Trwają prace nad renowacją piekarni garnizonowej na Kępie Mieszczańskiej. Wrocławski deweloper kupił ją w 2013 roku. Prace renowacyjne części mieszkalnej i biurowej zakończą się dopiero za kilka miesięcy W budynku będą mieszkania, powierzchnie biurowe, a także miejsce na przestrzenie kulturowe. Jednym z najemców będzie Instytut im. Jerzego Grotowskiego.

Archicom S.A. wylicytował działkę o powierzchni 5,2 tys. mkw. w 2013 roku. Pozwolenie na budowę zaułka wraz z oświetleniem drogowym i kanalizacją teletechniczną przy ul. Księcia Witolda 62-70 otrzymał 21 listopada 2018 roku. Dodatkowo w 2016 roku deweloper otrzymał zgodę na przebudowę budynku Tymczasem Archicom odda do użytku część budynku na przełomie I i II kwartału 2019, a resztę na początku III kwartału.

– Stary obiekt dawnej piekarni garnizonowej, adoptujemy na nowe i zróżnicowane funkcje.

Remont zabytkowych obiektów, jest pełen niespodzianek. Nie wszystko można zidentyfikować bez rozpoczęcia prac, przez co pojawiają się kwestie techniczne do rozwiązania na bieżąco na budowie. Ostatnio pojawiły się również trudności z wykonawcami - jak w całej branży, a szczególnie z tymi wyspecjalizowanymi m.in. w renowacji elewacji, izolacji starych fundamentów czy robotach wykończeniowych – informuje Małgorzata Kuzia z biura prasowego Archicom S.A.

Nowa piekarnia będzie miała trzy kondygnacje. Na piętrach znajdzie się 15 apartamentów (wszystkie już zarezerwowane) oraz biura (do wynajęcia zostało 400 mkw. powierzchni). Jednak przede wszystkim budynek ma pełnić funkcję Centrum Sztuki. Inspiracją do tego pomysłu była firma Camera Nera, która potrzebowała nowej przestrzeni do tworzenia zdjęć, filmów, reklam i projektów artystycznych.

Główny korpus zajmie teatr – ok. 900 mkw. (sama sala teatralna 600 mkw.), najemcą przestrzeni będzie Instytut im. Jerzego Grotowskiego. W starym skrzydle wschodnim z trzema kondygnacjami nadziemnymi, na parterze znajdzie się Foyer Teatru, a na I i II piętrze mieszkania apartamentowe. W zachodnim, również trzykondygnacyjnym skrzydle budynku, przestrzeń na parterze zajmie pracownia malarska, a na I i II piętrze biura. Na parterze swoją siedzibę będzie miało studio filmowe, a w piwnicy znajdzie się garaż, na dachu którego będzie plac wielofunkcyjny z ogrodem zwróconym w stronę rzeki.

Przy starym korpusie znajduje się jednokondygnacyjna, szklana przybudówka umieszczona w bańce szklanej poza obrysem starej, zabytkowej bryły – to umożliwi uniknięcie ingerencji w zabytek. Dzięki temu możliwe będzie zejście na poziom -1 do zaplecza socjalnego, garderób dla artystów oraz toalet dla widowni. Fragment nowego budynku od strony południowo-zachodniej, składać się będzie z trzech kondygnacji nadziemnych z podpiwniczeniem.

Budynek wpisany jest do rejestru zabytków. Piekarnia garnizonowa powstała w pierwszych lata XX wieku na potrzeby garnizonu wrocławskiego. Prosta i nowoczesna forma nowej części budynku będzie kontrastować z walorami estetycznymi militarnej surowej elewacji. Deweloper zapewnia, że podczas renowacji będzie dbał o każdy detal.

- Od strony południowej została wyburzona parterowa przybudówka z lat 50, która przysłaniała zewnętrzną ścianę zabytkowego obiektu. Odsłoniliśmy część ściany zewnętrznej w celu wyeksponowania elewacji południowej w formie pierwotnej, z oryginalnie zaprojektowanymi otworami okiennymi i z charakterystycznymi dla niej dwoma kominami – tłumaczy Małgorzata Kuzia.

Dodatkowo cała oryginalna ceglana elewacja z detalami z czerwonego piaskowca będzie poddana renowacji. Deweloper zapewnia, że ma być to wizytówka na kulturalnej mapie Wrocławia. Centrum Sztuki na terenie Starej Piekarni zajmować będą m.in.: studio filmowe Camera Nera, Teatr Eksperymentalny Instytutu Grotowskiego oraz pracownia malarki Renaty Jarodzkiej.

– Zależy nam, aby stworzyć kulturalną wizytówkę Wrocławia. Przestrzeń, która będzie sprzyjała procesowi twórczemu, która umożliwi aktywne uczestniczenie w artystycznym dialogu, szkoleniu i kooperacji pomiędzy sztukami. Stara Piekarni dołączy do fermentów innych środków kulturalnych, jako miejsce twórczych spotkań, wystaw oraz imprez – mówi Małgorzata Kuzia.
Za projekt odpowiada pracownia Doroty i Kazimierza Śródków, przy współpracy m.in. z biurami architektonicznymi z Nowego Jorku i Sardynii.