Rewolucja w komunikacji we Wrocławiu? Trwają testy nowego systemu przewozowego

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Klient nie wynajmuje taksówki, lecz miejsce w niej, dzięki czemu za przejazd płaci mało. Twórcy systemu gwarantują, że pasażerowie dojadą na czas i zachęcają do wzięcia udziału w testach rozwiązania, które ich zdaniem zrewolucjonizuje miejski transport.

Miejsce w taksówce zamiast wynajmowania całego pojazdu, stała cena i gwarancja dotarcia do celu na określoną godzinę. To rozwiązanie ma zrewolucjonizować sposób poruszania się po mieście. Obecnie testowane jest na ulicach Wrocławia.

- Za cenę zbliżoną do transportu zbiorowego, otrzymujemy usługę zbliżoną do taksówki. Podobnie jak w przypadku autobusu lub tramwaju płacimy jedną stałą kwotę, która w tym przypadku wynosi 9 zł. Różnica w przypadku taksówki polega przede wszystkim na wynajęciu miejsca siedzącego na trasie z punktu A do B, a nie jak dotąd całego pojazdu - tłumaczy Piotr Dyblik, który wraz z Emilią Józwik tworzy nowy system transportu miejskiego.

Taksówki działające w systemie MobilGO zabierają kilku pasażerów jadących w tym samym kierunku. Aplikacja umożliwia zamówienie kursu z opcjach “Na miejscu przed…” i “Odbiór po…”.

Pomysłodawcy przekonują, że współdzielona taksówka może być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych dużych miast i wyliczają: 3000 taksówek w systemie współdzielonym może przewieźć do 96 do 192 tysięcy osób dziennie, co może zmniejszyć natężenie ruchu ulicznego.

- Osoby jadące np. na godzinę 8 do pracy muszą złożyć swoje zamówienie przynajmniej godzinę wcześniej. Kiedy kończymy pracę np. o 16, zamówienie „Odbiór po…” możemy złożyć nawet chwilę wcześniej. Algorytm przyporządkuje osoby jadące w jednym kierunku i czasie, z gwarancją, że dotrą one przed wyznaczoną godziną. Klient jadący z MobilGO otrzyma dwie informacje. Pierwsza o podjętym przez kierowcę kursie, druga o czasie przyjazdu kierowcy - mówi Dyblik.

Pasażer powinien w aplikacji śledzić taksówkę na mapie, żeby z odpowiednim wyprzedzeniem czekał na pojazd, ponieważ kierowca nie czeka na klienta dłużej niż pół minuty.

- Osoby decydujące się na zmianę swoich przyzwyczajeń transportowych osiągną wymierne korzyści w postaci oszczędności w codziennych dojazdach, braku konieczności szukania miejsc parkingowych oraz możliwość wykorzystania czasu dojazdu na cele związane z pracą - zachęca Dyblik.

Dodatkowym wyzwaniem, z którym muszą mierzyć się twórcy systemu, jest trwająca pandemia. Na ten czas zostały wprowadzone zmiany w algorytmach, limity liczby pasażerów, kierowcy mogą decydować o kolejności odbierania i pasażerów. Jest też możliwość takiego ustawienia przejazdu, że jadący w tym samym kierunku i na tę samą godzinę pasażerowie nie spotkają się.

Na obecnym etapie kierowcy MobilGO pracują także dla platform Uber i Bolt i najczęściej jeszcze tak oznakowanymi autami przyjeżdżają po pasażerów. Jednak start up rozmawia o zastąpieniu nierentownych połączeń autobusowych w jednym z dużych miast Dolnego Śląska elektrycznymi taksówkami MobilGO.

- Złożony został projekt wniosku do Urzędu Marszałkowskiego, który z środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, sfinansuje zakup 70 elektrycznych pojazdów, które zostaną przekazane taksówkarzom. W założonym przez władze miasta oraz przedstawicieli MobilGO modelu, w ciągu jednej godziny, transport może znaleźć nawet 560 osób - informuje Dyblik.

System testowany od 1 lutego obejmuje swym zasięgiem większość Wrocławia. W pierwszym tygodniu było 40 kursów, także takich, w których łączyły się trasy kilku osób. Twórcy zachęcają wrocławian do udziału w testach. W tym czasie przejazdy mogą być darmowe, ponieważ w ramach testów ulepszany jest algorytm układający trasy.

Na tym etapie chętni do sprawdzenia rozwiązania mogą zgłaszać się po kody umożliwiające przejazd przez stronę MobilGO na facebooku lub mailem. Jeszcze nie przez aplikację, ponieważ autorzy koncepcji chcą wcześniej odesłać krótką informację zainteresowanym przejazdem klientom.

Uczniowie wracają do szkół w systemie hybrydowym

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
16 lutego, 08:37, Andrzej:

Fajne rozwiązanie ale i tak przejazd moim samochodem kosztuje mnie mniej niż 9 zł

16 lutego, 15:44, WY JE-BAĆ VOLKSDOJCZÓW:

Dlaczego ta Gazeta Wrocławska zatrudnia jeszcze folksdojczów i dojczeredaktorków?.

kruk,jakubczak,zimna, rybak,zwoliński.To są agenci niemieckiego koncernu.Za srebrniki sprzedali Polskę.Podjudzali do zamieszek.

Powinni być traktowani jak zdrajcy.

Czytelnicy,zapamiętajcie te nazwiska.

Gazeta Wrocławska- jest jeszcze częścią Verlagsgruppe Passau, niemieckiej grupy medialnej obecnej w Niemczech i Polsce.

Już niedługo Gazeta Wrocławska wróci w Polskie ręce.

Nie w polskie ręce, szczuju putinowski. W pisowskie ręce.

G
Gość

żartujecie? z jakimiś obcymi żulami mam się tłoczyć w brudnej taryfie???

////
15 lutego, 23:19, ////:

Wychodzi pomiędzy 4500 a 6500 rocznie za osobę (2x9 dziennie). Za 1000-1500 można spokojnie kupić auto na chodzie, do tego OC 500 zł i paliwo na rok 1000 zł.

Za 2500 - 3000 zł jedziemy gdzie chcemy i kiedy chcemy. 3000 zł mamy na wakacje.

16 lutego, 09:30, Alfred Wood:

Utrzymanie to również koszty przeglądów i napraw. OC może kosztować 500 zł, a może 1000 zł. Komplet opon to kolejne 800 zł raz na 4 lata (policzyłem te najtańsze), a musisz mieć dwa komplety. Po zsumowaniu wszystkich kosztów może się okazać, że to ta sama kwota.

Jazda samochodem za 1500 zł "gdzie chcemy", to trochę nadużycie, to raczej toczydło do miasta.

Po co ci dwa komplety opon? Kupujesz np. auto na Dębicy Navigator czy innych wielosezonowych (jest tego do wyboru pełno) i masz 4 lata spokoju. Auta nie kupujesz przecież bez kół. Stan techniczny i tak przecież sprawdza specjalista. Jeśli auto jest dopuszczone do ruchu, to znaczy, że jest sprawne i spełnia normy.

////
16 lutego, 09:29, Gość:

9 zł za kurs?

Prawie tyle będzie kosztowała godzina parkowania w centrum.

Koniec z dojazdem do pracy w centrum.

200 godzin parkowania miesięcznie to daje około 1600 zł czyli około 20.000 rocznie.

Do tego trzeba dodać 2400-6000 zł rocznego abonamentu

To juz mamy 26.000 zł.Do tego trzeba jeszcze jezdzić autem poza strefą zamieszkania oraz pod pracą. Powiedzmy że większość tego parkowania będzie po ok 3,5 zł/h więc powinno się zmiescić w 80 godzin miesiecznie czyli jakieś 3,5 tys zł rocznie. Czyli łącznie prawie 30.000 rocznie.

Daje to ponad 3000 przejazdów rocznie czyli realnie ponad 10 przejazdów dziennie.

To tego trzeba doliczyć zysk na pozbyciu się auta oraz zysk zwiazany z oszczędnością czasu szukania miejsca parkingowego czy czas zwiazany z obsługą auta

Czy do ludzi jeszcze nie dotarło że za kilka tygodni koniec zastawianiem centrum autami?

Banki już przeniosły się na obrzeza. Centrum opustoszeje i upadnie. Będą filmy wojenne kręcić raz na kilka lat.

N
Nerilka
15 lutego, 23:19, ////:

Wychodzi pomiędzy 4500 a 6500 rocznie za osobę (2x9 dziennie). Za 1000-1500 można spokojnie kupić auto na chodzie, do tego OC 500 zł i paliwo na rok 1000 zł.

Za 2500 - 3000 zł jedziemy gdzie chcemy i kiedy chcemy. 3000 zł mamy na wakacje.

Trzeba jeszcze mieć prawo jazdy i umieć jeździć.

Dla mnie samochód to nie kwestia pieniedzy, tylko umiejętności.

Im gorszy jest transport publiczny, tym więcej ludzi będzie jeździć nie z wyboru a z koniczności, chociaż wcale nie mają ochoty/umijetności/nie czują sina siłach.

Nie sądzę żeby taki transport zastąpił autobusy, ale jak mam gdzieś dojechać w nietypowej porze jak jest mało autobusów, to może mieć sens.

G
Gość
16 lutego, 12:13, Gość:

Miarą prawdziwego stosunku władz miasta do komunikacji zbiorowej i rowerowej jest kolejność i skuteczność odśnieżania. Obecnie są odśnieżane najpierw główne drogi dla samochodów.

A powinno być najpierw ścieżki dla pieszych włącznie ze wszystkimi przejściami przez jezdnię, potem ścieżki rowerowe a drogi dla samochodów na końcu.

Wtedy polityka miasta dotycząca komunikacji zbiorowej i rowerowej będzie spójna i zachęcająca także w zimie.

Zanim spdł śniego to jadąc do i z pracy widywałem pojedynczych rowerzystów oraz tysiące aut. Na logikę biorąc od razu widać preferencje transportowe.

Twój tekst traktuję jako prowokację do zwiększenia klikalności bąz efekt skrzywienia ideologicznego- wygrana ideologii nad myśleniem.

G
Gość

Miarą prawdziwego stosunku władz miasta do komunikacji zbiorowej i rowerowej jest kolejność i skuteczność odśnieżania. Obecnie są odśnieżane najpierw główne drogi dla samochodów.

A powinno być najpierw ścieżki dla pieszych włącznie ze wszystkimi przejściami przez jezdnię, potem ścieżki rowerowe a drogi dla samochodów na końcu.

Wtedy polityka miasta dotycząca komunikacji zbiorowej i rowerowej będzie spójna i zachęcająca także w zimie.

G
Gość

Problem spóźniających się tramwajów i autobusów mozna w prosty i oczywisty sposób rozwiązać. Mianowicie należy zmniejszyc liczbę kursujących pojazdów oraz zlikwidować linie , na których występuja korki. Podobnie prostym sposobem można zlikwidować problem miejsc parkingowych. Wystarczy zakazać parkowania w ogóle na wydzielonym obszarze. No i jeszcze najlepsze, inowacja na miarę intelektu elektoratu obecnej władzy. Należy wdrożyć transport oparty na rykszach. To, byłby taki wrocławski start-up. Jednym słowem, wrocławska nowoczesność w na ulicach i w zagrodzie.

K
Kat

Sutryk z Balawejderem będą nosić mieszkańców na plecach.Póżniej dokoptuje do nich Dudkiewicz z Schetyną i założą firmę ;Przewozy na plecach;Na nic innego ich nie stać.

A
Alfred Wood
15 lutego, 23:19, ////:

Wychodzi pomiędzy 4500 a 6500 rocznie za osobę (2x9 dziennie). Za 1000-1500 można spokojnie kupić auto na chodzie, do tego OC 500 zł i paliwo na rok 1000 zł.

Za 2500 - 3000 zł jedziemy gdzie chcemy i kiedy chcemy. 3000 zł mamy na wakacje.

Utrzymanie to również koszty przeglądów i napraw. OC może kosztować 500 zł, a może 1000 zł. Komplet opon to kolejne 800 zł raz na 4 lata (policzyłem te najtańsze), a musisz mieć dwa komplety. Po zsumowaniu wszystkich kosztów może się okazać, że to ta sama kwota.

Jazda samochodem za 1500 zł "gdzie chcemy", to trochę nadużycie, to raczej toczydło do miasta.

G
Gość

9 zł za kurs?

Prawie tyle będzie kosztowała godzina parkowania w centrum.

Koniec z dojazdem do pracy w centrum.

200 godzin parkowania miesięcznie to daje około 1600 zł czyli około 20.000 rocznie.

Do tego trzeba dodać 2400-6000 zł rocznego abonamentu

To juz mamy 26.000 zł.Do tego trzeba jeszcze jezdzić autem poza strefą zamieszkania oraz pod pracą. Powiedzmy że większość tego parkowania będzie po ok 3,5 zł/h więc powinno się zmiescić w 80 godzin miesiecznie czyli jakieś 3,5 tys zł rocznie. Czyli łącznie prawie 30.000 rocznie.

Daje to ponad 3000 przejazdów rocznie czyli realnie ponad 10 przejazdów dziennie.

To tego trzeba doliczyć zysk na pozbyciu się auta oraz zysk zwiazany z oszczędnością czasu szukania miejsca parkingowego czy czas zwiazany z obsługą auta

Czy do ludzi jeszcze nie dotarło że za kilka tygodni koniec zastawianiem centrum autami?

😝

Wrocław to było kiedyś piękne miasto,teraz ciepły jacek że swoją świta loja ile wlezie.zenada ludzie włączcie myślenie to kolejny wal że strony ciepłych vipow hahahahaha

G
Gość
16 lutego, 8:36, Doktor Prozac:

Ktoś stracił kontakt z rzeczywistością. Ale tak to jest jak gryzipiórek bez doświadczenia zaczyna coś wymyślać i żądać wdrożenia tego pomysłu do realizacji

Cześć doktorze Laxigen. Przy całej odrębności swojego zdania zgadzam się z Twoją opinią.

D
Doktor Prozac
15 lutego, 23:19, ////:

Wychodzi pomiędzy 4500 a 6500 rocznie za osobę (2x9 dziennie). Za 1000-1500 można spokojnie kupić auto na chodzie, do tego OC 500 zł i paliwo na rok 1000 zł.

Za 2500 - 3000 zł jedziemy gdzie chcemy i kiedy chcemy. 3000 zł mamy na wakacje.

Dokładnie

A
Andrzej

Fajne rozwiązanie ale i tak przejazd moim samochodem kosztuje mnie mniej niż 9 zł

Dodaj ogłoszenie