reklama

Remont zabytkowego dworca. Torów już/jeszcze nie ma [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

JEWZaktualizowano 
fot. Facebook/Fajne Koleje Dolnośląskie oraz materiały inwestora
Niecodzienna sytuacja w Świeradowie-Zdroju na Dolnym Śląsku. Trwa tam remont budynku dworca kolejowego, jednak w tym momencie nie ma już torów przed dworcem. Nie wiadomo też czy w ogóle jeszcze tam będą, ta sprawa rozstrzygnie się w ciągu najbliższych lat. W budynku dworca po remoncie, zamiast podróżnych, pojawią się mieszkańcy i turyści odwiedzający centrum muzealno-kulturalne.

Stacja kolejowa w Świeradowie-Zdroju została uruchomiona w 1909 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Mirska. Pociągi pasażerskie jeździły do Świeradowa do 1996 roku. Ostatecznie dworzec zamknięto w 1998 roku. Po 20 latach gminie udało się doprowadzić do remontu zabytkowego budynku. Prace są dotowane z Unii Europejskiej, a ich wartość to ok. 3,5 miliona złotych. Jednak po tym remoncie w budynku dworca wcale nie pojawią się podróżni. W odnowionych pomieszczeniach powstanie centrum muzealno-kulturalne.

Będzie tam sala wielofunkcyjna wyposażona w multimedia i muzeum kolei izerskiej z makietą kolejki odwzorowującej połączenia kolejowe miejscowości w Górach Izerskich. Będą również wystawy związane z historią kolei izerskiej. W magazynie towarowym obok dworca będzie można zobaczyć zabytkowy parowóz o nazwie Ryś. Na peronie przy budynku na stałe będzie do zwiedzania zestaw pasażerski - lokomotywa i wagony z początku XX wieku.

A czy jest szansa, że na ten dworzec wjadą jeszcze pociągi? Jeszcze w zeszłym roku wydawało się to bardzo realne i mówiło się o realizacji już w 2020 roku! Na przywróceniu połączeń zależy kilku samorządom w regionie: Świeradowa-Zdroju, Gryfowa Śląskiego i Mirska. Podpisano nawet list intencyjny, a koszty odbudowy torów (tam gdzie ich już nie ma) i przywrócenia ruchu oszacowano na ok. 25 mln złotych. Niestety, wszystko wskazuje na to, że jest jeszcze większy problem niż pieniądze, by przywrócić tu ruch pociągów. Do 2023 roku kolej z powodów formalnych nie może przekazać tych linii kolejowych zainteresowanym samorządom. To główny powód dla którego wizja pociągów pasażerskich w znanym dolnośląskim kurorcie oddaliła się o kilka najbliższych lat.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
benito

naucz się ortografii głąbie

K
KULTURALNY

W CHLEWIE SIĘ WYCHOWAŁEŚ I W CHLEWIE ŻYJESZ ZABUŻAŃSKI KMIOCIE, TYLKO TEGO NIE WIDZISZ BO SMRÓD TO JEST DLA CIEBIE COŚ TAK SAMO POWSZECHNEGO JAK DLA INNYCH POWIETRZE.

J
JK

A KIEDYŚ TY WYZYWAJĄCY WROCLAWIAN I PRZYJEZDNYCH OD ŻULI BYŁ WE WROCŁAWIU HYBA TAKI CI SIE PRZYŚNIŁ BO JEST ZNACZNIE CZYSCIEJ I BEZPIECZNIEJ NIŻ UWAŻASZ.

z
złomiarz

Brać póki są, bo jak wrocławscy szabrownicy zza Buga się dowiedzą, rozbiorą linię w try miga!

G
Gość

Nie to co we Wrocławiu, gdzie dominuje kultura zabużańska. Dworzec we Wrocławiu kilka lat po remoncie a już zasrany, zaszczany, śmierdzący żulami. Jak to się mówi, "tam gdzie Bug, zaczyna się smród". A na Odrę to mnóstwo ludzi choruje - taka brudna!

Gmina zrobiła co w swojej mocy, żeby przywrócić kolej. A co na to marszałek? Dalej będzie wykręcał się sianem, jak w Lwówku (patrz: cytat z portalu marczow.bnx.pl poniżej)?

G
Gość

Nie to co we Wrocławiu, gdzie dominuje kultura zabużańska. Dworzec we Wrocławiu kilka lat po remoncie a już zasrany, zaszczany, śmierdzący żulami. Jak to się mówi, "tam gdzie Bug, zaczyna się smród". A na Odrę to mnóstwo ludzi choruje - taka brudna!

Gmina zrobiła co w swojej mocy, żeby przywrócić kolej. A co na to marszałek? Dalej będzie wykręcał się sianem, jak w Lwówku (patrz: cytat z portalu marczow.bnx.pl poniżej)?

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

s
sołtys Sołtysowic

We Wrocławiu i tak nikt w ogóle nie korzysta z kolei, bo każdy ma kunia z dryndą i kobyłę do jazdy na oklep do krótszych podróży. Pociągi przerzucić z Wrocławia do miejscowości na Dolnym Śląsku.

w
warszawiak

Ludzie tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, a mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

k
kmiot zza Buga

wsioki z Wsiocławia niech chodzą piechotą

k
kmiot zza Buga

wsioki z Wsiocławia niech chodzą piechotą

ś
świadek

Teraz taki jeden ujada wiecznie na portalach, bo dostał w ryj w Lwówku za chamstwo wobec pasażerów. Można im dać w ryja, a nie podwyżkę.

ś
śmierdziele w KD

Z taką kulturą do pasażera to chyba znaleźli się w KD tylko dzięki układom. Rowy kopać za pół tej pensji, bo do kontaktu z ludźmi to wy się zupełnie nie nadajecie.

m
mieszkaniec Dolnego Śląska

Linia kolejowa do Jedliny - modelowy przykład jak można wywalić zupełnie w błoto pieniądze przeznaczone na kolej. Jest tyle nieczynnych linii na Dolnym Śląsku gdzie reaktywacja jest bardzo potrzebna to uparli się na linię po kompletnych zaduрiach.

B
Bożena

Mieszkańcy Dolnego Śląska bardzo proszą o zlikwidowanie tej spółki utrzymywanej z publicznych pieniędzy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3