Spis treści
Rekordowy rok dla Kolei Dolnośląskich
Rok 2022 Koleje Dolnośląskie mogą zaliczyć do udanych. Pobity został rekord przewoźnika w liczbie przewożonych pasażerów. Poprzednio, w 2019 r. wynosił 14,1 mln osób. W 2022 r. pasażerów było ponad 16 mln.
- Rokrocznie pociągi Kolei Dolnośląskich pokonują coraz więcej kilometrów po torach na Dolnym Śląsku i niektórych miastach sąsiadujących z naszym województwem. W planie na rok 2023 chcemy zlecić regionalnym przewoźnikom przejechanie o 2 mln km więcej. Nie dziwi zatem, że z coraz lepszej oferty transportowej coraz chętniej korzystają Dolnoślązacy - mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej.
Według przewoźnika, wpływ na ustanowienie takiego wyniku w 2022 r. miało m.in. uruchomienie dwóch nowych kierunków. Od grudnia pociągi wróciły na "Nadodrzankę" z Wrocławia do Głogowa i Ścinawy, oraz z Legnicy do Chocianowa.
- W 2022 roku planowaliśmy przewieźć ponad 15 mln pasażerów, a przewieźliśmy 16 mln. Bardzo nas cieszy, że coraz więcej osób korzysta z pociągów, bo świadczy to nie tylko o zaufaniu do Kolei Dolnośląskich, ale też, że udaje nam się przekonywać coraz większą liczbę osób, że pociągi są szybszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
W tym roku odbędzie się również 100-milionowa podróż pociągiem dolnośląskiego przewoźnika. Powinno do niej dojść na przełomie kwietnia i maja. Koleje Dolnośląskie zapowiadają, że w 2024 roku liczba przejechanych kilometrów zwiększy się. Wszystko za sprawą realizacji nowych połączeń z Jeleniej Góry do Karpacza oraz z Mirska do Świeradowa-Zdroju.
- Prawo i Sprawiedliwość postawiło na kolej. Szczególnie na Dolnym Śląsku nasz samorząd realizuje unikalny na skalę krajową projekt przywracania połączeń kolejowych, które likwidowali nasi poprzednicy z Platformy Obywatelskiej. Systematycznie rosnącą ilość osób korzystających z naszej kolei utwierdza tylko w przekonaniu, że nasz program rozwoju dolnośląskich pasażerskich przewozów kolejowych popierają mieszkańcy Dolnego Śląska, co jest dla nas najważniejsze. Przed nami w Sejmiku półtora roku pracy, zapewniam, że to będzie dobrze wykorzystany czas, z korzyścią dla wszystkich mieszkańców naszej małej Ojczyzny. Nie zatrzymujemy się, dzięki dobrej współpracy samorządu z rządem, mimo obstrukcji opozycji chcącej spowalniać wszystkie ważne dla Dolnoślązaków projekty — konsekwentnie realizujemy nasze obietnice, powiedział radny Piotr Karwan, przewodniczący największego w Sejmiku Dolnośląskim Klubu Prawo i Sprawiedliwość.
Pociąg z Jeleniej Góry do Karpacza. 11 firm zainteresowanych rewitalizacją
Budowa trasy dzieli się na dwa odcinki: z Jeleniej Góry do Mysłakowic i z Mysłakowic do Karpacza. Prace na pierwszym zaczęły się w zeszłym roku. Natomiast 19 stycznia Dolnośląska Służba Dróg i Kolei otworzyła oferty w przetargu na rewitalizację odcinka z Mysłakowic do Karpacza.
Do przygotowania placu pod rewitalizację linii nr 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz, w przetargu oferty złożyło 11 firm. Tylko dwie z nich nie mieszczą się w zaplanowanym przez DSDiK budżecie, wynoszącym ok. 4 mln zł. Oznacza to, że istnieje duże prawdopodobieństwo wyboru jednej z zaproponowanych ofert. Po wykonaniu prac przygotowawczych, linia zostanie zrewitalizowana. Koleje Dolnośląskie planują uruchomienie połączeń na linii Jelenia Góra – Karpacz w grudniu 2023 r.
Połączenie Mirsk – Świeradów-Zdrój. Kiedy otwarcie?
Cała linia obejmuje Gryfów – Mirsk – Świeradów-Zdrój. Od Gryfowa do Mirska prace przygotowawcze już się rozpoczęły. Wybrany został również wykonawca pełnej rewitalizacji pierwszego odcinka.
- Przed nami jest wybór wykonawcy rewitalizacji odcinka z Mirska do Świeradowa-Zdroju. Planujemy uruchomić to połączenie w 2023 r. - mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Połączenia Zgorzelec – Bogatynia i Legnica – Złotoryja. Kiedy uruchomienie?
Samorząd Dolnego Śląska w ramach programu rządowego Kolej Plus, planuje uruchomienie połączeń ze Zgorzelca do Bogatyni, z Legnicy do Złotoryi oraz z Wrocławia do Środy Śląskiej (razem z włączeniem do ruchu kolejowego Dworca Świebodzkiego). Jakie są szczegóły projektów, które uzyskały rządowe dofinansowanie?
- Połączenie Zgorzelec – Bogatynia umożliwi skomunikowanie, wyłączonej obecnie z komunikacji kolejowej, Bogatyni z Wrocławiem.
- Odcinek Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zostanie zrewitalizowany i umożliwi włączenie powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do transportu kolejowego. Dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
- Poprawiona zostanie jakość połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów.
Program rządowy Kolej Plus zakłada podjęcie tych rewitalizacji do 2028 roku.
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
- Kurierzy niszczą trawniki na Ołbinie. Jeden został przyłapany [NAGRANIE]
- Wybuch na stacji benzynowej w Zgorzelcu! Jedna osoba nie żyje, dwie są ranne
- Budynki Poczty na sprzedaż na Dolnym Śląsku. Deweloperzy nie mają takich cen!
- Zima wróciła na Dolny Śląsk! W Sudetach znowu pojeździcie na nartach! [RAPORT]
echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?