku nie jest mozliwe prowadzenie prac. A co z TIRami - na tory?

https://gazetawroclawska.pl/przebieg-nowej-a4-i-s5-na-dolnym-slasku-wiemy-juz-wiecej-analizowane-warianty/ga/c1-15085471/zd/44354009

G
Gość

Ach te wstrętne PiSiory. Jeszcze nam za karę drogi wybudują. Skandal! Konstytucja!

Dodaj ogłoszenie