Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa mostu Pomorskiego. Od soboty duże zmiany w komunikacji tramwajów [ZOBACZ ZDJĘCIA]

RP
Właśnie rozpoczęła się faza remontu w której rura ciepłownicza zniknie z mostu. Teraz przejdzie pod dnem rzeki.
Właśnie rozpoczęła się faza remontu w której rura ciepłownicza zniknie z mostu. Teraz przejdzie pod dnem rzeki. fot. Paweł Relikowski / Polska Press
Remont mostu Pomorskiego trwa już od października 2020 roku. Teraz prace wchodzą w zasadniczą fazę. W ich trakcie zostanie rozebrana rura ciepłownicza, która zasłaniała kamienne przęsło przeprawy. Od soboty, 9 stycznia, wymieniane będą również rozjazdy na skrzyżowaniu ulic Pomorskiej i Grodzkiej. Prace potrwają trzy miesiące.

Most Pomorski południowy to jedna z najpiękniejszych przepraw w mieście. Stylizowana posiada neoromańsko-secesyjną oprawę z piaskowca i granitu. Trzy przęsła spoczywają na zagłębionych 4,5 metra pod dnem rzeki betonowych palach.
Niestety, w latach 80 XX w. most został oszpecona przez… rury ciepłownicze. Rury na zachodniej stronie podwieszono na pilastrach latarń gazowych, które zdemontowano po wojnie.

Do tej pory w trakcie remontu budowlańcy zdjęli nawierzchnię mostu i zdemontowali kamienne balustrady zwieńczone zabytkowymi maszkaronami.

Teraz rozpoczynają się skomplikowane roboty związane ze „schowaniem” rur ciepłowniczych. Na początku, na obydwu brzegach tuż przy moście, powstaną komory startowe i odbiorcze. Potem wykonany zostanie przewiert pod dnem rzeki metodą mikrotunelu, a następnie pod dnem Odry zostaną poprowadzone rury ciepłownicze.

Po remoncie zabytkowa przeprawa odzyska dawny blask z początku XX w. Most powstał w latach 1904-1905, oprócz maszkaronów na swoje miejsce wrócą także latarnie. Koszt przebudowy to blisko 70 milionów złotych brutto.
Podczas realizacji tego zadania kierowcy będą korzystać z ulicy Grodzkiej, ale będzie ona zwężona w pobliżu mostu.

W związku z prowadzonymi pracami od 9 stycznia 2021 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii tramwajowych 0L, 0P, 6, 7, 14 i 24.

Tramwaje linii okólnej 0L i 0P zostaną zawieszone, a w ich miejsce zostanie uruchomiona okresowa linia tramwajowa nr 70, która będzie kursowała w obu kierunkach na trasie Osobowice - pl. Staszica - Dw. Nadodrze - Nowowiejska - pl. Grunwaldzki - pl. Wróblewskiego - Pułaskiego - Dw. Główny PKP - Ślężna - Park Południowy.

„Szóstka” w kierunku pętli Krzyki będzie kursowała od pl. Bema objazdem przez mosty Młyńskie, Halę Targową, pl. Dominikański i ul. Skargi, Teatralną do ul. Świdnickiej

„Siódemka” jadąca w kierunku Kleciny będzie kursowała objazdem od ulicy Drobnera przez ul. Dubois, most Mieszczański, ul. Jagiełły, pl. Jana Pawła II i ul. Ruską do ulicy Kazimierza Wielkiego z pominięciem przystanku „Uniwersytet Wrocławski”. W kierunku powrotnym linia 6 i 7 będzie kursowała bez zmian przez ul. Szewską.

Tramwaje linii 14 i 24 zostaną zawieszone, a w ich miejsce zostanie uruchomiona okresowa linia tramwajowa nr 74, która będzie kursowała w obu kierunkach na trasie Krzyki - Powstańców Śląskich - Hallera - Grabiszyńska - pl. Legionów - pl. Orląt Lwowskich - pl. Jana Pawła II - Dubois - Pomorska - pl. Staszica – Osobowice,

Autobusy linii K, 132, 142, 247, 248 i 257 kursujące ul. Grodzką będą kursowały bez zmian.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska