Przyszłość pociągu relacji Wrocław - Drezno znów stoi pod znakiem zapytania

hakZaktualizowano 
W 2015 roku Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Związek Komunikacyjny Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON) podpisały umowę o przywróceniu międzynarodowego połączenia kolejowego relacji Wrocław - Drezno. Umowa obowiązuje do końca 2018 roku i jak przyznaje przewoźnik, Koleje Dolnośląskie, przyszłość tego połączenia stoi znów pod znakiem zapytania.

Pociąg relacji Wrocław - Drezno kilkukrotnie znikał z rozkładu jazdy. Jako główną przyczynę podawano niską rentowność połączenia. Jednak za każdym razem likwidacja spotykała się z dużym sprzeciwem podróżnych korzystających z międzynarodowej relacji. W lutym 2015 roku znów zawieszono połączenie by przywrócić je z powrotem w grudni tego samego roku. Wówczas Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Związek Komunikacyjny Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON) podpisały umowę o finansowanie połączenia, a tabor obsługują przewoźnicy Koleje Dolnośląskie S.A. i Die Landerbahn Gmbh. Podpisana umowa kończy się jednak w tym roku, a przyszłość połączenia Wrocław - Drezno znów stoi pod znakiem zapytania.

- Aktualnie trwają rozmowy ze stroną niemiecką co do wysokości stawki, za realizację połączenia. Niestety są to trudne rozmowy i obecnie nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, czy połączenie Wrocław - Drezno zostanie czy zostanie zlikwidowane - mówi Bogdan Godlewski, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Jak dodaje Bogdan Godlewski, jeśli międzynarodowe połączenie zostanie, zmieni się forma jego obsługi a pasażerowie, ze względu na trwającą elektryfikację odcinka Węgliniec - Zgorzelec, będą musieli przesiadać się w Węglińcu.

- Na pewno będzie to przesiadka peron w peron. Pociągi Kolei Dolnośląskich są znacznie wygodniejsze i nowocześniejsze niż niemieckiego przewoźnika obsługującego to połączenie. Wiele razy mieliśmy skargi od podróżnych, a to na ich wygodzie nam zależy najbardziej. Jeśli połączenie zostanie utrzymane, pasażerowie z Wrocławia do Węglińca pojadą elektrycznym szynobusem Kolei Dolnośląskich, a z Węglińca do Drezna, jak dotąd, pociągiem niemieckiego przewoźnika - wyjaśnia Bogdan Godlewski.

I to właśnie skrócenie trasy, jaką pokonać miałby pociąg z Drezna do Polski może być kością niezgody w trakcie prowadzonych rozmów nad utrzymaniem połączenia. Chodzi głównie o stawkę, jaką miałby otrzymać niemiecki przewoźnik Die Landerbahn Gmbh. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć Polska strona, ze względu na skrócenie trasy, chciałaby ją obniżyć, a niemiecka strona utrzymać jak dotychczas. Dlatego prowadzone rozmowy nad utrzymaniem połączenia są trudne, a jego przyszłość stoi pod znakiem zapytania.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 531

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
KONRAD

KOWARY DWOREZC GLOWNY NIEDZYNNY TORWSAKIA PKP PERON PERON MOSTY MOSTY DROGOWE NIEDZYNNY TORWSAKIA PKP PERON

M
Maciej Musiał

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

c
cyklista

Linia turystyczna, wokół jest Park Krajobrazowy Doliny Bobru. Czekasz z rowerem wieczorem na ostatni pociąg powrotny a tu zamiast szynobusu przyjeżdża mały busik na 20 miejsc, gdzie ledwo człowiek się zmieści a co dopiero z rowerem. Oczywiście możesz tylko pocałować klamkę, radź sobie sam, a chamski konduktor jeszcze odpowiada, że jego to nic nie obchodzi. Szynobus na jakiejś linii doznał awarii więc zabierano ten z Lwówka i takie rzeczy zdarzały się nagminnie bez żadnej informacji w rozkładzie. W ten sposób Koleje Dolnośląskie wygasiły frekwencję na tej malowniczej trasie a potem w ogóle zlikwidowały wszystkie pociągi.

Koleje Dolnośląskie to najbardziej dziadowska spółka kolejowa w Polsce!!!

B
Biały Pan

Ten burak, który broni tutaj Kolei Dolnośląskich pod różnymi nickami i m.in. obraża w chamski sposób mieszkańców Lwówka to jest troll z Kolei Dolnośląskich. Nadaje pod prawie wszystkimi artykułami na temat kolei na Dolnym Śląsku, np. obrażając mieszkańców Lwówka Śląskiego. Wywalili go z "Rynku Kolejowego" to produkuje się tutaj, obrażając w chamski sposób czytelników pod różnymi anonimowymi nickami. Niestety sam w ten sposób dobitnie potwierdza, że w Kolejach Dolnośląskich zatrudniają chamów i buraków.

D
Dariusz Wojciechowski

Likwidują kolejne linie kolejowe (ostatnio zlikwidowali wszystkie pociągi na linii do Lwówka, uważanej za najpiękniejszą w Polsce), a w nowych Impulsach już śmierdzi gównem. Do tego chamska, arogancka obsługa.

h
hrabia z Wielkopolski

We Wrocławiu powinny powstać trzy linie kolei aglomeracyjnej:

- Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica
- Oborniki Dolnośląskie - Stolec
- Świniary - Sołtysowice

Beka na maksa w wsioków.

w
warszawiak

Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

P
Przybylski

Znajdziemy cię zasrany śmieciu, zgnijesz durniu w pіerdlu, ciekawe czy nadal będziesz się fałszywie podpisywał Piotr Rachwalski i wklejał ten gimbełkot z cyklu twoja stara, Lwówek, Jelenia Góra, linia niepotrzebna, zasrańcy, cioty itp. inwektywy jakimi cię wołają w pociągach, psychiatryku i poprawczaku...

U
U nas w Lwówku

mamy spokój z tymi przeklętymi pociągami

G
Gość

Kompromitacje Dolnośląskie (KD) mają najgorsze szroty. Niewygodne fotele, nie działa klimatyzacja, chamska obsługa. Raz jechałem ich pociągiem i nigdy więcej już tego nie zrobię. Pociągi dla plebsu, na dodatek mocno awaryjne. A co do linii Lwóweckiej to prawa jest taka, że Urząd Marszałkowski NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych.

Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów.

Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

Linia do Lwówka jest teraz bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

P
Przybylski

Znajdziemy cię zasrany śmieciu, zgnijesz w pіerdlu, ciekawe czy nadal będziesz się fałszywie podpisywał Piotr Rachwalski i wklejał ten gimbełkot z cyklu twoja stara, Lwówek, Jelenia Góra, linia niepotrzebna, zasrańcy, cioty itp. inwektywy jakimi cię wołają w pociągach, psychiatryku i poprawczaku...

D
DW

Każdy to wie i każdy to powie, że masz zasrany debilu wodogłowie! Żeby było zabawniej masz twarz clowna z zespołem downa! W dodatku jesteś pedziem, któremu choojem z ryja jedzie! Pozdrów swoich starych- fajne chłopaki!

G
Gość

Cuchnie to twoja nora we Wsiówku Śmierdzącym :)

G
Grażyna

Tobie Bożena chłopa chyba brakuje, bo pieprzysz jak niedoruchana :)

b
brygadzista

Ty nie pieprz, żeś inżynier tylko szybciej tą łopatą na budowie machaj, zamiast pisać głupie posty :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3