Dojazd z Wrocławia do Zagłębia Miedziowego to dziś droga przez mękę. Można korzystać z połączenia zatłoczonych dróg krajowych 94 i 36, ale tutaj już na wyjeździe z Wrocławia możemy stracić godzinę. Niewiele lepiej jest dalej, gdzie poza obwodnicą Środy Śląskiej, brakuje tzw. obejść miejscowości, a miejsca, w których można bezpiecznie wyprzedzać trafiają się bardzo rzadko. To ma się za kilka lat zmienić.
Zapowiedziana przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka inwestycja obejmie rozbudowę ok. 60 km dróg krajowych:
- 18 km odcinka DK36 Lubin - Prochowice
- 42 km DK94 Prochowice - Wrocław
- Naszym celem jest budowa nowoczesnej i bezpiecznej sieci drogowej w Polsce. Trasa Wrocław - Lubin to kolejny odcinek, którego standard techniczny zostanie podniesiony. Dzięki temu mieszkańcy regionu, ale też przedsiębiorcy i kierowcy korzystający z tej drogi, zyskają wygodne połączenie transportowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szacunkowy koszt prac przygotowawczych to 31 mln zł. Program inwestycji obejmuje opracowanie wariantu dla rozbudowy dróg krajowych nr 94 i 36 w istniejącym śladzie oraz wariantu rozbudowy z uwzględnieniem przebiegu trasy częściowo po nowym śladzie, omijającym obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygującym parametry drogi. Prace przygotowawcze przewidują opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej, opracowanie elementów Koncepcji programowej, Programu funkcjonalno-użytkowego i badań podłoża.
Przebudowa trasy jest planowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Inwestycja jest planowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano ponadto obejścia miejscowości, budowę dróg serwisowych, rozbudowę i przebudowę istniejących skrzyżowań, budowę obiektów inżynieryjnych, chodników, odwodnienia, oświetlenia oraz elementów ochrony środowiska i kanałów technologicznych.
Szacunkowy łączny koszt inwestycji to ponad 2,5 mld zł. Na przebudowę trasy Wrocław - Lubin w systemie projektuj i buduj przewidziano okres 6 lat, przy czym termin realizacji inwestycji będzie skorelowany z planowaną rozbudową autostrady A4.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?