Przeceny, wyprzedaże. Nie dajcie się oszukać! (RADY)

Bartosz Józefiak
Handlowcy chcą, żeby nasze wózki i koszyki zapełniły się po brzegi, zanim dotrzemy do kasy. W tym celu używają różnych metod. Ale klienci mają sposoby, by w sklepie nie stracić głowy i pieniędzy
Handlowcy chcą, żeby nasze wózki i koszyki zapełniły się po brzegi, zanim dotrzemy do kasy. W tym celu używają różnych metod. Ale klienci mają sposoby, by w sklepie nie stracić głowy i pieniędzy OLGIERD GÓRNY
Klienci sklepów Żabka są często zaskoczeni niskimi cenami wielu produktów. Podpis np. pod czekoladowym batonem sugeruje, że w promocji kosztuje on 2 zł. To złudne wrażenie. Bo jeśli przeczytamy napis drobnym drukiem, okazuje się, że baton kosztuje 50 gr więcej. A 2 złote zapłacimy tylko wtedy, jeśli kupimy dwa takie produkty. Ale wielu klientów nie zauważa wyjaśnienia napisanego mniejszymi literami.

- Zorientowałem się, jaka jest cena za jeden baton, dopiero gdy podszedłem już do kasy. Ceny za pojedynczą rzecz są zbyt małe i przez to źle je widać - twierdzi Przemysław Pawelczyk, który robił zakupy w sklepie tej sieci przy ul. Krupniczej we Wrocławiu.

Pracownicy Żabki tłumaczą, że oznaczenia cen na półkach sklepowych są zgodne z prawem. - Najistotniejszym elementem z punktu widzenia ustawy o cenach jest uwidocznienie aktualnej ceny detalicznej, po jakiej klient może zakupić produkt. Z istoty rzeczy cena sprzed promocji uwidoczniona jest w mniejszym formacie - tłumaczy Jacek Spychała z firmy Żabka Polska.

Wrocławski miejski rzecznik praw konsumenta Jerzy Barański podkreśla jednak, że cena w sklepie musi być jasno określona i dobrze widoczna.

Ale lista spraw, na które klient musi uważać wchodząc do sklepu, jest dużo dłuższa. - Zdarza się, że na półce podana jest jakaś kwota, a przy kasie okazuje się, że prawdziwa cena jest tak naprawdę wyższa. W takich sytuacjach trzeba pamiętać, że sklep ma obowiązek sprzedać nam produkt w tej cenie, jaka znajduje się na półce - wyjaśnia rzecznik.

Jednym z najczęstszych chwytów sieci sklepowych jest przekreślanie starych cen i eksponowanie nowych, rzekomo niższych. Rzekomo, bo analizując oferty sklepów okazuje się, że np. sprzęt RTV i AGD przed promocją wcale nie kosztował tyle, ile wskazywałaby przekreślona cena.

- Przepis nie zabrania tego, by przekreślona cena była zupełnie wymyślona. Sieci sklepowe to wykorzystują, a klient często nie jest w stanie sprawdzić, jaka była cena pierwotna - dodaje Jerzy Barański.

Kolejna sztuczka działa wtedy, kiedy sklepy podają, że dany produkt będzie tańszy tylko w określonym czasie: np. od 24 do 31 grudnia.

- Widząc taką reklamę, myślimy, że jeśli nie kupimy tego teraz, to nie kupimy już nigdy. To stary zabieg, ale cały czas się na niego nabieramy - opowiada dr Jacek Grębowiec z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Zdaniem eksperta, na zakupach włącza się w nas instynkt przetrwania.
- To naturalne, że chcemy gromadzić jak najwięcej jak najmniejszym wysiłkiem. Dlatego chyba tak ciężko oprzeć nam się wszystkim promocjom - dodaje dr Grębowiec.

KILKA RAD WAŻNYCH NA ZAKUPACH. CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE (KLIKNIJ)
Kilka rad ważnych na zakupach:

Pamiętaj: większość promocji jest nieprawdziwa. Komputer nigdy nie kosztował tyle, ile pokazuje przekreślona cena. 20 procent napoju nie jest darmowe, a baton po promocji będzie kosztował wciąż tyle samo. Sprzedawcy często celowo wprowadzają klientów w błąd.

Nie daj się nabrać na sklepowe degustacje: "Darmowy" kubeczek jogurtu wyzwala w kliencie poczucie zobowiązania, żeby jednak kupić cały produkt.

Zbadaj dokładną cenę: Sprzedawcy robią wiele, żebyś nie poznał prawdziwych kosztów, np. podając w reklamie tylko kwotę jednej raty albo cenę podstawową samochodu, bez wyposażenia.

Przed większymi zakupami sprawdź produkt, który chcesz kupić. Poczytaj opinie o telewizorze w internecie, porównaj ceny z innymi sklepami.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
małka

W Reserved upatrzyłam sobie jakis czas temu koszulę, kosztowała 49 zł, teraz w promocji jkosztuje 59 i niby przeceniona z 79 beka normalnie, nic juz tam nie kupię oszuści . sprzedają szmaty

h
hmmm

Coś Ci dzwoni ale nie wiesz w którym Kościele.

M
Mr. Hilter

w ogóle nie wiem dlaczego ludzi tam się wybierają. taniej polecic do USA i tam zrobic zakupy

a
abc

Selgros należy do sprzedawców hurtowych, wielu z kupujących nie jest płatnikami VATu, a więc jak najbardziej cena bez podatku, jako cena wyróżniona jest OK.

a
asd

że niektórzy nie wiedzą którą stroną wejść do autobusu, skoro maja takie problemy

m
marek

w selgrosie też mają takie ceny :)
duża cena jest widoczna (ta bez podatku)
a ta która płacimy przy kasie małymi cyferkami już nie za bardzo (ta z podatkiem)

s
stały klient

sprawdzałem wybrane produkty, rewelacji nie ma. panie (szczególnie te starsze) udają promocję, a nie pamiętają, że miesiąc temu byłem, oglądałem... taka zabawa w kotka i myszkę. ktoś przyjedzie i w końcu kupi. życie.

K
Kasia-28

Przed Świętami zastanawiałam się nad kupnem ozdobnych, srebrnych patyków z kuleczkami. Cena: 13 zł. Po Świętach 'promocja';): 13 zł, a wyżej przekreślona, wymyślona, wyższa cena 19 zł;)
Dzikie tłumy, mama mówiła, że w Reserved kobiety wyszarpywały sobie jakieś spódnice z ekoskóry... żenada.
Często ubrania kupione na promocjach są brudne, mają dziury albo oderwane guziki... stąd też niższa cena.

K
Kpiarz

Musiałeś/aś do wytłumaczenia tego użyć wulgaryzmu?

a
acha

rozumiem, że żabka czasem wbija na paragon ceny z d***. ale jeśli ktoś nie umie czytać prostego przekazu "kupuj więcej za mniej", to wybaczcie, do czego taki człowiek się nadaje?:D

g
gosc

Podpisuję się pod tym komentarzem - kupiłem buty w tym Reebok'u do sportów "indoor". Po 2 miesiącach starła się kompletnie podeszwa, poodlatywały z niej gumowy elementy, a farba na boku zaczęła się ścierać. Zgłosiłem reklamacje - nieuznana (uszkodzenie mechaniczne), odwołałem się - to samo. Jutro zanoszę je do rzecznika praw konsumentów. Według tych naciągaczy buty są od stania na półce.

G
Gość

PRZYKŁADOWO. SWETEREK MĘSKI 49.99, A JA KUPIŁEM GO W MARCU ZA 29.99

K
Kpiarz

"Nawet"?
Zapewne pierwsze co robisz po obudzeniu to włączasz telewizor albo fejsbuka. Czy to czasami nie jest ogłupiające?

Samo to, że w ten sposób się wyrażasz świadczy o hulających wiatrach w twojej głowie. Już teraz wiem skąd halny w górach i te wichury w miastach.

K
Kpiarz

Człowieku grzeczniej, nie każdy musi znosić twoje wulgarne słownictwo.

Tak przy okazji: to co stosuje Żabka vel. Freszmarket to manipulacja. Coś na co ty łapiesz się codziennie, więc nie udawaj mądrego.
I stanowczo się zgadzam z koleżanką poniżej.

S
Stefan

A Ciebie nawet nie stać na telewizor. Poza tym trzeba czytać, co napisane pod cenami, ale to Cię przerasta, dobrze gość napisał - chlebowy ryj hahaha

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3