Regionalna Izba Obrachunkowa: To zarządcy nieruchomości mają składać deklaracje śmieciowe

Magdalena Kozioł
fot. Tomasz Hołod
Jest już jasne, kto we Wrocławiu do końca czerwca ma składać deklaracje śmieciowe. Sprawą zajęła się Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu. - Ustawa określiła, że mają to robić zarządcy nieruchomości - mówi Lucyna Hanus, prezes RIO.

Deklaracje, na podstawie których zostaną wrocławianom opłaty za śmieci, trzeba do spółki Ekosystem składać do końca czerwca. Dotychczas wpłynęło ich ok. 16 tys. z 70 tys., jakie oszacowali wrocławscy urzędnicy.

Te dokumenty spływają opornie, bo "zbuntowało się" 80 wrocławskich zarządców nieruchomości. Przekonywali, że nie oni powinni wypełniać deklaracje w imieniu lokatorów, a każdy z nich musi to zrobić indywidualnie. Zarządcy tłumaczą, że opłata śmieciowa jest podatkiem, a ten każdy musi płacić sam za siebie. A jeżeli tego nie zrobi? Konsekwencje poniosą spółdzielnia, albo wspólnota, które musiałyby w takim przypadku znaleźć pieniądze za uchylających się od płacenia. Zarządcy nie chcą wziąć na siebie takiej odpowiedzialności.

RIO we Wrocławiu sprawę wyjaśniło na ich niekorzyść.

Tymczasem spółka Ekosystem zachęca wrocławian (szczególnie tych mieszkających w blokach), by sprawdzili, czy ich zarządca deklarację złożył. W jakie sposób to zrobić?

- Pytając zarządcy - mówi Arkadiusz Filipowski z wrocławskiego ratusza. Mają obowiązek udzielić odpowiedzi, bo zarządca jest płatnikiem, a mieszkaniec podatnikiem.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
peepe

To wszystko ma na celu zebranie łatwej kasy, a ewentualnymi długami ma się martwić zarządca i wspólnota. Żaden prezydent/burmistrz/wójt nie będzie ściągał nalezności od Kowalskiego, który nie zapłacił zarządcy. Zarządca składa jedną deklarację za całą nieruchomość załóżmy 30 osób x 10 zł, czyli w deklaracji ma być podatku z tej nieruchomości 300 zł/m-c. Zarządca musi taką kwotę wpłacić, bo tyle osób zamieszkałych zadeklarował na podstawie informacji uzyskanych od właścicieli lokali. I teraz załóżmy, żę 5 osób nie zapłaci zarządcy, czyli 50 zł z kasy wspólnoty (bo przecież nie zarządcy) pójdzie do miasta za zalegających, bo pójść musi. Jeśli nie pójdzie to trybie ordynacji podatkowej prezydent/wójt/burmistrz będzie egzekwował od tego kto złożył deklarację, a więc od zarządcy działającego w imieniu wspólnoty. Natomiast dług tych osób wobec wspólnoty, ta wspólnota będzie sobie musiała sama windykować na własny koszt.
I tu jest gwóźdź programu. Zarządcy ma ją płacić, a jakby im ktoś nie zapłacił, to mają się martwić sami. Stworzono sytuację gdzie inkasent ma zapłacić za podatnika jego zaległy podatek. To jest chore i miejmy nadzieję, że TK szybko się tym zajmie.

a
admini

A ciebie kto sponsoruje ? Obowiązki Zarządców wynikają z czego innego
z zawrtych przez nie umów o powierzenie zarzadu wspólnotami,dlatego muszą
składać za właścicieli deklaracje,bo w takim razie po co rozesłali komunikat,
żeby właściciele składali u Zarzadcy takie deklaracje ?

a
admini

Jeżeli będzie miała prawo,to ściągnie tylko od nie płacących podatku.

a
admini

Napisz na jakiej podstawie prawnej Gmina obciąży ?

w
wynajmujący

wynajmuję nieruchomości i w umowach najmu zawarta jest klauzula że najemca ponosi dodatkowe koszty tj. wywóz szamba,energii, wody itp.Do tej pory mieli podpisane umowy o odbiór śmieci i się sami rozliczali. Jak ja mogę złożyć deklarację w czyjmś imieniu, podatek jest przypisany do podmiotu który wytwarza śmieci.

a
admini

Na jakiej podstawie mają składać własciciele.Właściciele tylko wypełniają swoje deklaracje i przekazują swoim Zarządzcom.

a
admini

A dlaczego ma upaść ?

a
admini

Zaliczki wspólnoty właściciele wnoszą do 10 każdego miesiąca wg Ustawy o własności lokali. Jeżeli qqq wniesiesz swoją zaliczkę a w niej podatek śmieciowy w tym terminie to jesteś gość.Czyli jak zwykle wpłacisz zaliczkę do 10 lipca 2013, to tym samym opłasisz podatek smieciowyw terminie,który wymagalność w pierwszym miesiącu została wyznaczona na 15 sierpnia 2013 r. Następną zaliczkę wpłacisz 10 sierpnia i podatek śmieciowy za sierpień n w tej zaliczce. Tak trzymać.

a
admini

Nie będzie obciążał wspólnoty tylko Zarządcę, to jest różnica.T o nie to samo wbrew pozorom. Niech karząodsetkami Zarządce jako podmiot, który nie wykonuje poprawnie swoich obowiązków dla właścicieli (po to właśnie zarzadza dla właścicieli,żeby byli zadowoleni ) przestrzega przepisów.Właściciele,którzy wpłacają w terminie nie muszą sie martwić.

a
admini

Izba Obrachunkowa musiała zająć stanowisko w sytuacji złej interpretacji przepisów przez Zarządzców,którzy chcieli przerzucic swoje obowiązki na właścicieli, a przecież mają z właścicielami
umowy o powierzenie zarządu nieruchomością wspólnoty lub prowadzą jej zarząd i stąd mają obowiązki z tego tytułu.Było duzo czasu,by sprawy dograć do 2012 r.,ale polak mądry zawsze po szkodzie.

a
admni

Jakiego obowiązku nie dopełni Zarządzca uważasz ?
Skąd wiesz,że nie dopełni ?

a
admini

W opłatatach nic się nie zmienia i nie mo co mącić. Podatek wpłaca się,tak jak jak do tej pory było za wywóz śmieci, w zaliczce i na rachunek nie Ekosytemu tylko Zarządcy,ponieważ prowadzenie ewidencji,rozliczeń oraz egzekwowania należności podatku śmieciowego jest obowiązkiem Zarządzcy a nie Ekosystemu.To nie właściciele będą się tłumaczyć czy właściciele wpłacają tylko Zarządzca będzie je egzekwował od właścicieli jak dotąd na rzecz Ekosystemu.Swoje obowiązki względem właścicieli Zarządzcy usułują przerzucić na właścicieli i na Ekosystem,żeby się tarmosili wzajemnie.
Właściciela,który wpłacił należytą kwotę nic nie rusza.

a
admini

Czyli zapłacisz o 19 zł miesięcznie drożej a w skali roku to będzie 12 x 19 = 228 PLN.
Te pieniązki mozna wydać na coś bardziej rozsądnego niż wpłata za niesegregowanie smieci.
Co za ekonomika u Ciebie Marcinku ? Słabo.

a
admini

Nic się nie zmienia. Będziemy wpłacać zaliczki z uwzględnieniem podatku śmieciowego (kwota do zapłaty jest dla każdego właściciela i zarządzcy znana) zamiast kwoty dotychczasowo pobieranej za tzw. wywóz śmieci na rachunek Zarządzcy z którym mamy umowę o powierzenie zarządu
nieruchomości (budynku wspólnoty).Podatek zastąpi tzw. wywóz śmieci w zaliczce.

J
J

A czy autor tego propagandowego artykułu w ogóle czytał Uchwałę RIO we Wrocławiu nr 72/2013? Jeśli tak, to wiedziałby że:

"Powołane przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie stanowią podstawy do nakładania na podmioty wykonujące obowiązki właściciela nieruchomości — stosownie do art. 2 ust. 3 u.p.cz. — dodatkowych zadań"

zatem Gmino. skończ z propagandą. Wiemy że to artykuł sponsorowany

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3