Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Praca a wysokie temperatury. W tych przypadkach możesz odmówić wykonywania swoich obowiązków służbowych

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Synoptycy IMGW nie wskazują, jakie dokładnie temperatury pokażą się na termometrach. Alerty sugerują, że temperatury przekroczą 30 stopni Celsjusza.
Synoptycy IMGW nie wskazują, jakie dokładnie temperatury pokażą się na termometrach. Alerty sugerują, że temperatury przekroczą 30 stopni Celsjusza. Adam Jastrzebowski/ Polska Press
Według najnowszych doniesień Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Polaków czeka tydzień upałów. Wysoka temperatura oznacza nie tylko wyższe koszty energii, ale również obniżoną produktywność. Dowiedz się, kiedy można odmówić wykonywania obowiązków oraz ile wynosi optymalna temperatura w miejscu pracy.

Spis treści

W lipcu 2022 roku badacze polskich stacji meteorologicznych odnotowali rekordowe temperatury sięgające często prawie 40℃. Czy historia powtórzy się także i w tym roku? Wiele wskazuje na to, że tak. Według doniesień IMGW, do Polski będzie napływać gorące powietrze.

Jak wysoka temperatura wpływa na samopoczucie?

Wysoka temperatura ma swoje negatywne konsekwencje, nie tylko dla rolnictwa, ale i dla „białych kołnierzyków”. Według naukowców z amerykańskiej uczelni MIT wzrost temperatury zaledwie o 1℃ zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia agresywnych zachowań o 3 proc. Jak wyjaśnia, cytowana w przesłanym komunikacie, psycholog Craig Anderson z Wydziału Psychologii Stanowego Uniwersytetu Iowa. Proces, nazwany przez niego „agresją cieplną”, polega na odczuwaniu dyskomfortu (pocenie się, przyspieszone bicie serca) powodowanego wysoką temperaturą.

Praca zdalna a upały

Jak wynika z danych Pracuj.pl, 28 proc. Polaków pracuje zdalnie lub w modelu hybrydowym. Utrzymanie latem odpowiedniej temperatury w klimatyzowanym biurze nie sprawia większych problemów, o tyle w znacznie gorszej sytuacji znajdują się osoby pracujące zdalnie lub w modelu hybrydowym. I pracodawcy, którzy taki model wprowadzili.

Badania NTT wykazały, że zaledwie połowa pracodawców zapewnia swoim zatrudnionym laptopy, niewiele więcej niż jedna trzecia biurko czy ergonomiczne krzesło. Tylko co trzeci badany uważał narzędzie dostarczane mu przez pracodawcę za wystarczające do pracy zdalnej. Firma nie pytała co prawda o wyposażenie pracowników w rozwiązania podwyższające komfort pracy, ale patrząc na wyniki, nietrudno zgadnąć, że klimatyzator czy wentylator nie jest priorytetowym wyposażeniem na liście urządzeń dostarczanych pracownikowi przez pracodawcę.

Ile wynosi optymalna temperatura do pracy?

Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że optymalna temperatura do pracy biurowej wynosi 22℃. Powyżej tego wskazania pogorszeniu ulega wydajność pracowników: przy 30℃ o 9 proc., przy 35℃ o nawet 17 proc. Wynika to głównie z obniżenia funkcji poznawczych. O takie warunki pracy w mieszkaniu wcale nietrudno.

– W upalny dzień, w dobrze nasłonecznionych pomieszczeniach temperatura bez problemu przekracza 25 stopni, a w skrajnych przypadkach sięga blisko 30 stopni. Nic dziwnego, że co roku w sezonie letnim notujemy rekordy zainteresowania urządzeniami obniżającymi temperaturę – tłumaczy Filip Łukasik, Product Manager z Komputronik.

– Gdy zaczyna się sezon na upały, to tańsze urządzenia wykupywane są zazwyczaj najszybciej, jednak wraz z biegiem czasu, klienci przestają się oglądać na cenę i wybierają to, co jest aktualnie dostępne – dodaje.

Wysoka temperatura a Kodeks pracy. O to musi zadbać pracodawca

W sukurs pracownikom przychodzi znowelizowany Kodeks Pracy, który od kwietnia wprowadza nowe przepisy dotyczącej pracy zdalnej. Ustawa będzie zobowiązywać firmy do pokrycia kosztów pracownika związanych nie tylko ze zużyciem energii, ale także innych kosztów związanych bezpośrednio z wykonywaniem pracy zdalnej. Pracodawca będzie też musiał zapewnić zdalnym pracownikom materiały i narzędzia pracy oraz ich instalację, serwis, a także konserwację.

Praca w upały wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, nałożonymi na pracodawców. W Polsce regulują to przepisy BHP. Firma musi m.in. zapewnić pracownikom wodę do picia. Ponadto osoba zatrudniona może przerwać wykonywanie pracy, jeżeli źle się poczuje przez wysoką temperaturę.

Jeżeli pracownicy wykonują pracę w klimatyzowanych pomieszczeniach, należy pamiętać o regularnym czyszczeniu i odgrzybianiu urządzeń klimatyzacyjnych.

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę to zadbania o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jeżeli więc temperatura w miejscu wykonywania pracy zagraża życiu lub zdrowiu, pracownik ma prawo odmówić pracy, co wiązałoby się z ryzykiem uszczerbku na zdrowiu. Za zmuszanie pracowników do pracy w nieodpowiednich warunkach pracodawcy grozi do 30 tys. zł.

Właściciel hoteli zdradza, jak zaoszczędzić na wakacjach w Polsce

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Praca a wysokie temperatury. W tych przypadkach możesz odmówić wykonywania swoich obowiązków służbowych - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska