Radna Katarzyna Obara: OC dla rowerzystów powinno być obowiązkowe. Przywróćmy karty rowerowe

Marcin TorzZaktualizowano 
OC dla rowerzystów powinno być obowiązkowe - proponuje radna Katarzyna Obara
OC dla rowerzystów powinno być obowiązkowe - proponuje radna Katarzyna Obara fot. Janusz Wójtowicz
Katarzyna Obara, radna miejska z klubu Rafała Dutkiewicza, uważa że rowerzyści powinni mieć obowiązkowe ubezpieczenia OC. Do tego postuluje, aby przywrócić karty rowerowe.

Uważam, że rowerzyści powinni być objęci obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej (OC). Korzystanie z drogi publicznej to nie tylko przywilej, ale i odpowiedzialność. Szkoda, że dotyczy tylko kierowców.
Wymagania dotyczące rozszerzania przywilejów dla rowerzystów muszą iść w parze z obowiązkami, a nie idą. I szkoda. Znów szkoda. Proponuję, aby rowerzyści i silne popierające ich lobby walczyli również o takie zmiany przepisów, które przywrócą obowiązek posiadania karty rowerowej (gdy nie ma prawa jazdy), bo sceny, które odbywają się na wrocławskich drogach z rowerzystami w roli głównej to niejednokrotnie horror.
Ale w tym wypadku nieznajomość przepisów ruchu drogowego szkodzi wyłącznie kierowcom, bo rowerzysta: po pierwsze jest nieoznakowany, a po drugie nie ma ubezpieczenia. Po zderzeniu z udziałem rowerzysty często jest tak, że cyklista po prostu ucieka. A wtedy szukaj wiatru w polu...

O obowiązkowe ubezpieczenie dla rowerzystów zapytaliśmy Ministerstwo Transportu, ale okazuje się, że gdyby jakiekolwiek projekty w tej sprawie były prowadzone, to zajęłoby się tym ministerstwo Finansów - to ten resort odpowiada za ubezpieczenia. Pomysł radnej jest na pewno ciekawy, ale Ministerstwo Finansów w ogóle się tym nie interesuje. - Obowiązkowe ubezpieczenia OC dla rowerzystów? Pierwsze słyszę. Nie prowadzimy żadnych prac w tym temacie - mówi Wiesława Dróżdż, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów.

Teraz rowerzysta może się ubezpieczyć dobrowolnie. Stawki są różne, najczęściej rocznie płaci się kilkadziesiąt złotych (ubezpieczyć można się już w granicach za 50-100 zł).

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 289

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Byk

95% wypadkow jest z winy kierowców

k
kierunkowska

i oczywiście badania psychotechniczne ..buhaha za tych rządów wszystko jest możliwe

a
ar

a jaką byś proponował prędkość na ścieżkach rowerowych i na szosie, i foto radary po zakładać.

M
Monika

osobne pasy drogi dla rowerzystów powinny być obowiązkowe, potem możemy porozmawiać o OC/NW i karcie rowerowej1

r
r

pozdro!

A
Ad-M

To zapewne te wszystkie śmiertelne wypadki z udziałem rowerów przekonały panią radną do takich wniosków - gdyby tylko zwróciła uwagę, że w każdym z nich śmierć poniósł rowerzysta to może miała by lepsze pomysły.

k
kwaskowy zapach

Jeśli nie widzisz tych wszystkich samochodów na chodnikach to - sorry - musisz żyć w innym mieście albo kraju. Ilu kierowców rzeczywiście ponosi konsekwencje w postaci mandatu? W centrum gdzie pracuję SM robi "akcje" blokowania kół co 2-3 miesiące, a łamiących przepisy jest co najmniej kilkunastu, czasem kilkudziesięciu dziennie (mówię o tylko 1 przykładowej ulicy, niezbyt długiej, gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania i postoju). Chodnik wygląda w tym miejscu jak poligon, bo nie jest przystosowany do parkowania aut.
Z litości pominę inne, znacznie groźniejsze przewinienia z wymuszaniem pierwszeństwa na czele (najczęstsza przyczyna wypadków tak we Wrocławiu, jak w całej Polsce).

Zagrożenie powodowane przez rowerzystów jako użytkowników drogi jest śmiesznie małe w porównaniu do dominujących na drogach samochodów. Rowerzyści (max. jakieś 3-4% ogólnej liczby poruszających się po drogach) jeśli już komuś zagrażają, to głównie sami sobie - podobnie jak piesi przechodzący w niedozwolonym miejscu. Nie twierdzę że problem nie istnieje, ale że pośród realnych zagrożeń drogowych jest MARGINALNY - co zresztą świetnie obrazują ogólnodostępne dane Policji.

Zresztą - lepszy kiepski rowerzysta, niż kiepski kierowca. Zasięg i siła rażenia są nieporównywalne:-) Rowerzyści zresztą są karani, a jakże. Mundurowi mają swoje ulubione miejsca - Arkady, pl. Kościuszki, pl. Legionów, a do niedawna skrzyżowanie ul. Widok/Kazimierza Wielkiego. Łapią głównie za jazdę po chodniku i przejazd przez przejście dla pieszych. Gdybyś jeździł na rowerze to byś ich pewnie zauważył...

O spójność ścieżek walczy od lat WIR i woła na puszczy oficer rowerowy. Ale on ma tylko głos doradcy, bez prawa weta wobec antyrowerowych posunięć magistratu. I tak sporo udało się dokonać. Mnie osobiście postawa miasta bardzo dziwi, bo infrastruktura rowerowa jest relatywnie tania, a zysk w postaci mniejszego ruchu na drogach (i ogólnie mniejszej liczby wypadków, spalonego paliwa, straconego na dojazdach czasu) - ogromny w stosunku do włożonych środków. Tymczasem średni budżet na inwestycje rowerowe z ostatnich lat jest sporo niższy od jednej jedynej tegorocznej dotacji na najkrótszą w Polsce kolejkę gondolową...

...

Wyobraź sobie, że jakoś nie widzę, ale nie to w tym momencie jest tematem dyskusji. Skupiamy się na rowerzystach i ich "przewinieniach", to w temacie pozostańmy. Gdyby każdy chciał masowo łamać przepisy jak "rowerowi", bo mu wygodnie- to mielibyśmy istny chaos. Atakowanie kierowców jako kontrargument- pardon, słabe. Z obserwacji wiem, że kierowca, który stanie w niedozwolonym miejscu lub zaparkuje jak baran, poniesie jakieś konsekwencje, czyli ukarany zostanie. Dostanie mandat raz, rugi, trzeci to się nauczy. a to nigdy nie widziałam ukaranego rowerzysty, nawet jeśli śmignął tuż przed Policją/SM. Wywalczcie sobie spójność ścieżek i te krawężniki- a dopóki tego nie ma- stosujcie się do przepisów, albo zmieńcie środek transportu (polecam per pedes).

.

Co to są zdania retoryczne, terminatorze ;] Zgłupiałem- nie wiem, kto tu jest bardziej ograniczony. Ale napawaj się swoją "mądrością", jeśli sprawia ci to przyjemność.

p
pikus

"Rowerzysta nie musi korzystac ze ścieżki rowerowej, jeśli nie przebiega w jego kierunku jazdy... W większości rowerzyści jeżdżą po chodnikach tam, gdzie nie maja wyboru, a korzystać z ulicy się boją." Pierwsze słyszę, jakieś nowe prawo wymyśliłeś? Coś mnie ominęło? Rowerzysta od tego ma ścieżkę, żeby z niej obowiązkowo korzystać; jeśli takowej nie ma lub jest "nie po drodze"- pozostaje jezdnia; chodnik tylko w WYJĄTKOWYCH sytuacjach. Skoro takich "obytych przepisowo" rowerzystów mamy, ba- wierzących w farmazony, które wygadują, to pozostaje tylko ręce rozłożyć... Sami sobie złą opinię wystawiacie. W przypadku tego pokroju "rodzynków rowerowych" lewitowanie (chyba wiadomo, że w powietrzu ;])- byłoby wskazane. Z tego co widzę, niektórzy głosząc te herezje już mają niezły odlot ;)

K
Karta pieszego niezbędna!

Niezbędna karta pieszego i dla bezpieczeństwa konieczne te no... Kartki na alkohol ile to razy pijana hołota ludzi gania z jakimiś kijami po mieście. A więc tak karta pieszego, obowiązkowy przegląd obuwia i rejestracja - pieszy na drodze anonimowy wypadek spowoduje, i co ucieka taki... No i obowiązkowo pieszy z apteczką powinien chodzić, ile razy się widzi że leży ktoś na ulicy i nie ma kto pomóc!. Piesi roszczeniowi nic tylko wszystko by im dać, jakieś chodniki nie wiadomo co... Na hulajnoge też obowiązkowe OC i dowód rejestracyjny i badania psychiatryczne!

p
plus i minus

po chodniku i po pasach rowery nie jeżdżą - minus za brak wiedzy :)

u
uczciwy, sprawiedliwy

Proponuje ponadto co już piszą inni koledzy w sprawie tych cyklistów rozszczeniowych
wprowadzenie:
1. Obowiązkowego posiadania licznika w rowerze który będzie mierzył prędkość
2. Wprowadzenie maksymalnych prędkości w terenie zabudowanym dla rowerzystów
- na ścieżkach rowerowych które znajdują się obok chodnika
- na ulicy
3. Wprowadzenia płatnych parkingów dla rowerzystów!
Skoro kierowcy samochodów muszą płacić za parkingi w mieście, skoro pasażerowie komunikacji miejskiej płacą za bilet to ROWEROWCY powinni płacić za miejsca parkingowe wyznaczone dla tej sekty!
4. Obstawienia rynku przez SM tak aby żaden rower owiec był od razu karany za poruszanie się po rynku -zagrażając pieszym a do tego łamiąc znak zakazujący poruszania im się w tej części miasta na rowerku:)
Czas zacząć przestrzegać prawa a nie tylko mieć roszczenia drodzy rowerowcy:))
Ciekawe kto na tym biznesie zarabia? dlaczego ktoś ma aż tak zażartą chęć propagowania tego w tym kraju gdzie mówi się , że nic za darmo nie ma????
Pzdr

K
K

proponuję, żeby każdy obywatel RP w trakcie swojej edukacji poznał przepisy ruchu drogowego i zasady udzielania pierwszej pomocy. Pieszy, który w czarnym ubraniu jesienią w ostatniej chwili sobie przypomina, że ma przejść na drugą stronę jezdni czy pieszy idący zygzakiem hacząc o jezdnię i o chodnik z przeciwnej strony są nie mniej niebezpieczni. Każda grupa ma swoje "chamstwo" i wymyślanie kar dla poszczególnych grup jest bez sensu. Może czas przyłożyć się do podstawowej edukacji. Bo pieszy też jest uczestnikiem ruchu drogowego i też coś na ten temat wiedzieć powinien. W naszym kraju deficytowe są kultura i wiedza!!!!!!

k
kabexxx

Odezwał się drugi Einstein - na 100% nie masz lepszego wykształcenia, niż on.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3