Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prowadzisz małą firmę? Wygraj 40 tysięcy złotych. Termin zgłoszeń upływa wkrótce

peż
To ostatnia szansa dla właścicieli małych firm na udział w konkursie Mikroprzedsiębiorca Roku 2017. Dla tych, którzy dali sobie czas do namysłu, organizatorzy konkursu przedłużyli termin zgłoszeń do 8 kwietnia.

To trzynasta edycja Mikroprzedsiębiorcy Roku, którego organizatorem jest stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych, przy wsparciu partnera strategicznego – Citi Handlowy oraz merytorycznej kurateli Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Przez wszystkie lata trwania konkursu udział w nim wzięło ponad 2500 firm, z których wyłoniono blisko 120 laureatów.

- Bardzo dobrze wspominamy udział w konkursie i zdobycie głównej nagrody – mówi Ryszard Sołtanowicz, prezes Blix Power Poland, Mikroprzedsiębiorca Roku 2015. Było to dla nas potwierdzenie, że idziemy w dobrą stronę, a założony przez nas model i profil biznesowy ma szansę na dalszy rozwój, co też się w kolejnych latach stało – dodaje.

Aby zgłosić firmę do konkursu wystarczy tylko do 8 kwietnia 2018 r. wypełnić i przesłać formularz internetowy. W kwietniu kapituła konkursu wybierze grupę firm, które wezmą udział w finale konkursu, natomiast w maju wybierze laureata oraz przyzna cztery wyróżnienia w kategoriach Start, Progres, Senior, Młody Biznes, a także osiem wyróżnień dla firm najefektywniej rozwijających się w różnych regionach Polski.

- Naszym celem jest przede wszystkim promocja mikroprzedsiębiorczości w Polsce. Skupiamy się na małych firmach, których działalność zakorzeniona jest w lokalnych społecznościach. Widzimy w nich potencjał nie tylko biznesowy, ale również doceniamy je jako inspirację dla młodych, aspirujących do świata biznesu młodych ludzi oraz twórców startupów – mówi Ewa Sobkiewicz, prezes IFR.

Wręczenie nagród i wyróżnień odbędzie się podczas uroczystej Gali Finałowej w dniu 20 czerwca 2018 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Co roku konkurs wspiera Koalicja na rzecz mikroprzedsiębiorczości, do której przystąpili m. in. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Fundacja Startup Poland, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet.

W konkursie mogą wziąć udział firmy zatrudniające nie więcej niż 10 pracowników i o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro.

Zgłoszenia online do konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku

Opinie na temat
kondycji mikroprzedsiębiorczości w Polsce

Tomasz Budziak,
wiceprezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych

Jak ocenia Pan obecną kondycję mikroprzedsiębiorczości w Polsce?
- Na początku lat 90-tych mikroprzedsiębiorczość to często była dla wielu osób konieczność, jako alternatywa dla rosnącego bezrobocia. Dzisiaj potrzeby rynku pracy powodują, że mikroprzdsiębiorczość to nie jest już konieczność, ale bardziej styl życia i możliwość realizacji marzeń. Przekłada się to na lepszą motywację do przedsiębiorczości i szansę na większą "przeżywalność". Jednak należy pamiętać, że mija już 30 lat od tzw. Ustawy Wilczka - wtedy nie było barier rynkowych czy kapitałowych, z którymi muszą mierzyć się dzisiejsi mikroprzedsiębiorcy. Stąd przewidywałbym trend spadku liczby mikroprzedsiębiorczości, a za to wzrost ich jakości. Spodziewam się też rosnącej liczby firm, które status mikroprzedsiębiorcy traktować będą jedynie jako pewien etap w budowaniu trwałego wzrostu.

Z jakimi problemami borykają się obecnie właściciele najmniejszych firm?
- Chyba najbardziej dotkliwym nowym problemem jest brak pracowników. Ma to znaczenie nie tylko dla bieżącej działalności mikro firm ale przede wszystkim dla ich wzrostu. Czasem bariera ta jest pokonywana częściowo poprzez osobiste wsparcie członków rodziny. Jednak może to być za mało. Braki pracowników mogłyby być redukowane poprzez imigrację zarobkową. Jednak nie widać polityki państwa sprzyjającej adaptacji obcokrajowców jako legalnie zatrudnionych pracowników.

Gdzie mikroprzedsiębiorcy mogą szukać wsparcia? Czy istnieją dedykowane im programy lub organizacje rozumiejące specyfikę ich sytuacji i problemów?

- W wielu miejscowościach są lokalne programy i centra wspierania przedsiębiorczości. Są one zróżnicowane - i bardzo dobrze. Powinny być dopasowane do miejscowych warunków. Samorządy i lokalne agencje wspierania przedsiębiorczości są najbliżej realnych potrzeb. Są to głównie programy informacyjne i edukacyjne. Mikroprzedsiębiorcy powinni śledzić propozycje wsparcia w ich okolicy lub branży. Warto też zapoznać się z możliwościami finansowania, pozyskiwania wiedzy i kontaktów udostępnianych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Centrum Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Tomasz Ćwienk,
Digital Core Design, Mikroprzedsięborca Roku 2013

Już prawie 5 lat minęło od otrzymania przez Digital Core Design tytułu Mikroprzedsiębiorcy Roku 2013. Jak przez te lata zmieniła się firma?
- To już naprawdę 5 lat? Nasza firma zdobywając tytuł Mikroprzedsiębiorcy Roku 2013 udowodniła, że lata specjalizacji oraz innowacyjne podejście do projektowania układów scalonych są najlepszą receptą na sukces. Gdy w 1999 roku zakładaliśmy Digital Core Design w Bytomiu wiele osób pukało się w głowę – Bytom? Polska? Układy scalone? Dzisiaj mijają niemal dwie dekady od tego momentu, a nasze procesory pracują w ponad 500 000 000 urządzeń elektronicznych na całym świecie. Wśród nich można znaleźć m.in. najszybszy na świecie procesor przemysłowy z rodziny 8051 – DQ80251 – ponad 75 razy szybszy od standardu stworzonego przez firmę Intel. Ale nie można też zapomnieć o pierwszym w historii Polski komercyjnym procesorze 32-bitowym – D32PRO, który to zaprojektowaliśmy od podstaw.

Na jakie trudności napotykają obecnie właściciele małych firm? Czy są to takie same problemy jak 5 lat temu, czy jednak sytuacja właścicieli mikrobiznesów uległa zmianie?
- Myślę, że zasadniczo mikroprzedsiębiorcy spotykają się z tymi samymi problemami co 5 lat temu. Niemniej jednak trzeba podkreślić, że ostatnie lata były również czasem, w którym nastąpił rozkwit dostępu do narzędzi, które pozwalają wydatnie skalować rozwój własnej firmy. Myślę, że kluczem do sukcesu jest jednak specjalizacja – wysoka specjalizacja, dzięki której niezależnie od prognoz, opracowań a często nawet warunków zewnętrznych – można rozwijać własną firmę.

Jakie rady ma Pan dla młodych, dopiero startujących w świecie biznesu przedsiębiorców?
- Tak, jak powiedziałem – wysoka specjalizacja i permanentne innowacje są moim zdaniem kluczem do sukcesu. Forma mikroprzedsiębiorstwa ma tę zaletę, że możemy cieszyć się wysoką elastycznością, która pozwala na szybkie dostosowywanie się do warunków biznesowych. Co więcej, relatywnie płaska struktura organizacyjna pomaga również na wyprzedzanie pewnych trendów rynkowych, co wydatnie zwiększa konkurencyjność i time-to-market.

Ryszard Sołtanowicz,
prezes Blix Power Poland, Mikroprzedsięborca Roku 2015

W 2015 r. firma została laureatem konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku. Jak przez ostanie 3 lata zmienił się Blix Power Poland?
- Udział w konkursie wspominamy bardzo miło. Było to dla nas potwierdzenie, że idziemy w dobrą stronę, a założony przez nas model i profil biznesowy ma szansę na dalszy rozwój. Nadal opracowujemy nowe rozwiązania zarówno w strefie podniesienia efektywności energetycznej, jak i nowych rozwiązań w strefie ogrzewania. Wprowadzamy na rynek systemy grzewcze oparte na zjawisku kawitacji i jeszcze kilka innych rozwiązań. Oczywiście nie jest lekko, konkurencja nie śpi.

Na jakie trudności napotykają obecnie właściciele małych firm?
- W rozwijaniu małych biznesów niestety najbardziej przeszkadza niezdrowa konkurencja. Mam na myśli walkę o rynek mikrofirm z dużymi, silnymi finansowo przedsiębiorstwami, które mocno przeciwdziałają, a wręcz atakują małych konkurentów. Nieustannie trzeba przebijać się przez stare powiązania, co przy stosunkowo niskim kapitale nie jest łatwe. Szczególnie, kiedy podstawowym kryterium wygrania przetargu jest niestety nie solidność i innowacyjność, ale cena. A nowoczesne technologie nie zawsze są najtańsze.

Realizując projekt, ze względu na wielkość firmy i zakres realizacji, kupujemy zazwyczaj nieduże ilości elementów potrzebnych do wytworzenia dobrego jakościowo sprzętu. Powoduje to, że już na starcie inwestujemy znacznie więcej, niż firma będąca na rynku od lat i kupująca w hurtowych ilościach, która dzięki temu może pozwolić sobie na obniżenie oferty. Często więc zaproponowana przez duże przedsiębiorstwa cena jest na tyle niższa, że oferta nawet lepsza technologicznie, ma niewielkie szanse na wygranie przetargu.

Jakie rady ma Pan dla młodych, dopiero startujących w świecie biznesu przedsiębiorców?
- Owszem, zakładanie własnych firm jest czynnikiem budującym, ale trzeba mieć naprawdę dużo samozaparcia, cierpliwości i odporności na drodze do pierwszego sukcesu. Wybierając drogę mikroprzedsiębiorcy należy pamiętać zwłaszcza o jednym - trzeba dbać o jakość i o ciągłe unowocześnianie swoich produktów. Dobre rozwiązanie aby wejść w rynek i osiągnąć sukces, wymaga trochę więcej czasu i poświęcenia, ale najwięcej chyba jednak wytrwałości.

Obecnie prowadzimy dalsze badania i wprowadzamy urządzenia BLIX POWER w Indiach, Turcji, Bangladeszu, Wietnamu, Singapuru, przygotowujemy się również do wejścia na inne rynki. Wszystko to jednak głównie dzięki samozaparciu, wielkiemu zaangażowaniu i wierze w sukces.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prowadzisz małą firmę? Wygraj 40 tysięcy złotych. Termin zgłoszeń upływa wkrótce - Kurier Poranny

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska