Rosyjska ruletka na drodze śmierci DK8. Czy ktoś ją wreszcie przebuduje?

Damian BednarzZaktualizowano 
Droga krajowa numer 8 od Wrocławia do Kłodzka i dalej do czeskiej granicy zwana jest drogą śmierci<br>
Droga krajowa numer 8 od Wrocławia do Kłodzka i dalej do czeskiej granicy zwana jest drogą śmierci Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Droga krajowa nr 8 należy do najniebezpieczniejszych w kraju. Co roku dochodzi na niej do wielu wypadków. Jest wiele ofiar śmiertelnych i rannych. Jazda nią to test cierpliwości i rosyjska ruletka. W ostatnią sobotę kolejna osoba straciła tam życie w okolicach Barda.

„Tiry na tory!”. To hasło jest najczęściej powtarzane w komentarzach pod informacjami o wypadkach drogowych na drodze krajowej numer 8. „Droga śmierci” co roku zbiera swoje żniwo. Dosyć powiedzieć, że „nasza ósemka” znajduje się w czołówce krajowej pod względem liczby wypadków. Tylko w 2017 roku zanotowano 62 wypadki, w których zginęło aż 10 osób. Do ostatniego wypadku śmiertelnego doszło w minioną sobotę. Na wysokości miejscowości Przyłęk samochód osobowy marki Fiat Punto zderzył się z lawetą. Zginął w nim mężczyzna prowadzący fiata na kłodzkich tablicach rejestracyjnych.

Śmiertelny wypadek na drodze krajowej nr 8. Trasa Wrocław - ...

DK8 jest solą w oku kierowców, którzy mają pretensję do władzy o to, że z ich problemów nic sobie nie robi.

- Odcinkiem z Kłodzka do Wrocławia jechałam ostatnio prawie dwie godziny. Przecież to nie do przyjęcia. Po drodze jeżdżą tiry, które skutecznie tamują ruch - mówi Anna Tomasik, kierowca z Kłodzka.

O tym, jak wiele samochodów przemieszcza się na odcinku Kłodzko - Wrocław, mówią także statystyki.

- Między Wrocławiem a Łagiewnikami przejeżdża 30 tysięcy samochodów dziennie, a z Łagiewnik do Kłodzka 9 tysięcy - wyliczał dwa lata temu Robert Radoń, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu.

Co ciekawe, zdaniem mieszkańców ziemi kłodzkiej, statystyki podróżnych do Kłodzka są zdecydowanie zaniżone. -Według nich, tylko co trzeci samochód jedzie do powiatu kłodzkiego. Przecież to bzdura - mówi Tomasz Kowalski, zawodowy kierowca.

Mieszkańcy miejscowości położonych na trasie „ósemki” na wszelkie możliwe sposoby próbują zwrócić uwagę rządzących na problem komunikacyjny okolic Kłodzka i granicy z Czechami. Były protesty, blokady drogi, a także poważne rozmowy z politykami.

Ta droga była świadkiem wielu smutnych historii, jednak najsmutniejsza i wywołująca największe poruszenie była historia Magdaleny Małolepszej-Kożuchowskiej. Była to młoda kobieta, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości do Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. Aktywnie walczyła o to, żeby DK8 zmieniła się w drogę szybkiego ruchu. Nagrywała filmy, organizowała protesty. Chciała tchnąć życie w parlamentarzystów, zainteresować ich problemem „drogi śmierci”. A kiedy po jednym z takich protestów wsiadła do samochodu i pojechała do domu, nikt nie spodziewał się, że już tam nigdy nie wróci...

Od 2008 roku trwają starania, żeby poprawić bezpieczeństwo „drogi śmierci”. Budowę S8 obiecywał też w 2015 Andrzej Duda, jeszcze jako kandydat na prezydenta RP.

Magdalena Małolepsza-Kożu-chowska zginęła w wypadku samochodowym w Szalejowie Górnym. Jej toyota wbiła się prawym bokiem w tira. To wszystko widział mąż Magdaleny, który jechał za nią w kolumnie pojazdów. A jeszcze kilkadziesiąt miut wcześniej 25-latka krzyczała na zorganizowanej pikiecie, że „zbyt wielu nas tu ginie”.

Jak do sprawy „drogi śmierci” podchodzi Sejm?

Już w 2008 roku Monika Wielichowska rozpoczęła rozmowy dotyczące obwodnicy Kłodzka (otwarto ją w maju tego roku) i remontu, który miałby poprawić bezpieczeństwo „ósemki”. Od tej pory trwały spotkania gabinetowe, które nie mogły znaleźć szczęśliwego finału. A ludzie na drodze wciąż ginęli. Niewiele zmieniło się także po śmierci Magdaleny Małolepszej-Kożu-chowskiej. W 2015 roku, rok po śmierci kobiety, Zbigniew Rynasiewicz, pełnomocnik rządu ds. zarządzania infrastrukturą drogową zapowiedział, że nie będzie budowy S8, o którą walczyli Dolnoślązacy. Poprawę tego stanu rzeczy, czyli budowę drogi ekspresowej z Wrocławia do Kłodzka i dalej - do granicy z Czechami, obiecywał w 2015 roku kandydat na prezydenta Andrzej Duda.

Zgodnie z najnowszymi projektami, droga nr 8 zostanie przebudowana. Nie będzie to jednak droga ekspresowa. Planuje się, że z Wrocławia do Łagiewnik podróżować będzie można dwoma pasami ruchu, natomiast z Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich lub aż do Kłodzka będzie w tzw. układzie 2+1, czyli dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden pas w kierunku przeciwnym. Prace nad tym wariantem ruszą jednak nie wcześniej, niż w 2020 roku. Do tego czasu, zgodnie z umową, wykonawca powinien przygotować koncepcję przebudowy „ósemki”.

ZOBACZ TEŻ: NAJNIEBEZPIECZNIEJSZE DROGI W POLSCE

W pierwszym kwartale 2018 roku poznaliśmy zaproponowane warianty nowej DK8. Po spotkaniu z przedstawicielami powiatów, wykonawca zarekomendował do dalszych prac dwa z nich. Na przełomie 2018 i 2019 roku odbędzie się spotkanie, na którym ostatecznie powinna zapaść decyzja, który z proponowanych wariantów zostanie nową, przebudowaną DK8. Niewykluczone, że w przyszłości droga może uzyskać status ekspresowej.

Pierwsza koncepcja zakłada, że DK8 ma prowadzić z Kłodzka do Dębowiny, skąd miałaby skręcać w kierunku miejscowości Janowiec, następnie wróciłaby do obecnej „ósemki”, a żeby ominąć Ząbkowice Śląskie, kierowałaby się na miejscowości: Pawłowice, Grochowiska, Strąkowa. Następnie miałaby omijać od zachodu Nową Wieś Niem-czańską i w okolicach Radziko-wa krzyżować się z DK39 i obecną DK8. W Chrzanowie droga miałaby włączać się do obwodnicy Wrocławia.

Drugi projekt zakłada drogę z Kłodzka do Boguszyna, skąd kieruje się na miejscowości: Jaszkówka, Podzamek, Laskówka, Janowiec i na wysokości miejscowości Przyłęk ponownie łączy się z przebiegiem istniejącej DK8. Następnie prowadzi m.in. przez Nową Wieś Niemczańską, krzyżuje się z obecną „ósemką” i od zachodu omija Łagiewniki. Także w tym przypadku droga kończyłaby bieg w Chrzanowie, gdzie wpadłaby do obwodnicy Wrocławia.

Po około 15 latach starania, marzenia mieszkańców regionu choć częściowo zostałyby spełnione. Czekamy.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 215

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pp

Już teraz tam stoi kilkadziesiąt fotoradarów... niestety to nie ułańska fantazja, ale niedopasowanie infrastruktury drogowej do natężenie ruchu w tamtych rejonach przyczynia się do nadania jej nazwy "droga śmierci".

K
K.L. DE.

Polska Ruletka na drogach.

a
anty-ułan

Te wypadki to skutki ułańskiej fantazji - sugerowałbym postawienie parudziesięciu fotoradarów, to i kasa się znajdzie na przebudowę i nagle spadnie śmiertelność na drodze.

P
Partycja Partycja

W Szwajcari tiry nie jeżdżą a jakoś wszystko jest. SZOK pewnie dla ciebie.

V
Veto

Sprawdzają czy po dwa pasy do Łagiewnik ciągnąć , czy do Kłodzka .
Jakie jest imię i nazwisko osoby stwierdzającej natężenie ruchu na tym odcinku oraz jaka kamera to liczyła ? Do Kłodzka dwa pasy w innym wypadku gęsiego jak jest dziś lub dzwony przy lekkiej szarży !

h
hamulcowy

To jest droga, na której prawie NIE MA możliwości wyprzedzania. Tu się powinno jechać nie więcej niż te 70/80. Żeby nie było takich interpretatorów, powinno być na całej długości ograniczenie do 70. (1,5h do Kłodzka)

...

Taki kraj.

k
krytix

Wąska, jednopasmowa droga to nie jedyny, a nawet nie główny powód. Wypadki powodowane są tam przez tych cwaniaków, którzy z zawrotnymi prędkościami wyprzedzają kilka aut na raz, waląc na czołówkę.

R
Redest

Może czas wyremontować linię kolejową 310 która biegnie wzdłuż DK 8 i część ludzi się przesiądzie na pociągi. Tak samo jak Lk 285 (która nie wiedzieć czemu ma być robiona tylko do Sobótki Zach.)

k
kruku

No i co może jeszcze? Wszystkie zakręty wyłożyć poduszkami? Wolniej jeździć...lekarstwo na wszystko. Jeżdżę tą drogą często ciężarówką jak i osobówką i powiem szczerze że osobowki przeginaja pałe.

B
Brak słów

Ciekawe ile trwa wyprzedzanie prędkością 90km/h auta jadącego 80km/h. Czy może chcesz powiedzieć, że wyprzedzając nie obowiązują ograniczenia prędkości? Trochę powagi. Sam jeżdżę szybko ale na autostradzie, na tej drodze wyprzedzanie jest bez sensu i tak się wszyscy spotykają na najbliższych światłach.

K
Karolina.GB.

W całej Polsce panuje choroba " Polski Ułan za kierownicą " Nummer drogi tu nie ma znaczenia. W tym Kraju bandyckiej mentalności nawet wszechobecnemu kościołowi nie udało się wyplenić.

A
Ada, to nie wypada...

w Austrii to niech sie raczej zaczna zajmowac muslemami i ich modelem 2+11 bo jeszcze troche i kasy na A5 nie wystarczy...

A
AG

ale to chyba nie wina drogi tylko kierowcow tak sobie mysle...

m
marcin

Tak jak napisał kierowca_europejczyk to wina kierowców a nie drogi. To, że na A4 zdarzają wypadki można od biedy zwalić na drogę ( choć ja uważam, ze to ZAWSZE wina kierowcy, droga nie ma żadnej siły sprawczej) o tyle zderzenia aut na jezdni o 3 pasach to wina naszych asów kierownicy. Widzę co się dzieje na A8, tam jeżdżą mordercy i debile.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3