Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remontu mostów Pomorskich we Wrocławiu dobiega końca. Na przeprawę wjechały ciężarówki [FILM, ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Testom zostały poddane dwie przeprawy, most Pomorski Południowy i Północny. Wykorzystano do tego cztery mocno obciążone ciężarówki o łącznej wadze około 80 ton
Testom zostały poddane dwie przeprawy, most Pomorski Południowy i Północny. Wykorzystano do tego cztery mocno obciążone ciężarówki o łącznej wadze około 80 ton Paweł Relikowski / Polska Press
We wtorek (10 stycznia) rano odbyły się próby obciążeniowe mostów Pomorskich. To jedne z ostatnich robót przewidzianych na remontowanej, zabytkowej przeprawie w centrum Wrocławia.

Próby obciążeniowe przeprowadzane są za pomocą 4 ciężarówek wypełnionych ładunkiem o łącznej wadze około 80 ton (każdy z pojazdów waży po 20 ton). Odbywają się przez cały dzień na dwóch przeprawach: moście Pomorskim Południowym i Północnym.

Pierwsza próba jest statyczna. Polega na wjeździe ciężarówek na przeprawę i ich postoju. Następna jest próba dynamiczna, w której ciężarówki będą przyspieszać: na początku do 10 km/h, później kolejno do: 30 km/h i 50 km/h.

Specjaliści, którzy prowadzili próby obciążeniowe przyjechali do Wrocławia z Katowic. Badali statykę mostu, jego ugięcia, ewentualne odkształcenia i drgania pod obciążeniem. Dodajmy, że próba dynamiczna i statyczna zostały przeprowadzone na moście południowym, natomiast most północny przeszedł jedynie próbę statyczną. Projektanci uznali, że próba dynamiczna nie jest na nim wymagana.

Zobacz nagranie z testu obciążeniowego mostów Pomorskich:

od 16 lat

Jako pierwszy obciążony został most Pomorski Południowy, który powstał na początku XX wieku. W ostatnich latach został poddany gruntownej przebudowie.

- Most Południowy przez kilkadziesiąt lat był nienaturalnie obciążony rurą ciepłowniczą, która wisiała po obu stronach balustrad. Rura została usunięta, a na moście powstał płaszcz żelbetowy pozwalający na zdecydowane wzmocnienie konstrukcji. Przypomnę tylko, że konstrukcja pod spodem mostu jest konstrukcją klinkierową, która została też wzmocniona przez iniekcję. Wykonaliśmy kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy pakerów iniekcyjnych i wwierciliśmy je w konstrukcję ceglaną. Następnie wpuszczona została żywica, która wzmocniła klinkierowe łuki – mówi nam Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Dlaczego mosty musiały zostać wzmocnione? M.in. przez ruch tramwajowy, który ma zostać wprowadzony po ich otwarciu. Kiedyś tramwaje ważyły 20 ton, dzisiaj ich waga jest dwa razy większa.

- W przypadku każdej inwestycji związanej z przebudową lub budową nowej konstrukcji mostowej, musimy poddać ją obciążeniom. Dzięki takim testom możemy sprawdzić, jak konstrukcja się zachowuje – dodaje rzecznik WI.

Pierwsze testy wypadły pomyślnie, co oznacza że mostami Pomorskimi pojedziemy już niebawem. Kiedy? Wrocławskie Inwestycje planują oddać je do użytku w lutym 2023 r.

Zobaczcie zdjęcia:

Testom zostały poddane dwie przeprawy, most Pomorski Południowy i Północny. Wykorzystano do tego cztery mocno obciążone ciężarówki o łącznej wadze około 80 ton

Remontu mostów Pomorskich we Wrocławiu dobiega końca. Na prz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska