Protest przeciwko kolei dużych prędkości. Mieszkańcy Świętej Katarzyny blokowali przejazd przez tory

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
W związku z planowaną budową kolei dużych prędkości, mieszkańcy Świętej Katarzyny zablokowali przejazd przez już istniejące tory kolejowe. Pokojowa demonstracja, która odbywał się 17 stycznia, miała wzbudzić zainteresowanie mieszkańców okolic i to nie tylko tych, którym grożą wywłaszczenia.
W związku z planowaną budową kolei dużych prędkości, mieszkańcy Świętej Katarzyny zablokowali przejazd przez już istniejące tory kolejowe. Pokojowa demonstracja, która odbywał się 17 stycznia, miała wzbudzić zainteresowanie mieszkańców okolic i to nie tylko tych, którym grożą wywłaszczenia. Paweł Relikowski
Udostępnij:
W związku z planowaną budową kolei dużych prędkości, mieszkańcy Świętej Katarzyny zablokowali przejazd przez już istniejące torowisko. Poniedziałkowa demonstracja (17 stycznia) miała wzbudzić zainteresowanie losem tych, którym grożą wywłaszczenia i hałas.

Przypomnijmy, że protest w Świętej Katarzynie to pokłosie konsultacji między przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego, a mieszkańcami podwrocławskiej miejscowości. Okazało się, że spośród czterech branych pod uwagę wariantów poprowadzenia linii kolei dużych prędkości, jakie mają powstać w ciągu najbliższych 10 lat, aż trzy przechodzą przez Świętą Katarzynę. Każdy z nich wiąże się z wywłaszczeniami.

Więcej o sytuacji mieszkańców w Świętej Katarzynie przeczytasz tutaj: LINK

- Ten projekt odbiera nam wszystko. Dorobek nasz, naszych rodziców, naszych dziadków i przyszłość naszych dzieci - powiedział Gazecie Wrocławskiej Antoni Łomejka, mieszkaniec Świętej Katarzyny. - Nie byłoby tego protestu gdyby nie fakt, że na razie nie brane jest pod uwagę najmniej inwazyjne rozwiązanie czyli wariant zielony i pomarańczowy - zaznaczył.

Protest przebiegał pokojowo. Mieszkańcy Groblic, Zębic, Siechnic i właśnie Świętej Katarzyny blokowali przez chwilę przejazd kolejowy, w asyście policji i Straży Ochrony Kolei. Potem schodzili z jezdni, by przepuścić samochody i znów zamykali przejazd. Podróżni w blokowanych autach w większości ze zrozumieniem i wyrozumiałością podchodzili do demonstrantów, choć zdarzało się też nerwowe trąbienie.

- Naszym celem jest to, by w Katarzynie nie było szybkich pociągów - podkreślał Krzysztof Paczkowski, mieszkaniec piętra zabytkowej karczmy, której grozi rozbiórka. - Nie chcemy by połączono już zaproponowane nam warianty. Na tę chwilę domagamy się wybudowania kolei tak, aby nie przechodziła ona przez żadną z okolicznych miejscowości.

Podczas dało się słyszeć padały głosy o alternatywnej trasie, wiodącej wzdłuż drogi A8, której pomysłodawcą jest burmistrz Siechnic Ušák.

- Tam nie ma zabudowań, nie będzie też wywłaszczeń. Z kolei Dworzec Główny we Wrocławiu jest mocno przeładowany. Skoro ta inwestycja ma być całkiem nowa, poza torami można przecież wybudować nowy dworzec w okolicach Portu Lotniczego Wrocław - powiedziała radna rady miejskiej w Siechnicach Elżbieta Świech, mieszkanka Świętej Katarzyny, która w czasie demonstracji zbierała podpisy pod protestem.

Mieszkańcy zapowiedzieli kolejne demonstracje. Liczą na to, że uda im się zwrócić uwagę mieszkańców na fakt, że każdy z wariantów CPK przechodzący przez Św. Katarzynę jest krzywdzący dla mieszkańców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof
Rowerem 250 km na godzinę, dobre.
r
ramnawuwek
19 stycznia, 10:02, Gość:

Kolej żelazna to przeżytek, ciemnota i zacofanie. XIX wieczny wynalazek. Postępowi Europejczycy śmigają na rowerach. Ekologicznie i zdrowo. Wystarczy jedynie wykonywać cykliczne ruchy nogami.

Masz rację, tylko co z tego, jak rozwój ścieżek rowerowych nie postepuję w parze z budową dróg. Cyklostrada Dolnośląska dopiero w planach, a i tak budowę zaczynają od jakichś zakamarków typu Trasa Doliny Bobru. Tyle że tam społecznicy przez lata wywalczyli sobie porządną ścieżkę rowerową, ale co mają powiedzieć ludzie w innych częściach Dolnego Śląska.

G
Gość
Kolej żelazna to przeżytek, ciemnota i zacofanie. XIX wieczny wynalazek. Postępowi Europejczycy śmigają na rowerach. Ekologicznie i zdrowo. Wystarczy jedynie wykonywać cykliczne ruchy nogami.
b
beröin
Zajechało psycholwówkiem. Gdyby go ktoś szukał poza Rynkiem Konnym, to wiele go tutaj:

cutt.ly/PIRgGmJ
m
marcinek
17 stycznia, 21:50, Głos ze Lwówka:

My we Lwówku popieramy mieszkańców Świętej Katarzyny. Mamy XXI wiek! Kto w XXI wieku jeszcze korzysta z pociągów? Tona hałasu i nic więcej, a gdzie dopiero ekologia. Trzeba stawiać na rozwiązania tanie, ekologiczne i bezpieczne, a nie na pociągi, które wożą paru kolejarzy i miłośników i zabierają cenne miejsce pod rozwój infrastruktury rowerowej.

18 stycznia, 10:41, Gość:

Kolej Wielkich Prędkości dla Lwówka Śląskiego.

Koniecznie!

Wypraszamy sobie! U nas we Lwówku mamy Lwówecką Kolej Konną, we Wleniu mają Wleńską Kolej Drezynową, wystarczy tego. Turyści z Niemiec są zachwyceni, my we Lwówku mamy większy problem. Jak się miasto zakorkuje na światłach, to korek sięga ronda. Trzeba czym prędzej wybudować obwodnicę Lwówka, miejsce jest, właśnie po dawnej linii kolejowej.

G
Gość
A co na to wszystko tych dwóch żydów którzy rządzą Siechnicą? Stoją po stronie mieszkańców czy przeciw nim?
S
SiechnicePany
18 stycznia, 10:50, Gość:

Z powodu ruder i nie tylko, ciemnota woli wozem drabiniastym na słomie jeździć,odpowiednio zapłacić nie oszukać jak to pis potrafi i po sprawie, skorzystają bo będą dalej o torów

Ciemniakom nie przetłumaczysz, te ich rudery, wołają o pomstę, ale wolą pod oknami mieć szum pociągów, które teraz jeżdżą.

G
Gość
Z powodu ruder i nie tylko, ciemnota woli wozem drabiniastym na słomie jeździć,odpowiednio zapłacić nie oszukać jak to pis potrafi i po sprawie, skorzystają bo będą dalej o torów
G
Gość
17 stycznia, 21:50, Głos ze Lwówka:

My we Lwówku popieramy mieszkańców Świętej Katarzyny. Mamy XXI wiek! Kto w XXI wieku jeszcze korzysta z pociągów? Tona hałasu i nic więcej, a gdzie dopiero ekologia. Trzeba stawiać na rozwiązania tanie, ekologiczne i bezpieczne, a nie na pociągi, które wożą paru kolejarzy i miłośników i zabierają cenne miejsce pod rozwój infrastruktury rowerowej.

Kolej Wielkich Prędkości dla Lwówka Śląskiego.

Koniecznie!

G
Gość
17 stycznia, 21:25, Gość:

Czy Pani się dobrze czuje Pani Swiech?Jaki nowy dworzec kolejowy w okolicy lotniska we Wrocławiu?

17 stycznia, 21:30, Gość:

W krakowie jest. We Wrocławiu też można by było o nim pomyśleć

Przecież we Wrocławiu też jest, prawie, dolna kondygnacja lotniska, tylko torów nie doprowadzili od Żernik do tej, prawie stacji.

S
SiechnicePany
Bądź wsiokiem z Św. Katarzyny. Zamiast protestować pod siedzibą budynku inwestora i PKP, protestuj blokując innym mieszkańcom drogę, którzy np. chcieli się dostać na umówioną wizytę do lekarza specjalisty, na którą czekają od pół roku. Niech Wam zaorają za to te wasze działki. Przez kilka osób mają tracić wszyscy?
j
ja13
w tym kraju trzeba tłumaczyć najprostrze kwestie, a więc:

Panie Antoni, nikt Wam niczego nie zabierze bo dostaniecie atrakcyjne odszkodowania. Proponuję żeby wystawili Państwo na sprzedaż swoje nieruchomości, ciekawe ilu będzie chętnych i za jakie pieniądze. Gwarantuję że CPK zapłaci Wam więcej.

Pani Elżbieto, jaki jest sens budowania szybkiej koleji z lotniska na lotnisko? Założenie szybkiej koleji jest takie że ma jak najszybciej dowieść i przywieść pasażerów z lotniska CPK do największych miast, więc pociągi muszą się zatrzymywać na Dworcu Głównym
G
Gość
17 stycznia, 21:50, Głos ze Lwówka:

My we Lwówku popieramy mieszkańców Świętej Katarzyny. Mamy XXI wiek! Kto w XXI wieku jeszcze korzysta z pociągów? Tona hałasu i nic więcej, a gdzie dopiero ekologia. Trzeba stawiać na rozwiązania tanie, ekologiczne i bezpieczne, a nie na pociągi, które wożą paru kolejarzy i miłośników i zabierają cenne miejsce pod rozwój infrastruktury rowerowej.

Przykład napadów maniakalnych

K
Kapral
17 stycznia, 21:50, Głos ze Lwówka:

My we Lwówku popieramy mieszkańców Świętej Katarzyny. Mamy XXI wiek! Kto w XXI wieku jeszcze korzysta z pociągów? Tona hałasu i nic więcej, a gdzie dopiero ekologia. Trzeba stawiać na rozwiązania tanie, ekologiczne i bezpieczne, a nie na pociągi, które wożą paru kolejarzy i miłośników i zabierają cenne miejsce pod rozwój infrastruktury rowerowej.

Oj matołku....No właśnie kolej jest ekologiczna i wszędzie na świecie maksymalnie się ją wykorzystuje.

K
Kapral
No tak to w Polsce niczego nie zbudujemy skoro każdy będzie sobie mógł blokować...
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie