Przywróćmy nocne tramwaje. Czas rozwijać, a nie zwijać transport zbiorowy [LIST]

List CzytelnikaZaktualizowano 
Fot. Mikolaj Nowacki / Polskapresse
- Skoro można wyciszyć tramwaje i torowiska, to dlaczego miasto tego nie zrobi i nie przywróci kilku linii nocnych tramwajowych? Pomogłoby to w szybkim przemieszczaniu się - pisze w liście do portalu GazetaWroclawska.pl nasz czytelnik, pan Paweł. - Silnie rozwinięty, zintegrowany transport zbiorowy jest punktem wyjścia dla programów antysmogowych. Miasto powinno go rozwijać, a nie zwijać - argumentuje.

Jest czymś niewytłumaczalnym, że w ścisłym centrum Wrocławia istnieją przystanki nocne na żądanie. Czekałem dziś pod Renomą na autobus linii 243 o godzinie 2:37. Na wyświetlaczu brak jakichkolwiek informacji na temat, że jest to przystanek na żądanie. A specjalnie miałem to na uwadze. Autobus mignął mi tylko. Oczywiście, gdy spostrzegłem się, że nie planuje zatrzymać się, zacząłem machać, jednak chyba było już za późno. Niestety, wydarzyło się to na najważniejszej ulicy Wrocławia! Na wyświetlaczu tego przystanku panuje totalna dezinformacja. Dodatkowo, w tym miejscu nie powinno być przystanku na żądanie.
Swego czasu, Gazeta Wrocławska pisała o wyciszeniu torowiska przy Narodowym Forum Muzyki. Warszawa wprowadzała szeroki projekt wyciszenia tramwajów. Jeśli, można wyciszyć tramwaje i torowiska, to dlaczego miasto tego nie zrobi i nie przywróci kilku linii nocnych tramwajowych? Pomogłoby to w szybkim przemieszczaniu się, gdyż co najmniej połowa nocnych linii autobusowych jeździ okrężnymi trasami. Byłaby to realna alternatywa dla autobusów nocnych. Mogłoby to obniżyć emisję spalin Można zorganizować głosowanie obywatelskie w tej sprawie. Pragnę zauważyć, że np. w Pradze czy w Monachium istnieją tramwajowe linie nocne. A te miasta słyną z transportu.
W nocy też nie jeżdżą pociągi KD i Regio, z których można byłoby skorzystać. Pozostają tylko autobusy. Dla przykładu, w Amsterdamie pociąg między lotniskiem Schiphol a dworcem kolejowym Amsterdam Centraal kursuje w nocy przynajmniej raz na godzinę i jest bardzo pomocny. W Pradze nocne pociągi podmiejskie jeżdżą w weekendy. W ogóle, przy okazji wrocławskiej integracji transportu, podróż w pociągu na bilecie miejskim musi rozpocząć się w tramwaju czy autobusie. Nie ma kasowników na peronach, jak też nie ma automatów biletowych w pociągach Regio czy KD (w warszawskich pociągach SKM takie istnieją).
Silnie rozwinięty, zintegrowany transport zbiorowy jest punktem wyjścia dla programów antysmogowych. Miasto powinno go rozwijać, a nie zwijać, gdyż wówczas mieszkańcy będą preferować taksówki, Ubera. To spowoduje większą emisję spalin. Tramwaj czy szynobus nocny zamiast taksówek jako dodatkowa komunikacja nocna to też realny spadek emisji spalin. W obecnych czasach walki ze smogiem, to jest spory argument do przywrócenia we Wrocławiu nocnych linii tramwajowych. Po drugie, ludzie w nocy muszą szybko wydostawać się z centrum miasta na przedmieścia, właśnie dzięki transportowi, a tramwaje czy kolej byłyby w tym skuteczne.
Paweł (nazwisko do wiadomości redakcji)

Zobacz też

Wraca rower miejski - będzie rewolucja

Tak wyglądał Wrocław chwilę przed wojną. Na pewno znacie te miejsca

Ależ smród! W centrum Wrocławia do Odry płynie cuchnąca ciecz

Wideo

Materiał oryginalny: Przywróćmy nocne tramwaje. Czas rozwijać, a nie zwijać transport zbiorowy [LIST] - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 95

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Z
Zenon

Ty się lepiej zastanów nad tym, co sam piszesz lepiej. Nie wszystkie torowiska w mieście są głośne. A tramwaj by się przydał. I nie raz to autobusy są głośniejsze, nie tramwaje.

zgłoś
F
Flądra

W Krakowie jakoś Majchrowski na dwie linie tramwaju nie żyli, a Dutkiewicz żyli i Sutryk też żyli. A nocne autobusy przepełnione jeżdżą w weekendy. Tramwaj by szybciutko rozwiązał problem.

zgłoś
F
Flądra

Czyli autobusy elektryczne twoim zdaniem mają jeździć nocą, a w dzień będą ładowane, tak? Chory pomysł, Tramwaj powinien być podstawą w nocnym transporcie. A autobusy z osiedli, mają podjeżdżać pod przystanek tramwajowy, żeby była łatwa przesiadka. Tak jest w Krakowie. To co obecnie jest, to jest najgorszy system komunikacji nocnej. Poleganie w 100% na autobusach.

zgłoś
g
gość

W nocy komunikacja powinna docierać do wszystkich osiedli, do najodleglejszych zakątków miasta.
Tramwaje tego nie gwarantują ponieważ poruszają się w ograniczonym zakresie.
Wolałbym, żeby władze mojego miasta uznały , że tramwaj to przeżytek a zwróciły się w kierunku autobusu elektrycznego jako przyszłościowej komunikacji zbiorowej.

zgłoś
r
rowerzysta

Wrocław stawia na rower.
Wsiadaj pana na rower, a nie domagaj się pan tramwaja w nocy.
Pedałuj pan.

zgłoś
R
Radek

Powinien być dziennikarzem w GW.

zgłoś
O
Olim

Skoro miasto tak bardzo stawia na ruch rowerowy ja jestem za tym aby w ogóle zlikwidować transport miejski w szczególności tramwaje. Spacer przy świetle księżyca musi być bardzo romantyczny jak i zdrowy gdyż zanim dojdziesz do domu to już wytrzeźwiejesz.

zgłoś
...

Z Dworca Głównego bezpośrednio do Leśnicy najszybciej się można dostać pociągiem. Żaden autobus pośpieszny nie pojedzie szybciej.

zgłoś
r
realista

Dlaczego by mieli nie budować, skoro jest popyt na powierzchnię biurową i mieszkania? Dlaczego Wrocław miałby nie sprzedawać pustych parceli pod zabudowę, zwłaszcza w miejscach które były przed stu laty zabudowane? Wrocław 70 lat po wojnie wciąż ma dziury w zabudowie w ścisłym centrum.

Ile Pan złożył wniosków przy sporządzaniu planów zagospodarowania przestrzennego, żeby spróbować choć trochę zmienić miasto na lepsze a ile poświęca na narzekanie w internecie? Które korytarze powietrzne Pana zdaniem zostały zaburzone?

zgłoś
R
R.

To ja proponuję zlikwidować zupełnie linie nocne. Nie będzie problemów, a i Miasto zaoszczędzi.

zgłoś
W
W-w

Cyberpunk 2077

zgłoś
A
Aws

A te, które istnieją są delikatnie mówiąc do niczego nie podobne. W godzinach szczytu komunikacyjnego, ciężko na ten buspas wjechać, a później się z niego wydostać... We Wrocławiu, furmani z osobówek, autobus traktują jak zło konieczne, tramwaj ma trochę więcej szacunku, bo spotkanie nim w 99% kończy się winą furmana z osobówki, no i trzeba płacić...

zgłoś
t
taka prawda

pijanego bydła.

zgłoś
j
ja

Tak jak to robił Dutkiewicz i tak ja to teraz robi kontynuator jego "sukcesów", niejaki Sutryk. A wtedy na wiele potrzebnych rzeczy by się pieniądze znalazły.

zgłoś
k
kkk

Nie wiem co gorsze - list na poziomie kilkuletniego dziecka myślącego, że pieniądze rosną na drzewach i można sfinansować każde widzimisię - czy gorsze jest to, że ktoś takie coś publikuje

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3