Dobiegły końca prace związane z wymianą toru na odcinku linii kolejowej nr 286 pomiędzy Głuszycą i Wałbrzychem. W ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., której wykonawcą jest wrocławska firma DOLKOM, wymieniono około 3 tys. szt. podkładów oraz blisko 4 km szyn. Ponadto wzmocniono podtorze i wykonano roboty odwodnieniowe. Część inwestycji prowadzono w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce, wydrążonym w Małym Wołowcu (720 m n.p.m.) pomiędzy Wałbrzychem i Jedliną-Zdrój. Koszt zadania to około 5,6 mln zł, być może ulegnie on jednak niewielkiemu zwiększeniu.
– W tunelu zostały już wykonane prace związane z wymianą toru. Obecnie trwają prace przy spoinowaniu i wypełnianiu ubytków w ceglanej obudowie wewnątrz obiektu. W ramach tej części inwestycji zleciliśmy ekspertom przygotowanie opinii. Po jej uzyskaniu, co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach, będzie-my wiedzieli, czy pozostajemy przy dotychczasowym zakresie remontu, czy prace trzeba poszerzyć – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Tunel pod Małym Wołowcem to obiekt, który ma już swoje lata, dlatego przy pracach korzystamy z opinii specjalistów. Obecnie ruch pociągów na tym odcinku jest zawieszony do końca 2018 r. Zapewniona jest komunikacja zastępcza.
W Małym Wołowcu wydrążone są dwa równoległe tunele. Starszy, o długości 1560 m, został wydrążony w latach 1876–1879. Na początku lat 90. XX w. kolej wyłączyła go z eksploatacji i zdemontowała torowisko. Natomiast drugi, obecnie remontowany, wydrążono w latach 1907-1912.
Niebawem na terenie powiatu wałbrzyskiego będą nie tylko dwa najdłuższe tunele kolejowe w Polsce, ale również najdłuższy tunel drogowy. Powstanie w ramach budowy odcinka drogi S3, pomiędzy Bolkowem i granicą państwa z Czechami. Zostanie wydrążony w masywie Gór Wałbrzyskich na terenie gminy Stare Bogaczowice i będzie miał około 2300 m długości. Na terenie tej samej gminy, w pobliżu wsi Gostków zostanie wydrążony jeszcze jeden tunel o dł. około 320 m.
Budowa obu tuneli ma być prowadzona metodami: górniczą i odkrywkową. Obiekty będą stanowiły element transeuropejskiej sieci drogowej. Będą wyposażone w systemy bezpieczeństwa i sterowania ruchem. W tunelach zaprojektowano po 2 pasy ruchu o szer. 3,5 m każdy, ponadto pas awaryjny o szer. 2,5 m, opaskę 0,5 m oraz 2 chodniki o szer. 1 m.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?