Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rondo rozładowuje korki? Sprawdzamy, czy pomoże na Oporowie

Marcin Kruk
Rondo rozładowuje korki? Czy na pewno pomoże na skrzyżowaniu Mokronoskiej, Awicenny, Wiejskiej?
Rondo rozładowuje korki? Czy na pewno pomoże na skrzyżowaniu Mokronoskiej, Awicenny, Wiejskiej? Google
Jeszcze nie opadły emocje związane z korkami na osiedlu Żerniki, a mieszkańcy Oporowa już zastanawiają się czy na „ich” bardzo zakorkowanym skrzyżowaniu – Mokronoskiej, Awicenny, Wiejskiej – rondo okaże się receptą na płynny ruch samochodów. Sprawdziliśmy, czy ronda rzeczywiście poprawiają komunikację oraz czy na Oporowie planowane jest zastosowanie takiego rozwiązania.

Emocje naszych czytelników rozpalała organizacja ruchu na Żernikach – kierowcy uważali, że rondo usprawni ruch, miasto postawiło na sygnalizację świetlną, która spowodowała korki. Oporowianie myślą już o remoncie skrzyżowania Wiejskiej, Awicenny i Mokronoskiej i toczą dyskusje o wyższości ronda nad światłami. Na razie jednak nie wiadomo, czy przebudowa w ogóle zostanie ujęta w planie na kolejne lata:

- Trwają prace nad wieloletnim planem i jest to zadanie analizowane pod kątem ujęcia w tym planie – informuje Elżbieta Maciąg z Wydziału Inżynierii Miejskiej. Plan inwestycyjny na kolejne pięć lat będzie uchwalany pod koniec tego roku i nie jest jeszcze przesądzone, czy będzie tam skrzyżowanie czy rondo.

Czytaj także:Mieszkańcy poczuli nagle tąpnięcie całej kamienicy. Teraz drżą o swoje bezpieczeństwo

Sprawdzamy, czy światła oznaczają korki na ulicach, a ronda przewożą kierowców do krainy płynnego ruchu drogowego?

- W większości sytuacji skrzyżowania typu rondo stosuje się w celu polepszenia warunków ruchu oraz bezpieczeństwa użytkowników – potwierdza dr hab. inż. Piotr Mackiewicz. Żeby jednak ronda zapobiegały powstawaniu korków, musi być spełnionych kilka warunków. Takie skrzyżowania buduje się na przecięciu dróg równorzędnych o podobnym natężeniu ruchu czy na przecięciu więcej niż czterech wlotów dróg.

Na terenach zabudowanych najczęściej powstają małe ronda. Średnie dobrze jest stosować na terenach niezabudowanych. - Natomiast często spotykane na osiedlach minironda z przejezdną wyspą nie spełniają swojej roli – mówi Mackiewicz.

Czytaj także:Miały być mosty, na razie trzeba powtórzyć przetarg. Miasto liczy na lepsze oferty

Rondo powstaje, gdy inne skrzyżowania się nie sprawdzą. Robi się obliczenia przepustowości, analizę ruchu, pomiary. Analizuje się jego lokalizację oraz kolizje z istniejącą infrastrukturą, zabudowaniami, zjazdami itp. Także rozwiązanie geometryczne samego ronda ma wpływ na to, czy ruch będzie odbywał się płynnie. Należy uwzględnić m.in. odpowiednie wprowadzenie wlotów dróg do skrzyżowania. Czasami warto rozważyć ronda turbinowe-spiralne dla których występuje nieco odmienna organizacja ruchu. Na wlocie kierowca musi dokonać wyboru kierunku jazdy.

Dr Mackiewicz uważa także, że projektowanie i stosowanie rond we Wrocławiu w większości przypadków jest przemyślane lub też dostosowane do możliwości warunków terenowych.

Czytaj także:Szpitalowi grozi bankructwo. To jeden z największych pracodawców w mieście

Zobacz też:
Ulica Hubska, koniec długiego remontu już za chwilę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska